محمد اطبایی درباره‌ حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره امسال کن گفت: یک بررسی اجمالی بر آثار معرفی‌شده بخش‌ رسمی جشنواره کن نشان می‌دهد که حضور حداقل پنج سینماگر ایرانی سال خیلی خوبی را برای سینمای ایران در این جشنواره رقم زده است.

به گزارش مرور نیوز، پس از اعلام فهرست فیلم‌های بخش‌های رقابتی، نوعی نگاه، غیررقابتی، نمایش ویژه و نمایش نیمه‌شب هفتادمین جشنواره فیلم کن مشخص شد که از سینمای ایران فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به صورت ویژه روی پرده می‌رود و در کنار آن «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف هم در بخش «نوعی نگاه» پذیرفته شد. همچنین در این دوره «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از 9 فیلم بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت می‌کند و فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن حاج ابول‌لو نیز در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شده است. فیلم «آن‌ها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه کن 2017 انتخاب شده است.

براین اساس، محمد اطبایی پخش‌کننده و کارشناس بین‌المللی سینما در گفت‌وگویی با ایسنا، بیان کرد: پس از معرفی فیلم‌های بخش‌ رسمی جشنواره کن 2017 به نظر می‌رسد امسال سال خوبی برای سینمای ایران در جشنواره کن باشد چون حداقل نام پنج فیلمساز ایرانی را در مجموعه آثار این جشنواره می‌بینیم. البته همچنان دو بخش هفته منتقدان و دو هفته کارگردان‌های کن باقی مانده که امیدواریم در آن دو بخش هم فیلم‌هایی از سینمای ایران پذیرفته شوند.

وی خاطر نشان کرد: این نکته را هم باید اشاره کنم که در دو بخش مسابقه و نوعی نگاه چند فیلم دیگر باید معرفی شوند چون جشنواره کن معمولا در بخش مسابقه حداقل 20 فیلم را معرفی می کند که فعلا 18 اثر معرفی شده و اگرچه بعید است که در بخش مسابقه فیلمی از ایران حضور داشته باشد، اما امیدوارم که در بخش نوعی نگاه که فعلا 16 اثر اعلام شده، یک فیلم ایرانی دیگر هم داشته باشیم.

این پخش‌کننده بین‌المللی ادامه داد: با وجود آنکه حضور فیلم «۲۴ فریم» آقای عباس کیارستمی در این دوره از جشنواره کن قابل پیش‌بینی بود، اما حضور دو فیلم کوتاه ایرانی و نیز فیلم‌ بلند «لرد» به کارگردانی محمد رسول اف و فیلم بلند «آن‌ها» به کارگردانی آناهیتا قزوینی‌زاده سینماگر با استعداد مقیم آمریکا که با فیلم‌های کوتاهش خوش درخشیده، اتفاق خوبی برای سینمای ایران محسوب می‌شود.

اطبایی درباره‌ ارزیابی خود از دیگر آثار معرفی‌شده در جشنواره کن هم اظهار کرد: شاید شماری از کارشناسان سینما انتخاب‌های بخش رسمی را قابل پیش‌بینی و قدری محافظه‌کارانه تحلیل کنند، اما باز هم باید اذعان داشت که کدام جشنواره فیلم در جهان است که فیلم‌های جدید سینماگرانی چون تاد هینس، میشل هنکه، سوفیا کاپولا، هونگ سانگ سو، آندری ژیاگیتسف، یورگوس لانتیموس و میشل آزاناوی سیس را کنار بگذارد! تا همین جا هم سراغ جامانده‌هایی مانند نوری بیلجه چیلان، لوکرسیا مارتل، لوک بسون، استفن فریرز، ژان لوک گدار، عبداللطیف کشیشه، رومن پولانسکی، ریدلی اسکات، ویم وندرس، کریستوفر نولان و لئو کاراکس گرفته می‌شود!

او ادامه داد: باید پذیرفت که کن دیگر کمتر شاهد کشف سینماگر بااستعداد است و فیلمسازان کشف‌شده در دیگر جشنواره‌ها و کارگردان‌های همیشه حاضر در کن شانس بیشتری برای حضور در کن را دارند. جشنواره کن به دایره فرزندان خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. کورنل موندروژو مجارستانی تا کنون 2 فیلم کوتاه و 4 فیلم بلند در کن داشته و "ماه ژوپیتر" هفتمین فیلم او در کن است و یا سرگی لوزنیتسا اوکراینی هم تاکنون چند فیلم در کن داشته و اکنون با فیلم جدید 142 دقیقه‌ای خود در کن حضور دارد. البته من اطمینان داشتم که کریستوفر نولان با فیلم "دونکرک"، نوری بیلجه چیلان، ژان لوک گدار و لوکرسیا مارتل در کن حضور داشته باشند اما گویا فیلم اولی هنوز کامل نشده و تهیه‌کننده خانم مارتل هم رییس هیات داوران، پدرو آلمودووار است که امکان حضور را در بخش مسابقه منتفی می‌کند و جشنواره کن هم ترجیح داده به جای فیلم جدید گدار فیلم "موحش" ساخته جدید میشل آزاناوی سیس را به نمایش بگذارد که به زندگی گدار می‌پردازد!

وی افزود: یک نکته جالب در مورد فیلم رسول‌اف است که سال گذشته هم به کن ارائه شده بود و امسال دوباره مورد ارزیابی قرار گرفته که به نظر باید غیرمتعارف باشد ولی باید گفت که رسول‌اف هم از سینماگران کشف‌شده کن است که با این فیلم جدیدش تا کنون چهار فیلم در جشنواره کن داشته است. تولید فیلم "لرد" از دستاوردهای مهم آقای ایوبی است که با هوشمندی خود فیلساز، یک فیلم تولید رسمی را در ایران ساخته و در نهایت در کن حضور دارد. البته آقای ایوبی باید از حضور فیلم کوتاه "حیوان" هم در کن مفتخر باشد که محصول مدرسه ملی سینما است.

اطبایی گفت: در یک نگاه کلی به بخش‌هایی که آثار آن‌ها معرفی شده حضور سینمای آسیا چشم‌گیر است که سه کشور ایران، کره و ژاپن سردمدار آسیا هستند و جای چین تا اینجا خالی است. کره جنوبی که دارای صنعت سینمای بسیار قوی و با جایگاه محکمی است با پنج سینماگر در این دوره از جشنواره حضور دارد و ایران هم همین تعداد سینماگر را در کن دارد و این خود اتفاق قابل توجهی است. پس از ایران و کره در میان دیگر کشورهای آسیایی، ژاپن با چهار سینماگر و هند، تایوان و چین هر کدام با یک فیلم حضور دارند.

به گفته اطبایی، در جشنواره کن 2017 جدا از این‌که حضور برخی فیلم‌ها قابل پیش‌بینی است، گاهی اتفاقاتی هم رخ می‌دهد که جالب و غیرمنتظره است مانند امسال که نیکول کیدمن با چهار فیلم در جشنواره کن حضور دارد و به نظر می‌رسد چنین اتفاقی تاکنون در تاریخ جشنواره کن دیده نشده است. ضمن این‌که یکی‌دیگر از اتفاقات عجیب امسال جشنواره کن توجه ویژه به سریال‌های تلویزیونی است که همیشه مقاومتی نسبت به تولیدات تلویزیونی در جشنواره فیلم کن وجود داشته اما سریال‌های تلویزیونی آنقدر با کیفیت بالا و با حضور بزرگان سینما تولید شده‌اند که باعث شده جشنواره کن برای اولین‌بار به این سریال‌ها توجه کند و دیوید لینچ با دو بخش از سریال "Twin Peaks" و جین کمپیونبک با یک بخش از سریال "بالای دریاچه" در کن حضور دارند که اتفاقا یکی از آثار نیکول کیدمن هم در همین سریال است.

او اضافه کرد: جشنواره کن توجه ویژه‌ای را به پدیده جدیدی به نام "واقعیت مجازی" که پیشتر جشنواره فیلم ونیز بخشی را برایش درنظر گرفته بود، اختصاص داده است و این نشان می‌دهد دیگر باید چنین پدیده‌ای را در سینما و جشنواره‌ها پذیرفت. سینماگر برجسته جهانی آلخاندرو گونزالز ایناریتو فیلمی با عنوان :Flesh and Sand" را با این تکنیک تهیه کرده که در کن حضور دارد.

این پخش‌کننده سینما در پایان با اشاره به برخی بحث‌هایی که در دوره‌های قبلی جشنواره کن نسبت به بی‌توجهی به سینماگران زن مطرح شده بود، گفت: در جشنواره کن امسال حضور سه کارگردان زن، سوفیا کاپولا، لین رمسی و نائومی کاوازه در بخش مسابقه قابل توجه است.