نشست خبری چهارمین دوره نکوداشت مولوی با تجلیل از محمدرضا شجریان و محسن چاوشی برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، نشست خبری همایش مولانا صبح امروز با حضور پروفسور باهر دبیر کل این همایش، دکتر سعید محمدزاده اکبری مدیر مسئول همایش و ژیلا رسام عرب زاده در موزه فرش رسام عرب زاده برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این مراسم محمدزاده اکبری با ایراد سخنانی ضمن خیر مقدم به مدعوین از چهارمین دوره نکوداشت بین المللی مولانا در 8 مهر ماه خبر داد.

وی در ادامه افزود: این دوره از نکوداشت با مشارکت مکتب فرهنگی هنری استاد رسام عرب زاده برگزار خواهد شد; محمدزاده اکبری با اشاره به اهدای تندیس و لوح سپاس به برگزیدگان 10 عنوان از موضوعات مرتبط با مولانا در سه دوره قبلی، عنوان کرد: از دوره سوم به بعد علاوه بر اینها موضوع‌های مولوی شناسی، تحقیق، تالیف، موسیقی، شعر و ادبیات، انتشارات نمونه و انجمن داری عنوان بانوی منتخب هم اضافه شده است.

وی افزود: تمام آثار ارائه شده در قالب این موضوع‌ها براساس نظرات هیات ژوری بررسی شده و در نهایت در هر عنوان به بهترین اثر تندیسی اهدا خواهد شد.

محمدزاده اکبری در پایان با ابراز نارضایتی از مشارکت نداشتن مسئولان دولتی در این امر خاطرنشان کرد: روز بزرگداشت مولانا تنها روی تقویم بزرگ انگاشته شده اما مسئولان دولتی همواره از بزرگداشت مولانا غافل مانده‌اند که این موضوع باید آسیب شناسی شود.

در ادامه این مراسم پروفسور باهر روان شناس، بنیانگذار رفتار شناسی در ایران و دبیر کل همایش در خصوص مولانا اظهار داشت: سخن گفتن درباره مولانا و مثنوی معنوی اثر گرانبهای او کاری سخت و دشوار است. من از سال 85 که بازنشسته دانشگاه شدم تحصیل و تجربه را به مولانا منحصر کردم.

پروفسور باهر در ادامه با خطاب قرار دادن مولوی به عنوان امام زمین تصریح کرد: ارزشمندی اهمیت مثنوی معنوی کتاب گرانمایه مولانا تا جایی است که انسان در زندگی خود با هر مشکل و دغدغه‌ای مواجه شود می‌تواند راه رهایی از آن را در این کتاب ارزشمند پیدا کرده و بیابد. وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این همایش این است که مولوی شناسان و مولوی دوستان را به تمام جهان معرفی کنیم چرا که مولانا یک انسانی جهانی بوده و متعلق به همه کائنات است.

در ادامه ژیلا رسام عرب زاده فرزند و شاگرد استاد رسام عرب زاده در خصوص مشارکت موزه فرش عرب زاده با این همایش تصریح کرد: رسام عرب زاده که در خلق آثار خود همواره از شاعران نامی چون مولانا، حافظ و فردوسی الهام گرفته است؛ 66 قطعه از آثار بی بدیل و هنری خود را به ملت ایران تقدیم کرده است که عنوان «پدر فرش ایران» و «مولانای فرش ایران» لقب گرفته است. شایان ذکر است؛ چهارمین نکوداشت مولانا هشت مهر ماه در سالن همایش‌های بین المللی شهید بهشتی با حضور اندیشمندان و محققان مولوی شناس داخلی و خارجی از ساعت 17 الی 20 برگزار خواهد شد. همچنین در این مراسم از محمدرضا شجریان و محسن چاوشی به دلیل اجرای قطعه متصل مرتبط با اشعار مولانا تجلیل خواهد شد.