مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن ضمن بیان اینکه وقتی قرآن می‌خوانیم باید برکت آن را در خانه درک کنیم، گفت: اگر هر کدام از ما به سهم خود در جامعه به قرآن عمل کنیم، جامعه اصلاح می‌شود.

به گزارش مرور نیوز حجت‌الاسلام سیدمرتضی میرکتولی،‌ مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن با بیان اینکه مهم‌ترین حفظ آداب باطنی تلاوت قرآن این است که قرآن را لقلقه زبان قرار ندهیم، گفت: قرآن که کتاب هدایت است، باید با همان چهره هدایت‌گرش به قرآن پناه برد و با تدبر در آیاتش به مثابه اینکه قرآن ما را از این دنیای تاریک به سرمنزل سعادت رهنمون می‌کند، خود و خانواده خود را تضمین کنیم. من توصیه‌ام این است که قرآن‌هایی در خانه داشته باشیم که ترجمه آیات و لغات در آن باشد.

وی با اشاره به اینکه جدای از تلاوت قرآن، تدبر در آیاتش هم باید مدنظر باشد، گفت: قرآن تنها برای قرائت کردن نیست. مانند اینکه صاحب یک باغ در خارج کشور زندگی کند و از آنجا به باغبان نامه بنویسد و نحوه نگهداری باغ را به او توضیح دهد؛ اما باغبان نامه اربابش را ببیند و بوسد و بعد دستش را کنار گوش خود قرار دهد و شروع به خواندن آن کند بدون اینکه به آن عمل کند. الان سرنوشت خیلی از ما در خواندن قرآن کریم مثل همین داستان ارباب و باغبان باغ است.

میرکتولی با اشاره به اینکه قرآن کتاب انسان‌ساز و جامعه‌ساز است، گفت: قرآن کتابی است که می‌تواند به اقتصاد و فرهنگ ما سامان دهد. به نظرم وظیفه تمام فعالان قرآنی به خصوص دست‌اندرکاران رسانه‎های تصویری و مکتوب این است که قرآن را به سمت معنای حقیقی‌اش که همان پیامهای الهی است، سوق دهیم و این در پرتو تدبر و تعقل در آیات پروردگار است. البته این را هم عرض کنیم برای قرائت قرآن باید خضوع قلب داشته باشیم و اگر این حالت را نداشته باشیم، فایده‌ای ندارد جز اینکه به قول روایات عترت(ع) قرآن آنها را لعنت می‌کند. بنابراین نه قرآن از همنشینی با آنها لذت می‌برد و نه آنها از خواندن قرآن لذت می‌برند.

وی با بیان اینکه حفظ آداب ظاهری قرآن باید همراه با تفکر باشد، افزود: خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن دعوت به تفکر و تعقل می‌کند و میزان تأکیدات بر این مسأله بیش از امر به تلاوت ظاهری قرآن است. همچنین امیرالمؤمنین(ع) در روایت فرمودند « لا خَیرَ فی قِراءةٍ لیسَ فیها تَدَبُّرٌ ؛ کسی در در قرائت قرآن تدبر نکند، خیری در قرائتش نیست.» مثل اینکه شخصی سالها درس بخواند و مدرک بگیرد و مدرکش به درد او نخورد.

میرکتولی بنابراین وقتی قرآن می‌خوانیم باید برکت آن را در خانه درک کنیم،‌ افزود: هرچند تلاوت ظاهری آیات منجر به طهارت ظاهری می‌شود و شخص و اهل منزل را نورانیت می‌بخشد، اما عمل به قرآن و درک مفاهیم عالی قرآن باید سرلوحه برنامه‌های قرآنی باشد. اگر هر کدام از ما به سهم خود در جامعه به قرآن عمل کنیم، جامعه اصلاح می‌شود.