فیلم 'رؤیاهای دم صبح' ساخته مهرداد اسکویی کارگردان ایرانی جایزه بهترین فیلم مستند بلند شصتمین جشنواره فیلم لندن تحت عنوان 'جایزه گریرسون' را از آن خود کرد.

به گزارش مرورنیوز، جایزه کریرسون که هر ساله در جشنواره فیلم لندن به بهترین فیلم های مستند بلند داده می شود، در جریان مراسم اهدای جوایز این جشنواره که شنبه شب در 'بن گوتیک هاوس' (Banqueting House ) 'وایت هال' لندن برگزار شد، به فیلم مهرداد اسکویی٬ 47 ساله که تاکنون جوایز متعددی از جشنواره های ایرانی و خارجی گرفته است، داده شد.
خانم 'لوئیز اوزموند' مستندساز مشهور انگلیسی و برنده جایزه 'امی، امسال رئیس هیئت داوران بخش جایزه گریرسون بود.
خانم اوزموند در تقدیر از فیلم 'رویاهای دم صبح' گفته است: 'این داستان رویاهای بی ستاره زنان جوان در یک مرکز بازداشت (کانون اصلاح و تربیت) در ایران است . شاید تصور کنید که این فیلمی تیره از زندگی سیاه و در هم شکسته نوجوانان است. اما کاملا برعکس است. فیلم ما را به دنیایی می برد که هیچکدام چیزی درباره اش نمی دانیم؛ دنیای کودکان خیابانی٬ دزدان و کودکان معتاد به کراک و به ما مکانی را نشان می دهد که سرشار از شوخی و روح و زندگی است... این فیلم تا مدت های طولانی با شما باقی خواهد ماند.'
مستند بلند «رؤیاهای دم صبح» روایت سرگذشت دختران نوجوانی است که در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار می کشند.
رؤیاهای دم صبح به کارگردانی و تهیه کنندگی مهرداد اسکویی که در سال 2016 ساخته شده است، علاوه بر کسب جوایز خارجی و قرارگیری در راه حضور در بخش مستند آکادمی اسکار، در ایران هم در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند و در جشنواره سینما حقیقت، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است.
'رؤیاهای دم صبح» تاکنون در جشنواره های مختلفی حضور داشته و جایزه بزرگی از جشنواره های مهمی چون شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین و جشنواره 'ترو فالس' آمریکا با عنوان 'ترو ویژن اوارد' را نصیب کارگردانش کرده است.
جشنواره فیلم لندن با حضور 245 فیلم از 74 کشور جهان که 18 تای آنها برای اولین بار به نمایش درآمدند، شامگاه یکشنبه پس از 12 روز فعالیت، به کار خودش پایان داد. 
جشنواره فیلم لندن دو جایزه اصلی امسال خود را به دو کارگردان زن اعطا کرد.
جایزه بهترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم لندن به فیلم 'برخی از زنان' به کارگردانی 'کلی رایچارت'٬ کارگردان آمریکایی رسید.
جایزه 'ساترلند' که از بخش های جنبی جشنواره لندن و به نخستین فیلم بلند یک کارگردان اعطا می شود٬ امسال نصیب فیلم 'خام ' ساخته 'ژولیا دوکورنائو'٬ فیلمساز فرانسوی شد.