ضو هیأت ‏علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: الان در وضعیت جامعه پساانقلابی، مدیریت شکل‌‏گیری نیازها و درخواست‌‏های انسان پساانقلابی نداریم و لذا جریانی به این نظام نیازها خط می‏‌دهد که ارتباطی با هویت انقلابی ما ندارد.

به گزارش مرور نیوز،‌ اولین جلسه از درس‌گفتارهای مدرسه آفاق ویژه مدارس علمیه با عنوان دوره آموزشی «فردایی دیگر» به همت مؤسسه علمی فرهنگی آفاق حکمت با موضوع «بینش تمدنی» و با سخنرانی مسعود معینی‏‌پور عضو هیأت ‏علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با حضور طلاب مدرسه معصومیه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، معینی‌‏پور با بیان اینکه انقلاب، بالاترین سطح تغییر اجتماعی است و نظریه‏‌پردازان مختلفی به آن پرداخته‏‌اند، به اهمیت مفهوم‌‏شناسی در باب انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: برای این کار چهار مفهوم «نهضت»، «انقلاب»، «نظام سیاسی» و «تمدن» باید مورد بررسی قرار بگیرد که با بررسی آن می‏‌توانیم بستر انقلاب، پیشینه، غایت و ارتباط آن با تمدن را مورد توجه قرار دهیم.

*انقلاب اسلامی مواجهه این ‏زمانی با تمدن غرب در کالبد ایران اسلامی است

وی افزود: انقلاب اسلامی مواجهه این ‏زمانی با تمدن غرب در کالبد ایران اسلامی و هدیه‌‏ای الهی است که برای ما به ودیعت نهاده شده و باید بسط پیدا کند.
عضو هیأت ‏علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در توضیح مفهوم «نهضت» گفت: نهضت برانگیختگی انسان و اجتماع برای رسیدن به اهداف مشخص در یک زمان طولانی است که گاهی به انقلاب منجر می‌‏شود.

وی در ادامه با بیان اینکه پایه‏‌ها و هویت انقلاب در بستر یک نهضت شکل می‏‌گیرد، خالی ‏شدن انقلاب از وجه نهضت را به معنای مرگ انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: نهضت ما از اوایل دهه 40 شکل می‏‌گیرد که امام دعوت خودش را برای حرکت علیه نظام طاغوت، علنی می‌‏کند و پانزده سال طول کشید تا به ظهور انقلاب اسلامی منجر شود و این نهضت تا ایجاد تمدن اسلامی ادامه دارد.

معینی‌‏پور بیان داشت: «انقلاب» پدیده سیاسی- اجتماعی که تمام ساختارهای نظام موجود را از بین می‌‏برد و همراه با خشونت و تدریجی است، اما یک مرکز ثقل انفجاری در بستر خودش دارد، انقلاب در جایی ظهور و بروز می‌‏کند که وجه ایجابی و سلبی آن روشن شده باشد.

رئیس میز علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نظریات مختلفی در تحلیل انقلاب وجود دارد که با وجود اینکه همه آنها حظی از واقعیت دارند و هر کدام به‌ زعم خود در تحلیل انقلاب اسلامی ایران کوشیده‌‏اند، اما هیچ‏کدام به فهم صحیح و کاملی از این انقلاب نائل نشده‏‌اند.

وی در ادامه پس از اشاره به نظریه مارکسیستی و دولت رانتیر به بیان نظریه مختار خود در باب انقلاب پرداخت و ادامه داد: انقلاب یک فرایند چند رهیافته سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و با غلبه عامل دینی است،‌ بر اساس بحثی که امام خمینی(ره) در شرح حدیث عقل و جهل دارند، انسان دو فطرت دارد که در مسیر بازگشت به فطرت خویش انقلاب می‌‏کند.

معینی‌پور ابراز داشت: «فطرت مخموره» میل به کمال و فرار از نقص و «فطرت محجوبه» میل به کمال و فرار از نقص در عالم طبیعت است و بر اساس اینکه انسان بر اساس کدام فطرت رفتار کند، جهت انقلاب و هویت آن تعیین می‌‏شود، بر این اساس، انقلاب اسلامی و آرمان‏‌ها، اهداف و هویت آن بر اساس فطرت مخموره شکل گرفته و در این وضعیت نهادها و ساختارها هویت خاص خود را می‌‏گیرد.
وی با اشاره به سه رویکرد در مواجهه با انقلاب گفت: در رویکرد اول، مواجهه با انقلاب به مثابه یک مقوله تاریخی و مقطعی که در یک زمانی اتفاق افتاده و تمام شده فهم می‌‏شود، بر این اساس، انقلاب اسلامی پایان یافته و عصر جمهوری اسلامی آغاز شده است، در رویکرد دوم، انقلاب اسلامی از ابتدا پروژه شکل‏‌خورده‌‏ای معرفی می‌‏شود که از جانب بنیادگرایان شیعه صورت پذیرفته و پس از مدتی با شکل‏‌گیری نیازهای جدید، انقلاب دچار عرفی‏‌شدن و روی‏ آوردن به نهادها و ساختارهای مدرن می‌‏شود.

*مدیریت شکل‌‏گیری نیازها و درخواست‌‏های انسان پساانقلابی در وضعیت کنونی تعریف نشده است

عضو هیأت ‏علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: در رویکرد سوم انقلاب اسلامی یک فرایند در حال شدن است، انقلاب اسلامی روحی از حقیقت محمدیه است که در کالبد ایران و جمهوری اسلامی ظهور و بروز یافته و این حقیقت تا برپایی حکومت حضرت حجت ادامه دارد؛ بنابراین، انقلاب پدیده‌‏ای در حال شدن است که از جایی شروع شده و تا به غایت خود نرسد ناتمام و در حال شدن است.

نویسنده کتاب «الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره)» بسیاری از مواجهه‌‏های سیاسی- اجتماعی موجود در جامعه را برگرفته و متأثر از این نظریات دانست و گفت: بنابراین لازم است دقیق‏‌تر به منشأ و ریشه‏‌های این مواجهه‏‌ها توجه کرد، در مورد آینده انقلاب هم رویکردهای مختلفی وجود دارد که در بسیاری از آن‌ها اثر منتظره هر انقلابی خروج از وضعیت انقلابی و از بین رفتن روحیه انقلابی دانسته می‌‏شود و انقلاب‏‌ها در فرایند کشاکش‏‌های سیاسی و اجتماعی به وجود می‌‏آیند و روندی را پشت سر می‏‌گذارد و دوباره به وضعیت قبل از انقلاب و وضعیت عادی نسبت به آرمان‌‏ها برمی‌‏گردند.
وی با اشاره به اینکه از دیدگاه شریعتی اگر آرمان‌‏ها و روحیه انقلابی به وضعیت نهادی تبدیل شود از بین می‌‏رود و ایمان انقلابی تبدیل به تحجر می‌‏شود، افزود: امام(ره) بحث خروج از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب را در یک نگاه تمدنی کلان مطرح می‌‏کند و پیشنهاد ایجابی هم دارد و لذا روحیه انقلابی در متن ساختارها و نهادهای انقلابی اشراب شده و بسط می‌‏یابد.
این پژوهشگر انقلاب اسلامی در توضیح «نظام سیاسی پساانقلابی» و «دولت مستقر» گفت: پس از انقلاب و گذر از یک نظام سیاسی باید به یک نظام سیاسی جایگزین برسیم که بتواند آرمان‏‌های انقلابی را در جامعه محقق کرده و نیازهای مردم را تأمین کند، با وجود اینکه از نظر امام(ره) روحانیت نباید مستقیماً مسئولیت‌‏های اجرایی را به عهده بگیرند، اما ساختارسازی‏‌ها باید بر اساس دین صورت بگیرد و لذا ایشان با تشکیل کمیته امداد، کمیته انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران و جهاد سازندگی بر اساس ظرفیت‌‏های دینی و مشارکت و حضور فعال مردم به نهادسازی‏‌های متناسب با هویت انقلاب اسلامی پرداختند.
معینی‌‏پور اظهار داشت: ما الان در وضعیت جامعه پساانقلابی، مدیریت شکل‌‏گیری نیازها و درخواست‌‏های انسان پساانقلابی نداریم و لذا جریانی به این نظام نیازها خط می‏‌دهد که ارتباطی با هویت انقلابی ما ندارد؛ در حالی که نظام سیاسی و دولت در وضعیت پساانقلابی باید ویژگی‌‏های انسان ما بعد انقلابی را بشناسد و نیازهایش را بر اساس آن در نظام آموزش و پرورش، در رسانه، در نظام مصرف و ... سمت‌‏وسو و پاسخ بدهد.
وی با تفکیک انقلاب اسلامی از جمهوری اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ممکن است از روح انقلاب اسلامی خارج بشود و در این صورت ما با کالبدی مواجهیم که دارای ظاهر اسلامی، اما خالی از معناست و به یک نظام سکولار و عرفی تبدیل می‏‌شود، انقلاب اسلامی باید در نهایت به تمدنی برساخته از این حرکت انقلابی منجر شود.