نخستین ساگرد درگذشت استاد احمد محسن پور ، نوازنده برجسته کمانچه در مازندران در سالن هلال احمر ساری برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، عصر روز پنجشنبه آیین بزرگداشت استان احمد محسن پور با حضور مسئولان ، هنرمندان و موسیقی دانان و همچنین جمعیت بسیاری از علاقه مندان عرصه هنر در سالن همایش های هلال احمر مرکز استان مازندران برگزار شد .
همچنین در این مراسم بسیاری از نوازندگان و خوانندگاه موسیقی محلی از استان های گلستان ، آذربایجان و دیگر نقاط کشور حضور داشته و به پاسداشت یاد و خاطره آن استاد برجسته دست به ساز برده و قطعه هایی نواختند .
این مراسم درحالی برگزار شد که با وجود پر شدن هر دو سالن همایش هلال احمر ، افراد زیادی به صورت ایستاده مراسم را دنبال کردند.
حسین علیزاده نوازنده و خواننده کشور از جمله حاضران در این مراسم بود که در باره اهمیت موسیقی و ضرورت توجه به آن به صورت مختصر سخنرانی کرد .
وی گفت : کسانی که با موسیقی مقابله می کنند جزوی از مردم نیستند .
علیزاده افزود : بسیار مراسم باشکوهی است و به خاطر محسن پور است که همه ما در اعماق وجود خود از او خاطره داریم.
وی با تاکید بر این که مرگ موضوع بی معنی است و هنرمندان زنده هستند ، گفت : از روزی که با آقای محسن پور آشنا شدم متوجه معنای عشق شدم .
علیزاده با اظهار این که ' ما به دورانی برمی گردیم که موسیقی تحت فشار بود ' ، افزود : در تهران چون پایتخت است شاید رفتار ملایم تری نسبت به موسیقی وجود داشته باشد ولی نمی دانم چرا هرجا موسیقی غنی تر است فشار بیشتری وجود دارد و مازندران از این مناطق است.
جهانگیر افشاری مسئول انتشارات فرهنگ خانه مازندران در این مراسم گزارشی از دستاورد های استاد محسن پور به حاضران ارائه کرد و گفت : استاد محسن پور بسیار کوشا و مصر در احیای فرهنگ غنی مازندران بود و هیچ گاه با وجود بیماری دست از فعالیت هنری نکشید .
وی افزود : یکی از برجسته ترین آثار استاد مجموعه ' امیر و گوهر ' است که در حالی که بیماری بر استاد مستولی شده بود و ایشان تحت شیمی درمانی بودند کار را ادامه دادند .
افشاری گفت : امیر و گوهر به اصیل ترین سبک در داستان نویسی که همان سبک خونیاگری است تهیه شده و حاصل 2 سال زحمت بی وقفه استاد محسن پور است .
وی همچنین از چاپ ' دانشنامه طبرستان ' در اردیبهشت سال جاری خبر داد .
افشاری گفت : این دانشنامه بزرگ ترین اثر تاریخی چه از نظر محتوا و چه از نظر کمیت است که در آن فرهنگ پهنه سرزمینی وسیعی از استان های گیلان ، قسمتی از قزوین ، استان البرز ، تهران ، سمنان ، و بخش استراباد زبان استان گلستان و مازندران به رشته تحریر در آمد و به یک مجموعه کامل و مرجع تبدیل شده است .
وی افزود : هم اکنون 20 اثر در حوزه های میراث فرهنگی ، ادبیات ، میراث باستانی ، زبان شناسی و حوزه تاریخی در فرهنگ خانه مازندران در حال تدوین و تهیه است که امیدواریم تا پنج سال آینده منتشر شوند .