در آستانه نوروز 95 با همراهی پرویز پرستویی به دیدار عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز رفت که از این جمع داود رشیدی آخرین تصاویر و صحبت‌هایش را به یادگار گذاشت و حدود شش ماه بعد در پنجم شهریور از دنیا رفت. در نوروز 96 به بازخوانی این دیدار تاریخی و تکرار نشدنی می‌پردازیم.

به گزارش مرور نیوز، یکی از آداب سال نو دیدار بزرگان است، افرادی که گردن ما حق دارند و باید قدردان آنها بود. برای سینمای ایران هم چه بزرگانی مهمتر از عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز که هرکدام به تنهایی خاطرات چند نسل را شکل می‌دهند و برای بازیگران دیگر راهگشا بوده‌اند .

و برای دیدار با این بزرگان چه بازیگری مطرح‌تر از پرویز پرستویی که همیشه از آنها به نیکی یاد کرده و به عنوان الگو نام برده است، بازیگری که بعد از گرفتن جایزه از جشنواره فیلم فجر آن را به این بزرگان تقدیم کرد.

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

دیدار با بزرگان بازیگری سینمای ایران با عزت‌الله انتظامی آغاز شد، آقای بازیگری که این روزها درگیر بیماری است اما مثل همیشه شیک پوش، با صلابت و خوش‌رو در کنار مجید انتظامی و عروس‌اش میزبان جمع حاضر بود .

آقای بازیگری که 90 سالگی‌اش را با حضور پرستویی جشن گرفتیم و حالا مشکلات ریه و کمر رد پای خودش را مشهودتر از گذشته بر او گذاشته است. اما همچنان سرشار از عشق به بازیگری است و وسواس همیشگی‌اش را به نقش‌هایی که پیشنهاد می‌شود دارد .

پرویز پرستویی با بیان اینکه همیشه در زندگی و بازیگری از عزت‌الله انتظامی الگو گرفته است، گفت: آقای انتظامی به تعریف نیازی ندارد و نمونه بی‌بدیل بازیگری هستند. معتقدم قدرت عجیب و غریبی در بازیگری دارند که خدایی است و یک استثنا محسوب می‌شوند .

این بازیگر با یادآوری روزهای همکاری‌اش با انتظامی در فیلم «دیوانه از قفس پرید» یادآور شد: ایشان همیشه صبح زود در صحنه حاضر می‌شدند و بسیار به حرکاتشان دقت می‌کردم. یک بار ندیدم به صندلی تکیه بدهند چون لباس کارشان بود و نمی‌خواستند حالتش به هم بخورد. حتی میان کار نمی‌خوابیدند تا صورت جمع نشود و گریم به هم نخورد. هر موقع هم که نوبت بازی‌شان می‌شد اصلا سن و سال مطرح نبود و مثل یک نوجوان با اشتیاق مقابل دوربین می‌رفتند و حتی اگر بازی هم نداشتند به سر صحنه می‌آمدند تا بازی مقابلشان را ببینند .

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

انتظامی هم با یادآوری بازی‌های پرستویی خصوصا در «آژانس شیشه‌ای» اظهار کرد: خیلی خوب است آدم در کار هنری‌اش این ارزش را پیدا کند و چقدر خوب است تماشاگر را محترم بشمارد. برای من همیشه تماشاگر جایگاه بالایی داشته و در مقابلش تعظیم کرده‌ام و معتقدم تماشاگر بسیار مهم است. این هنرها در دل مردم جا بگیرد، بیرون نمی‌آید. باید تماشاگر تو را باور کند و اگر تو را قبول کرد برنده‌ای در غیر آن به درد نمی‌خورد .

منزل علی نصیریان مقصد دیدار بعدی بود که این بازیگر با وجود بیماری همسرش به تنهایی میزبان ما بود. بازیگری که همچنان می درخشد و این روزها در نقش «بزرگ آقا» سریال شهرزاد مخاطبان زیادی دارد بطوریکه پرستویی هم آن را مهم ترین ویژگی این سریال دانست و گفت: البته نیازی به گفتن من نیست اما کار شما حیرت انگیز است و لحظه به لحظه با نگاهتان تماشاگر را غافلگیر می کنید. من و همسرم مخاطب پروپاقرص «شهرزاد» هستیم و یک لحظه آن را رها نمی کنیم .

پرستویی که در «دیوانه از قفس پرید» با این بازیگر هم بازی بوده است علاقه اش به بازی علی نصیریان را مربوط به سالهای خیلی دور عنوان کرد و ادامه داد: جزو کسانی بودم که به مقابل اداره تئاتر می آمدم تا امثال شما، پرویز فنی زاده و منوچهر فرید را وقتی خارج می شدید ببینم. اگر علاقمند بازیگری شدم نتیجه دیدن تئاتر ها و فیلم هایی مثل «گاو»، «پستچی» و «آقای هالو» بود و معتقدم شما پنج تن کاری در بازیگری کردید که تکرار نمی شود .

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

علی نصیریان هم با بیان اینکه از هر نسلی افراد شاخصی پیدا می شوند گفت: خود شما هم از پدیده های نسل بعد ما هستید و قطعا در این دوره هم پیدا خواهد شد و بسیار امیداور هستم. همین دیروز جوانی از شیراز که رباعی می گوید کتابش را فرستاد که واقعا حیرت زده شدم و معتقدم خیام عصر حاضر است .

این بازیگر پیشکسوت پس از خواندن ابیاتی از این کتاب با اشاره به زمان ورودش به بازیگری آن را با شرایط امروز متفاوت دانست و ادامه داد: آن زمان جوان ایده آلی داشت و دنبال چیزی بود اما الان معلوم نیست باید دنبال چه باشد. در حال حاضر آموزشگاه های ما اعتنایی به بیش از هزار سال شعر ما ندارند در صورتیکه داخل آن فکر، اندیشه و همه چیز هست .

نصیریان که کتاب خاطرات پرستویی را به عنوان هدیه از این بازیگر دریافت کرد با آرزوی دیدن کارهای درخشان تر در آینده از او خواست به تربیت بچه های نسل بعد از خود بپردازد .

این بازیگر درباره حضورش در سینما به ایسنا گفت: باید نقشی با شد که به سن و سال من بخورد و دیگر از من گذشته نقش های سخت را مانند آنچه سالها پیش در «جاده های سرد» مقابل دوربین رفتم را بازی کنم .

منزل داود رشیدی مقصد بعدی ما بود که به همراه همسرش احترام برومند و دخترش لیلی پذیرای حضور پرستویی و خبرنگار و عکاس ایسنا بودند .

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

پرستویی با یادآوری همکاری اش با داود رشیدی در سریال «آوای فاخته» گفت: آن موقع تلویزیون خیلی خوب بود و قرار بود کارهای خوب ساخته شود. 5 ماه در کرمان بودیم و آقای رشیدی نقش پدر من را بازی می کردند. ایشان روحیه متفاوتی نسبت به هم سن و سالانشان دارند و آنقدر صمیمی می شوند که آدم فاصله را نمی فهمد .

وی ادامه داد: وقی در جشنواره جایزه گرفتم به صندلی ها نگاه می کردم جای خالی این عزیزان را می دیدم افرادی که بودنشان به مراسم وزن می دهد و قطعا ارزش جایزه برای من هم بیشتر می شد. دوست داشتم مانند کشورهای دیگر در ردیف جلو این پیشکسوتان را می دیدم .

احترام برومند با اشاره به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و اهدای سیمرغ توسط پرستویی به داود رشیدی و چهار بازیگر دیگر اظهار کرد: داود مراسم را زنده از تلویزیون می دید و اعلام شما ما را بسیار خوشحال کرد. این کارها روی پیشکسوت ها تاثیر زیادی دارد کسانی که زمانی رونق اصلی همین جشنواره بودند و یادم هست سال های اول داود ۶، 7 فیلم در جشنواره داشت .

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

وی ادامه داد: کتاب و تئاتر از ذهن داود دور نمی شود و همچنان علاقه زیادی به مطالعه دارد .

پرستویی بار دیگر با اشاره به سریال «آوای فاخته» گفت: افتخار می کردم که در انجا نقش پدر و مادرم را داود رشیدی و نیکو خردمند داشتند نقش هایی که امروز پیدا کردن بازیگر مناسب برایش بسیار سخت است .

جمشید مشایخی دیگر بازیگری بود که به دیدارش رفتیم و علی رغم بیماری که داشت اعلام کرد: دو روز در خانه افتاده بودم اما الان با آمدن شما بسیار بهتر شدم .

مشایخی که در کنارش همسر و پسرش سام حضور داشتند با بیان اینکه سالهاست عاشق پرویز پرستویی است گفت: این رک گویی و اینکه مجیز کسی را نمی گوید ارزش زیادی دارد آن هم در روزگاری که همه متملق شدند. همچنین فاطمه معتمد آریا که او هم بازیگر باشخصیتی است .

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

این بازیگر در صحبت هایش به ناصر تقوایی اشاره کرد و ادامه داد: چرا این هنرمند بزرگ نباید کارکند؟ چرا شرایط برای او فراهم نیست و این جای تاسف دارد .

پرستویی در ادامه صحبت های مشایخی گفت: الان وضعیت به گونه ای است که به ناصر تقوایی بگویند کار کن هم نمی کند و این نامردی است که وضعیت را به جایی برسانیم که بگوید کار نمی کنم. در شرایطی که برای حیوانات جمع می شویم و اعتراض می کنیم چرا ما سینمایی ها برای کار نکردن تقوایی اعتراض نمی کنیم؟

این بازیگر با اشاره به همبازی شدن در دو فیلم «بانوی من» و «سیزده۵۹» در کنار مشایخی از فروتنی و اخلاق او به عنوان ویژگی گم شده در سینمای امروز یاد کرد و گفت: ای کاش بازیگرانی که غوره نشده مویز می شوند از امثال ایشان الگو بگیرند .

منزل پنجمین بازیگر پیشکسوت محل آخرین دیدار ما بود و محمد علی کشاورز که این روزها در منزل به فیزیوتراپی برای بهتر شدن وضعیت پایش مشغول است میزبان ما بود .

بازخوانی دیدار نوروزی ایسنا با بزرگان تکرار نشدنی سینما

پرستویی با اظهار تاسف از اینکه تاکنون فرصت همبازی شدن با کشاورز را نداشته است از تئاتر ها و فیلم های این بازیگر یاد کرد و گفت: 200 سال دیگر هم نقش های شما تکرار نمی شود و شما نسلی آشنا به همه چیز بودید. شماکه نقش‌هایی مثل شعبان استخوانی و یا فیلم «مادر» را بازی کردید و همیشه برایم سوال بود چگونه به این نقش‌ها رسیده اید. نقش هایی که باید با یک دنیا مطالعه مقابل دوربین رفت و برای بازی در نقش یک لات حداقل باید 8 جلد تهران قدیم را خواند .

کشاورز هم پرستویی را به معنای واقعی کلمه هنرمند دانست که خصوصیات انسانی را دارد و ادامه داد: در دانشکده استادی بنام حسین تهرانی داشتیم که می گفت اول آدم باشید بعد هنرمند که این مصداق پرستویی است. جوانان باید ببینند شما چه کردید و چگونه سمبل بازیگری شده اید .

این بازیگر که بیشتر وقتش را به مطالعه می گذراند با اظهار تاسف از اینکه بازیگران امروز شناخت کمی نسبت به سرزمینشان دارند گفت: بچه ها باید بگردند و مملکت خودشان را یشناسند و مردمی که در این مملکت زندگی می کنند .

پرستویی در ادامه صحبت های کشاورز اظهار کرد: امروز به هر کجا رفتیم تاکید بر ادبیات، شعر و اخلاق بود. من هم به دنبال آرمان ها و اهدافی می گشتم که این عزیزان یاد دادند که امروز نیست و به خاطر همین انگیزه بازیگری ام کم شده است .

پرویز پرستویی بعد از پایان این دیدارها که بیش از 8 ساعت ادامه داشت با اظهار خوشحالی از فراهم شدن چنین فرصتی اظهار کرد: پشتوانه من این عزیزان هستند که به آن‌ها افتخار می کنم. من متکی به این نسل هستم و همیشه من کوچکترین گفته‌ام که پیرو مکتب این اساتید هستم .

وی ادامه داد:‌ آدم‌هایی که هنوز هم به روز هستند. متاسفانه کسانی که در این حرفه مدعی هستند اگر از آن‌ها بخواهید 4 خطر شعر بگویند یا یک کتاب نام ببرند به مشکل می‌خورند و بعد هم می خواهند اتفاقات عجیب و غریب برایشان بیفتد که در نهایت هم نمی افتد .

پرستویی افزود: خوشحالم که آخر سال 94 فرصت شد سراغ این عزیزان بروم و دست این آدم‌ها را ببوسم و برای بعد انرژی بگیرم. بزرگانی که همیشه پیگیر کارهایشان بودم و افتخار می کنم که از نزدیک با این آدم‌ها حرف بزنم و امیدوارم نفس گرمشان مستدام باشد .

این بازیگر با تاکید بر اینکه باید از این بزرگان احترام گذاشتن و ادبیات گفتاری را یاد بگیریم گفت: خود من آدم کاملی نیستم و هنوز بعد از 60 سال نیاز به آموزش و تجربه دارم و دیدن این افراد خیلی از غلط‌هایی که در ذهنم داشتم را اصلاح کرد .