رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: با هدف بزرگداشت مقام سهراب سپهری شاعر و نقاش پرآوازه ایرانی کنگره بین المللی این شاعر بزرگ و افتخار ملی در نیمه دوم سال جاری در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، مصطفی جوادی مقدم عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا از سهراب سپهری به عنوان شخصیت برجسته شعر و نقاشی ایران وجهان یاد کرد و افزود: به درخواست دوستداران شعر و نقاشی، خانواده و دوستان این شاعر و نقاش پرآوازه ایرانی در حال برنامه ریزی برای برگزاری این کنگره بین المللی در کاشان هستیم تا در صورت پشتیبانی مالی هر چه زودتر این کنگره برگزار شود.
وی با اشاره به رویکرد و توجه بیش از پیش دولت یازدهم درحوزه فرهنگی کشور اظهارکرد: مسئولان کاشان نیز با تلاش و مساعدت فرهیختگان و علاقمندان به فرهنگ و شعر گام های موثری در این زمینه برداشته اند و امیدواریم در برگزاری این کنگره بین المللی مانند گذشته همکاری لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: مفتخریم سهراب سپهری شاعر و نقاش پرآوازه جهانی اهل کاشان بوده و آوازه او نه تنها در ایران بلکه مرزهای سایر کشورها را یکی پس از دیگری درنوردیده است.
جوادی مقدم با بیان این که سهراب سپهری در دوره ای از زندگی خود در اداره فرهنگ و هنر کاشان مشغول بکاربوده است افزود: با توجه به بایگانی مفصل این اداره در تلاش هستیم پرونده این شاعر و نقاش را در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان پیدا کنیم تا اطلاعات بیشتری از این شخصیت بین المللی داشته باشیم.
وی با انتقاد از انتقال موزه سهراب سپهری به کرمان تصریح کرد: پیگیر هستیم تا موزه این شاعر به زادگاه خود در کاشان منتقل شود و یادمان تا موزه ای از وی داشته باشیم.
وی با بیان این که آثار نقاشی سهراب سپهری در دسترس نیست و جمع آوری هم نشده است اظهار داشت: تابلوهای نقاشی وی با قیمت های نجومی و میلیاردی در بازارهای دبی و ابوظبی خرید و فروش می شود که این هزینه ها مانع جمع آوری آثار نقاشی او شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان هم چنین از برگزاری مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری با حضور خانواده وی در جمعه اول اردیبهشت ماه (فردا) خبر داد و گفت: این مراسم در مشهد اردهال مدفن سپهری برگزار شده و رونمایی از سردیس سپهری وافتتاح نگارخانه سهراب سپهری در این روز انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: سردیس سهراب با هنر استاد بابایی و هزینه ای بالغ بر 200 میلیون ریال ساخته شده که در پایان مراسم در مجتمع خورشید اردهال رونمایی خواهد شد.
وی اجرای طرح های نقاشی توسط تعدادی از نقاشان چند روز قبل از برگزاری مراسم روی دیوارهای سالن اجتماعات سهراب سپهری و افتتاح گالری سهراب سپهری نیز در همان روز با مساحت 300 متر مربع در مجتمع گردشگری خورشید اردهال خبر داد.
مراسم سالگرد سهراب سپهری ساعت 16 روز جمعه این هفته همزمان با سالروز فوت سهراب در مجتمع گردشگری خورشید اردهال واقع در مشهد اردهال کاشان آغاز می شود.
سهراب سپهری در چهارم دی ماه سال 1307 شمسی در شهر کاشان متولد شد، اولین مجموعه شعر او با نام مرگ رنگ سال 1330 منتشر شد.
زندگی خواب‌ها ، آوار آفتاب، صدای پای آب، شرق اندوه ، حجم سبز ، ما هیچ ما نگاه ، در کنار چمن و هشت کتاب از آثار این شاعر کاشانی است.
سهراب سپهری اول اردیبهشت‌ سال 1359بدرود حیات گفت و در جوار امامزاده سلطان علی‌ بن اما محمد باقر (ع) واقع در مشهد اردهال کاشان در صحن شرقی امامزاده معروف به صحن سردار به خاک سپرده شد.