جشنواره بین المللی فیلم فجر آرام آرام راه خود را برای ماندگاری باز می کند.

به گزارش مرور نیوز، سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که برای سومین سال پیاپی این بخش به شکل مستقل ار بخش داخلی برگزار شد.نگاهی کوتاه به دستاوردها و معایب این روش برگزاری به خصوص در دوره اخیر، می تواند چراغی روشن برای برگزاری جشنواره های بعدی با برترین کیفیت باشد.

مهمترین ویژگی برگزاری بخش بین المللی به شکل مستقل، خروج آن از سایه بخش داخلی بود. برگزاری بخش بین المللی در دل بخش داخلی همیشه باعث نارضایتی کسانی  می شد که علاقه به تعقیب جدی سینمای بین الملل داشتند. با استقلال بخش بین المللی و افزایش تعداد فیلم های خارجی، این بخش از جشنواره اهمیت بیشتری پیدا کرده و می تواند به زودی به جایگاه بین المللی خوبی در میان سایر جشنواره های منطقه برسد. پیش از این به دلیل برگزاری این جشنواره در بهمن ماه و همزمان با جشنواره جهانی فیلم برلین، بسیاری از صاحبان آثار معتبر خارجی ترجیح می دادند فیلمشان را به این جشنواره بدهند اما تعداد جشنواره های جهانی فیلم در بهار چندان زیاد نیست و جشنواره فجر با برنامه ریزی خوب مدیرانش می تواند تبدیل به معتبرترین جشنواره فصل بهار در تقویم سینمایی هر سال شود.

البته بخشی از این برنامه ریزی که در جشنواره شاهد آن بودیم در عمل نفعی برای جشنواره نداشت. متاسفانه مهمانان خارجی جشنواره و بازار فیلم آن بیش از اینکه در جشنواره حاضر باشند، مشغول شرکت در گردش ها و تورهایی بودند که مسئولین جشنواره آنها را برای مهمانان خود تدارک دیده بودند. البته هیچکس منکر لزوم مهمان نوازی نیست اما وقتی حجم این برنامه ها از حدی بالاتر می رود، مهمانی که برای دیدن فیلم یا فروش محصولاتش به ایران آمده هم از کارهای اصلی خود باز می ماند.

برنامه های این جشنواره البته خالی از بی نظمی و تاخیر نبود اما باید جانب انصاف را نگه داشت، چون از سویی این تاخیرها در تمامی برنامه هایی که در ایران برگزار می شود وجود دارد و از سوی دیگر تلاش صادقانه عوامل جشنواره در برگزاری هر چه بهتر آن باعث کمرنگ شدن این مسائل شد.

از جمله مهمترین و جذابترین اقدامات برگزار کنندگان جشنواره تجهیز بخشی از پشت بام پردیس چارسو برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی بود. بسیاری از گپ ها و قرار های مصاحبه مخصوصا با مهمان های خارجی در این مکان گذاشته می شد اما متاسفانه به دلایل نامعلومی ساعات پذیرایی رایگان از مهمانان جشنواره در این مکان هر روز تغییر کرد، محدود تر شد و در دو روز آخر اصلا پذیرایی در کار نبود.اما نفس این کار بسیار خوب بود و امید است در سال های دیگر هم تداوم داشته باشد.

مثل همیشه حرف و حدیث هایی در مورد جایزه ها وبرنده ها پس از اهدای جوایز وجود داشت که البته در ایران طبیعی است اما مهم این است که جشنواره بین المللی فیلم فجر در سومین دوره خود در مسیر درستی است و مسیر دیپلماسی فرهنگی از طریق این جشنواره به خوبی پیموده خواهد شد.