مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد پیرامون عدم توجه کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب به مصوبات شورای سیاستگذاری صراحتا این امر را محرض دانست.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فارس در پی نادیده گرفتن مصوبه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران از سوی کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه پیرامون این مطلب که متن صریح مصوبه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب می‌گوید: «شرط لازم اجرایی بودن تفاهم نامه فوق این است که هیچ گونه تغییر در انجام اموری که تاکنون توسط انجمن‌های درگیر در نمایشگاه بر عهده ایشان بوده رخ ندهد.» و با توجه به نادیده گرفتن این مصوبه از سوی کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب؛ گزارشی از سوی فارس طی هفته گذشته با این عنوان «قصه‌ هزار و یک‌شب واگذاری‌های نمایشگاه کتاب/ کمیت اجرا همچنان می‌لنگد» منتشر شد که به تنش های حادث شده می‌پرداخت.

* مدیر عامل انجمن ناشران بین‌الملل: کسانی باید به این سوال پاسخ بدهند که یا مجری آن تفاهمنامه هستند یا ناظر بر آن!

فارس تلاش کرد تا با مدیرعامل انجمن ناشران بین الملل نیز در این زمینه گفتگویی داشته باشد که متاسفانه اطلاعات روشنی به دست نیامد و میرزابابایی در این زمینه اظهار داشت که با توجه به مصالح نمایشگاه، فعلا در این زمینه قصد مصاحبه ندارد و قاعدتا کسانی باید به این سوال پاسخ بدهند که یا مجری آن تفاهمنامه هستند یا ناظر بر آن! وی گفت تنها در صورتی مصاحبه خواهد کرد که احساس کند کسانی قصد قلب کردن واقعیت را دارند چون عملکرد انجمن در این زمینه شفاف و با حسن نیت بوده است. (اینجا بخوانید)

* امیرزاده: حرکت کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب در راستای مصوبه باشد

خبرنگار فارس با همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طرف مذاکره کننده ارشاد شمرده می‌شود گفت‌وگویی انجام داد که وی صراحتا اعلام کرد: انتظار می رود کمیته ناشران بین‌الملل از ظرفیت‌های انجمن نهایت استفاده را به عمل آورد و این استفاده می‌تواند در راستای آن مصوبه مذکور تلقی گردد.

مشروح این گفت‌وگو را در ذیل بخوانید:

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون تنش‌های ایجاد شده در حوزه بین‌الملل نمایشگاه اظهارداشت: مبنای مداخلات معاونت فرهنگی در حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های صنف، سازنده و در جهت انسجام بخشی به صنف بوده و هست؛ این مسیر به عنوان ثبت شده در معاونت از مدت‌ها پیش آغاز و ادامه خواهد داشت.

به گفته مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مداخله سازنده درباره امورات نمایشگاه کتاب هم یکی از فعالیت‌های سازنده معاونت فرهنگی است که مورد توجه بوده است و براساس فرایندی که تعریف شده در نهایت کارگروه واسپاری نمایشگاه به نتیجه رسید که 2 تشکل فراگیر در حوزه نشر یعنی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و اتحادیه تعاونی آشنا عهده‌دار اجرای نمایشگاه باشد.

امیرزاده تصریح کرد: همانند سال گذشته این روند ادامه یافت و منجر به انتخاب یک گروه 7 نفره از میان افراد حاضر در این 2 تشکل شد و مناسبات مربوط به اجرای کمیته‌هایی که به صنف واگذار شده بود از کانال این کارگروه به معاونت اعلام شد. تعبیر درست‌تر این است که نقشی که سال گذشته شورای تشکل‌های نشر انجام می‌داد و کمیته‌ها را برای صدور حکم به رئیس نمایشگاه معرفی می‌کرد این امر امسال به این کارگروه محول شد و براساس آن کمیته‌های مرتبط با صنف معرفی شدند.

وی افزود: یکی از آنها هم کمیته ناشران بین‌الملل است. بر این اساس «آقای موسایی» به عنوان مدیر این کمیته معرفی شدند و حکم خود را از رئیس نمایشگاه دریافت کردند.

* جلسات متعددی با کمیته ناشران بین‌الملل و انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل برگزار کردیم

وی در پاسخ به اینکه ظاهراً شما از سوی وزارت ارشاد با انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل و کمیته ناشران بین‌الملل جلساتی داشتید، توضیح داد: بله ما نه تنها یک جلسه بلکه نشست‌های متعددی بنا به ضرورت با تشکل‌های نشر و از جمله در خصوص نمایشگاه کتاب با بخش بین‌الملل اعم از انجمن و کمیته داشتیم. این نشست‌ها در فضایی دوستانه برگزار شد زیرا معاونت فرهنگی سعی در عدم مداخله جزئی در امورات دارد زیرا تصور ما این است بلوغی که در حوزه تشکل‌ها وجود دارد و براساس صلاحدیدی که منفعت آن به کل نشر باز می‌گردد و تشکل‌ها روابط کاری خود را درباره برگزاری مطلوب نمایشگاه می‌توانند به خوبی تسهیل کنند از این رو هرجا نیاز به همکاری معاونت بوده ما دریغ نکرده‌ایم و در فرایند دخالت سازنده عمل کرده‌ایم. البته با نگاهی اغنایی که طرفین موضوع را بپذیرند.

امیرزاده خاطرنشان کرد: آنچه امروز برداشت می‌شود از بخش بین‌الملل این است که انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل که یکی از انجمن‌های خوب و تلاشگر ادوار مختلف نمایشگاه بوده پس از انتصاب رئیس کمیته ناشران بین‌الملل همکاری‌های لازم را با وی داشته و امیدواریم همچنان ادامه‌دار باشد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه نادیده گرفتن این مصوبه شورای سیاستگذاری خروج از ریل نیست، یادآور شد: اعتقاد دارم مسیر فعالیت‌های صنف از ریل خارج نشده زیرا آنقدر مطالب بزرگی در نشر کشور از جمله بین‌الملل وجود دارد که همه صاحبان تجربه و فعالان این بخش به منافع بزرگتر این بخش می‌اندیشند.

نقض صریح مصوبات نمایشگاه کتاب و تائید از سوی ارشاد

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضا تا امروز دوستانه بوده و ا نتظار می رود کمیته ناشران بین‌الملل از ظرفیت‌های انجمن نهایت استفاده را به عمل آورد و این استفاده می‌تواند در راستای آن مصوبه مذکور تلقی گردد . این امر می‌تواند در جهت اجرایی شدن مصوبه مذکور شورای سیاستگذاری باشد.

* ترجیح کمیته بین‌الملل استفاده از ظرفیت‌های جدیدی غیر از انجمن ناشران بین‌الملل بود

این مقام مسئول در ارشاد در ادامه به آخرین جلسه که با طرفین بخش بین‌الملل داشت اشاره‌ کرد و گفت: جلسه نهایی با حضور بنده در دفتر کارم در آخرین روزهای سال 95 برگزار شد در این جلسه ترجیح کمیته بین‌الملل استفاده از ظرفیت‌های جدیدی غیر از انجمن ناشران بین‌الملل بود که در این زمینه یقینا توجیهات لازم توسط صنف ارائه می‌گردد.

امیرزاده در پایان متذکر شد: معاونت فرهنگی از تمامی ارکان نشر صیانت می‌کند.

در پایان یادآور می‌شود اعلام صریح این مسئله که «ترجیح کمیته بین‌الملل استفاده از ظرفیت‌های جدیدی غیر از انجمن ناشران بین‌الملل بود» نشان می‌دهد کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب در دوره سی ام بدون توجه به مصوبات شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب عمل کرده است و نقض کننده بوده، خبرگزاری فارس آماده انتشار سخنان مدیر این کمیته در راستای استنکاف از مصوبه است.

مرور نیوز: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.