کتاب «فقیه آزاده» تلاشی مستند، ساده و شیرین از زندگی آیت‌الله سید هاشم میردامادی، امام جماعت مسجد گوهرشاد است؛ کسی که در دوران حکمرانی رضاخان بر ایران در برابر او و تصمیماتش از جمله کشف حجاب، قد علم کرد و به واسطه مبارزاتش، دستگیر و به سمنان و ری تبعید شد.

به گزارش مرور نیوز، زنده یاد آیت‌الله سید هاشم میردامادی نجف آبادی در ذهن و خاطره مراجع، علما و روحانیون و همچنین متدینین مشهد با نام مسجد گوهرشاد گره خورده است. وقتی از علمایی مانند آیات سید عبدالجواد علم الهدی، سید علی مقدم قوچانی و سید مهدی طباطبایی و حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی میرلوحی سراغ آیت‌الله میردامادی را گرفتم، اولین سخنشان این بود «امام جماعت و مفسر قرآن در مسجد گوهرشاد».

کتاب «فقیه آزاده» حاصل یک سال و نیم، پژوهش، تدبر و مطالعه آیت‌الله سید باقرآیت میردامادی (نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران) و مرتضی خواجوند سریوی، است. این دو پس از برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم آیت‌الله میردامادی نجف‌ آبادی در فروردین ماه 94 و با درخواست خانواده آن مرحوم، اقدام به تدوین این کتاب کردند که حاصل آن تلاش ها و پژوهش ها کتاب«فقیه آزاده» شد.

از این رو که آیت‌الله سید هاشم میردامادی، پدر بزرگ آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری است، آیت‌الله سید باقر میردامادی و مرتضی خواجوند سریوی در تدوین کتاب«فقیه آزاده» به بیان مستندِ گوشه ای از زندگی رهبر انقلاب، پدر و فرزندان ایشان نیز پرداخته اند و به این ترتیب، این کتاب، کشکولی خواندنی از زندگی سراسر دینی و خواندنی علمای ایران زمین شده است.

میردامادی و خواجوند سریوی، کتاب «فقیه آزاده» را در هفت فصل تنظیم کردند تا ترسیم زیبایی از زندگی یک امام جماعت و مفسر مبارز و انقلابی طراحی شده باشد:

فصل اول: زندگی‌نامه آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل دوم: فرزندان آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل سوم: نوه‌‌های آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل چهارم: اجداد آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل پنجم: دامادهای آیت‌الله سید هاشم میردامادی

فصل ششم: زندگی‌نامه کامل مقام معظم رهبری همراه با تصاویر

فصل هفتم: مراسمی از بزرگداشت آیت‌الله سید هاشم میردامادی (برگزار شده در 27 فرودین ماه 94)

از سید هاشم میردامادی، این آثار به جا مانده است: رساله‌ای در رجعت، ترجمه کتاب سیف الامة و برهان الملة اثر ملا احمد نراقی از فارسی به عربی، جزوه‌هایی در اخلاق، شرح حال بزرگانی از علما که به حضور امام زمان رسیده‌اند، تقریراتی از فقه آخوند خراسانی و مباحث الفاظ میرزای نایینی و خلاصة البیان: تفسیر فارسی قرآن.

بنابراین گزارش، دوستداران علم، ادب و فضیلت می توانند برای تهیه کتاب «فقیه آزاده» زندگی‌نامه پدر برزگ مادری مقام معظم رهبری به دفتر نمایندگی آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران به نشانی خیابان ری، نرسیده به سه راه امین حضور، مسجد و حسینیه همدانی‌ها یا انتشارات «حضور» واقع در قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، واحد 43 مراجعه کنند و یا با شماره های 09391985870، 33542533 و 33705172 تماس بگیرند.

کتاب «فقیه آزاده» تلاشی مستند، ساده و شیرین از زندگی آیت‌الله سید هاشم میردامادی، امام جماعت مسجد گوهرشاد است؛ کسی که در دوران حکمرانی رضاخان بر ایران در برابر او و تصمیماتش مانند کشف حجاب، قد علم کرد و به واسطه مبارزاتش، دستگیر و به سمنان و ری تبعید شد.