اکبر نبوی، منتقد سینما، گفت: چند فیلم درخشان ضدّ جنگ داریم که سفر به چزابه یکی از آنها است؛ ماهیت 8 سال مقاومت و پایداری ملّت ایران، ضدّ جنگ بود و هر اثر هنری که در این زمینه خلق شود هنر ضدّ جنگ به حساب می آید.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، یادبود هنرمند فقید رسول ملاقلی پور با عنوان «نخل سینمای ایران» و با نمایش و تحلیل فیلم «سفر به چزابه» به مناسبت هفته دفاع مقدس چهارشنبه، 7 مهر در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی با حضور علی ملاقلی پور، فرزند این هنرمند فقید؛ و منتقدان سعید قطبی زاده و اکبر نبوی برگزار شد.


** سفر به چزابه از بهترین آثار ضدّ جنگ است
اکبر نبوی، منتقد سینما، نیز گفت: چند فیلم درخشان ضد جنگ داریم که سفر به چزابه یکی از آنها است؛ ماهیت 8 سال مقاومت و پایداری ملت ایران ضدّ جنگ بوده و هر اثر هنری که در این زمینه خلق شود، هنر ضدّ جنگ به حساب می آید.
وی افزود: ما آثار ضدّ جنگ و سازندگانشان را باید تقدیس و آثاری را که ضدّ دفاع هستند، رد کنیم. رسول ملا قلی پور یکی از افرادی بود که جنگ را هنرمندانه به تصویر کشید. «سفر به چزابه» فیلمی سوررئال محسوب می شود اما به نظر من در آثار رسول ملاقلی پور به اعتبار نوع باور و آرمان هایش، نظربازی های عارفانه یی وجود که اثر او را فراتر از ساحت سوررئال می برد.

** خوشحالم که از پدرم قدیس ساخته نشد
علی ملاقلی پور در این مراسم گفت: خوشحالم که بعد از سال ها این خطر از بیخ گوش رسول ملاقلی پور گذشت که از او قدیس ساخته نشود. رسول ملاقلی پور همه نوع فیلمی دارد و خوب است که فیلم هایش نقد و بررسی شود. من هر چه فیلم های پدرم را می بینم بیش تر می فهمم که دغدغه اش چه بوده و چرا این دغدغه ها را داشته است.
ملاقلی پور گفت: پدرم در فیلم هایش از قصه های واقعی جنگ و زندگی الهام می گرفت و سفر به چزابه برای پدرم یک سفر ذهنی بود که به نمایش درآورد.

** جای رسول ملاقلی پور برای همیشه در سینمای ایران خالی است
سعید قطبی زاده، منتقد سینما، هم در این نشست، فیلم «سفر به چزابه» را اثری بدون شعار دانست و گفت: اگر قصه ی این فیلم را برای من مکتوب روایت می کردند، داستان جذاب و خوبی نمی دانستم، اما ملاقلی پور توانسته این داستان را به اثری برجسته تبدیل کند.
وی افزود: تداخل زمان و تداخل فضاها یکی از مهم ترین ویژگی های فیلم های ملاقلی پور است که در سینمای محافظه کار و تقلیدگر چنین چیزی را نمی بینیم.
این منتقد سینما، جای هنرمند فقید رسول ملاقلی پور را در سینمای ایران برای همیشه خالی دانست و گفت: کم تر کارگردانی را پیدا می کنیم که فیلم هایش شبیه به خود او باشد. ملاقلی پور در فیلم سازی خود بی پروایی و جسارت تحسین برانگیزی داشت.