وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره سی و پنجم جهانی فیلم فجر از نظر هزینه کمتر و از نظر کیفیت برتر بود.

به گزارش مرور نیوز، رضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران افزود: جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال باشکوه تر و با قدرت تر از سال های قبل برگزار شد.
وی افزود: رضا میرکریمی (دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر) و همکارانش زحمت زیادی کشیدند، محمدمهدی حیدریان (رییس سازمان سینمایی) و حجت الله ایوبی (رییس پیشین سازمان سینمایی) هم تلاش کردند تا این جشنواره در شان نام جمهوری اسلامی ایران باشد.
صالحی امیری تاکید کرد: ما در منطقه پرآشوبی که ندای صلح، برادری و انسانیت و اخلاق را به دنیا صادر نمی کند به سر می بریم و هیچ رسانه ای به اندازه سینما نمی تواند این پیام‌ انسانی جمهوری اسلامی را مخابره کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره امسال با حضور 63 کشور، 350 میهمان خارجی در مطلوب ترین شرایط ممکن و داوری توانمند برگزار شد.
وی تصریح کرد: یکی از خلاقیت های میرکریمی برای برگزاری این دوره از جشنواره انتقال مکان جشنواره به مرکز شهر بود و استفاده از هتل های درجه سه و چهار و رستوران های پایین شهر که واقعیت های تهران و ایران را به میهمانان خارجی نشان داد.
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این منطقه 15 موزه مستقر است و میهمانان با متن مردم جامعه ارتباط مستقیم داشتند، جشنواره سی و پنجم از نظر هزینه نسبت به سایر جشنواره ها کمتر و از نظر کیفیت برتر و بالاتر بود.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر ابقای میرکریمی در سمت دبیری جشنواره تصریح کرد: میرکریمی از سرمایه های سینمای ایران است، وی در سینما منشا خیر بوده و از این پس با حیدریان همکاری خواهد کرد.
صالحی امیری گفت: خشنودیم که سینمای ایران در اختیار صاحبان آن قرار گرفته است، حیدریان از بنیانگذاران سینمای ایران و میرکریمی از فیلمسازان درخشان ما هستند. گروه همکاران ایشان از بزرگان سینمای ایران به شمار می آیند.
وی گفت: ما تلاش می‌کنیم این عزیزان در عرصه ملی و یین المللی بدرخشند.

**بودجه مجموعه جشنواره های سینمایی 130 میلیارد ریال است
محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره بیش از حد انتظار و اهداف تعیین شده موفق بود و میرکریمی با صرفه جویی هزینه می کرد.
وی ادامه داد: در این دوره با ابتکاری خود را مجبور به پذیرایی از مهمانان خارجی در هتل های‌ بالای شهر نکردیم و اقامت مهمانان در بافت سنتی شهر هزینه ها را کاهش داد که به درست اندیشی گروه اجرایی برمی گردد.
رییس سازمان‌ سینمایی ادامه داد: رقم 130 میلیارد ریال برای مجموع جشنواره های ملی و بین المللی سینمایی تخصیص داده شده که هنوز به دلیل پایان نیافتن جشنواره بین المللی اعلام‌ رقم مجموع هزینه کرد جشنواره میسر نیست.

*نمایش فیلم ها فقط با پروانه ساخت
دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر شرکت ندادن فیلم آشغال های دوست داشتنی ساخته محسن امیریوسفی تصریح کرد: فیلم های ایرانی در صورتی در جشنواره پذیرفته می شدند که حتما مراحل اخذ پروانه نمایش را از سازمان سینمایی طی کرده باشند.
سیدرضا میرکریمی ادامه داد: این فیلم متاسفانه مسیر یاد شده را طی نکرده بود و دوست دارم‌ در اولین فرصتی که پروانه‌ نمایش فیلم‌ صادر شد در جشنواره شرکت دهیم.
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از‌ اول تا هشتم اردیبهشت در پردیس چارسو و سینماهای فلسطین و فرهنگ برگزار شد.