احمدی در سال 1332 با بازی در فیلم «ماجرای زندگی» به کارگردانی نصرت الله محتشم، نخستین تجربه سینمایی خود را کسب کرد.

به گزارش مرور نیوز، مرتضی حاج سید احمدی در سال 1303 در جنوب تهران به دنیا آمد. وی که دارای مدرک متوسطه است، ابتدا برای تحصیل به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن در دبیرستان شرف و روشن تحصیلش را ادامه داد.


در 16 ‌سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه‌های تهران رتبه‌هایی به دست آورد. بعدها در تیم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.
پیشکسوتی که پرسپولیسی دو آتیشه بود+ عکس

مرتضی احمدی فعالیت هنری را سال 1321 در تماشاخانه ماه که خود و چند تن از دوستانش آنجا راه‌اندازی کرده‌ بودند آغاز کرد.

وی خیلی زود آنجا را ترک کرد اما حرفه هنر را با پیش‌پرده خوانی در تئاتر فرهنگ و پارس و سپس با خوانندگی، بازیگری و دوبلور در رادیو و بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ادامه داد.

احمدی در سال 1332 با بازی در فیلم «ماجرای زندگی» به کارگردانی نصرت الله محتشم، نخستین تجربه سینمایی خود را کسب کرد.

از دیگر فعالیت‌های احمدی می‌توان به تألیف کتاب «کهنه‌های همیشه نو» و بازی در نمایش و مجموعه‌های تلویزیونی همچون شکرستان اشاره کرد.
پیشکسوتی که پرسپولیسی دو آتیشه بود+ عکس

احمدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش‌پرده‌ها آواز خواند و در دوره‌های مختلفی که در رادیو کار کرد به سبک‌های مختلف ترانه و آواز خواند.

وی در سال 1323 به رادیو تهران (بعدتر رادیو ایران و بعد از آن رادیو و تلویزیون ایران) رفت تا برنامه‌های کمدی اجرا کند. احمدی در 1326 گوینده فیلم‌های خارجی شد و از اعضای اولیه انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم بود.

بعد از کودتای 28 مرداد 1332 احمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت 7 سال به اهواز رفت ولی پس از بازگشت به تهران دوباره کار  بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تک‌مضراب از سر گرفت.

مرتضی احمدی در سال 1349 به دعوت علی حاتمی ترانه عنوان‌بندی فیلم حسن کچل را ضربی‌خوانی کرد. نویسندهٔ کتاب مردان موسیقی سنتی و نوین ایران، نوشته است که احمدی بیش از 400 ترانه ضربی و 150 ترانه فکاهی خوانده است.

مرتضی احمدی هنرمند برجسته و پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو آذر سال 1393 و در سن 90 سالگی درگذشت.