وزیر فرهنگ با بیان اینکه سینمای ایران امروز در اختیار صاحبان سینمای ایران است، گفت: رضا میرکریمی (به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر) به ابقا نیازی ندارد.

به گزارش مرور نیوز، سیدرضا صالحی امیری - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - شامگاه هفتم اردبیهشت‌ماه پس از پایان مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به همراه محمد مهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) و رضا میرکریمی (دبیر جشنواره) به سوالاتی درباره این رویداد پاسخ داد.

او در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا میرکریمی برای سومین‌بار به عنوان دبیر جشنواره سال آینده ابقا می‌شود، گفت: او از سرمایه‌های سینما است و نیاز به ابقا ندارد. امروز سینمای ایران در اختیار صاحبان سینما است و آقای حیدریان از بنیان‌گذران سینمای ایران و آقای میرکریمی هم از چهره‌های درخشانی است که همراه با تیم خود این جشنواره را برگزار کردند؛ تیمی که افرادی همچون رضا کیانیان در آن حضور داشتند.

او افزود: بنابراین مجموعه وزارت ارشاد تنها از این دوستان پشتیبانی می‌کند و ما می‌بینیم که این سینما در عرصه ملی و بین‌المللی ‌و منطقه می‌درخشد.

وی ادامه داد:‌ یکی از اقدامات خوب و خلاقانه آقای میرکریمی، انتقال جشنواره به مرکز شهر و حضور مهمانان در هتل این منطقه و همین‌طور رستوران‌های آن بود که درواقع واقعیت شهر تهران را به مهمانان خارجی نشان می‌دهد.

صالحی امیری اضافه کرد: این جشنواره به لحاظ هزینه کمتر و به لحاظ کمیت بسیار بالاتر از جشنواره قبل بوده و محسوس است که در منطقه ضریب نفوذ خوبی دارد.

او همچنین با اشاره به اهدای جایزه اخلاق به عنوان محمد امین (ص) در این جشنواره این اتفاق را دلیلی بر اخلاق‌مداری و صلح‌مداری جمهوری اسلامی ایران دانست .

همچنین محمدمهدی حیدریان - رییس سازمان سینمایی -  درباره بودجه جشنواره که میرکریمی هم خواسته بود مسئولان سازمان یا وزارتخانه در این‌باره توضیح دهند، بیان کرد: به نظرم در این باره بدون اینکه بدانیم هدفمان چه بوده و به چه دستاوردی رسیدیم، بحث کردن قابل نتیجه‌گیری نیست. باید بدانیم که با چه هدفی کار کرده‌ایم، آیا هزینه‌ها درست بوده و به اهدافی که برنامه‌ریزی شده بود رسیده‌ایم یا خیر.

حیدریان گفت: در جریان هستم که هزینه‌های این جشنواره به مدیریت خوب آقای میرکریمی پرداخت شده و بعضی جاها با خست عمل کرده‌اند؛ آن هم بدون آنکه صدمه‌ای به اهداف جشنواره وارد شده باشد. مثل این که مهمانان همیشه در هتل‌های بالاشهر اسکان می‌یافتند اما الان به بافت سنتی شهر تهران منتقل شده‌اند.

او افزود: رقم کلی ما برای جشنواره‌ها حدود سیزده میلیارد تومان بوده است که باید ببینیم تخصیص‌های امسال داده می‌شود یا نه که بدهی آقای میرکریمی را هم بدهیم.

همچنین رضا میرکریمی در پاسخ  مبنی بر اینکه آیا فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با نظر خود او به جشنواره راه نیافته یا دلایل دیگری داشته است، اظهار کرد: فیلم های ایرانی باید مسیر پروانه نمایش را برای حضور در جشنواره جهانی طی کنند و متاسفانه این فیلم این مسیر را طی نکرده بود.

او با این حال گفت: امیدوارم در اولین فرصت که این اتفاق بیافتد و فیلم پروانه نمایش بگیرد، آن را نمایش دهیم.