وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما با شما مردم فهیم صادق هستیم و این صداقت مبتنی بر باور درونی است؛ دولت یازدهم در چهار سال گذشته تلاش کرد تا ریل توسعه را از ناکجا آباد به مسیر صحیح منتقل کند.

به گزارش مرور نیوز سیدرضا صالحی امیری شنبه شب در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان کرمان افزود: کرمان روی ریل توسعه قرار گرفته و باید شتاب و سرعتش بیشتر شود و کشور نیز این گونه است.
وی با اشاره به برخی از اقدامات دولت یازدهم تصریح کرد: اولین بار در کشاورزی توانستیم با خرید 15 میلیون تن گندم از کشاورزان، صادر کننده این محصول به جهان باشیم و به خودکفایی برسیم.
وی گفت: هفته گذشته با رئیس جمهوری در بندرعباس پالایشگاهی را افتتاح کردیم که روزانه 12 میلیون لیتر بنزین را با استانداردهای اروپایی تولید می کند و تا پایان سال، 36 میلیون لیتر بنزین با استانداردهای جهانی تولید می شود که از این منظر در تولید بنزین خودکفا می شویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اولین بار در این دولت 10 میلیون نفر که بیمه نبودند مشمول بیمه سلامت شدند.
وی تاکید کرد: اولین بار در سال 96 به همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی حداقل سه تا 6 برابر بیشتر از گذشته مستمری دریافت خواهند کرد و می تواینم مطمئن باشیم این عزیزان و انسان های بزرگوار که در گذشته به آنها کمتر توجه شده دچار چالش و بحران برای معیشت نیستند.
صالحی امیری تصریح کرد: این دولت گوش شنوا برای شنیدن، برای نقد شدن و برای اینکه بتواند مسائل و مشکلات را از نزدیک بشنود، دارد و ما در همه استان ها و شهرستان ها که می رویم سعی می کنیم شنونده باشیم.
وی با بیان اینکه ما اشکال داریم و اعتراف می کنیم که نتوانستیم همه مطالبات مردم را پاسخ دهیم اظهار کرد: از بابت همه کاستی ها از معلمان، کارگران، اصحاب فرهنگ و هنر و همه در کرمان عذرخواهی می کنیم و برای عذرخواهی از مردم دارای لکنت زبان نیستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما کاستی ها را توجیه نمی کنیم و اگر موفقیتی در این کشور است متعلق به مردم و اگر ناکامی هست نیز متعلق به دولت است.
دولت یازدهم دولت زمینی است نه آسمانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اینجا به شما اصحاب فرهنگ و هنر شهادت می دهم که این دولت با همه توان و ظرفیتش شبانه روز برای رفع مشکلات مردم تلاش می کند و 20 وزیر هر هفته در استان ها حضور دارند و ما دولت زمینی هستیم و دولت آسمانی نیستیم.
صالحی امیری تصریح کرد: دولت زمینی واقعیت ها را می بیند و بر اساس واقعیت ها حرکت می کند و ما برای اینکه اعمال خودمان را توجیه کنیم به مقدسات متوسل نمی شویم.
وی گفت: هیچ کس حق ندارد در این دولت از مقدسات برای اهداف خودش استفاده کند و هیچ یک از اعضای دولت از مقدسات و مراجع استفاده نکرده و نمی کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این دولت زمینی است و معتقد نیست منابع قدسی و معرفتی و فقهی را هزینه عملکرد خودش کند.
با دیپلماسی فرهنگی مشکل حج را گشودیم
وی گفت: دولت به جای پرخاشگری، توهین و به کار بردن کلمات درشت با ادبیات مذاکره با جهانیان صحبت می کند، ما از طریق دیپلماسی فرهنگی با عربستان مذاکره و راه حج را باز کردیم؛ مردم از ما حج می خواهند که امر واجبی است و ما نباید سد فی سبیل الله باشیم.
صالحی امیری اظهار کرد: اما برای اینکه مسیر حج عزتمندانه و با کرامت را باز کنیم شروطی داشتیم که شروط ما را مقامات عربستان پذیرفتند و در چنین فضایی از طریق مذاکره مسیر بسته حج را باز کردیم و در برجام هم همین اتفاق افتاد.
وی گفت: امروز عناصر قدرت تغییر کرده و در دنیای امروز مغز، دیپلماسی، تکنولوژی و دیپلماسی از عناصر قدرت است.
دستاوردهای برجام انکار نشدنی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در مذاکرات برجام دستاوردهای زیادی داشتیم و مهمترین دستاورد این بود که توانستیم به جهانیان ثابت کنیم ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و این اثبات واقعیت و حقانیت نظام در دنیا دستاورد کمی نیست.
وی افزود: ما توانستیم به همه دنیا بفهمانیم که ایران به دنبال صلح، آشتی و مسالمت است و توانستیم برای اولین بار بین آمریکا و اسرائیل شکاف ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: ما توانستیم برای اولین بار بین آمریکا و اروپا این فاصله را ایجاد کنیم که دنیا با ایران کار کند و توانستیم برای اولین بار سرمایه های مسدود ملت را برگردانیم و با دنیا با صدای بلند صحبت کنیم که ایران تسلیم مطالبات شما نخواهد شد.
صالحی امیری تصریح کرد: با صادرات نفت در کشور به مرزهای قبل از تحریم رسیدیم و تولید نفت به مرز چهار میلیون بشکه و صادرات به 3 میلیون و 200 هزار بشکه رسیده و این حق ملت بود.
وی گفت: امروز همه دنیا صف کشیدند که با ایران قرارداد ببندند و این نتیجه دیپلماسی موفق است و در مقابل همه سایت های هسته ای ما فعال هستند.
وی با بیان اینکه اخیرا به همراه رئیس جمهوری از دستاوردهای هسته ای بازدید داشتیم گفت: انصافا انسان مات و مهبوت می ماند که در همین زمان تحریم چه توسعه و پیشرفت های در زمینه هسته ای داشتیم.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: دکتر صالحی در دولت گزارش دادند برای اولین بار پس از انقلاب موفق شدیم 240 تن کیک زرد را وارد کشور کنیم و این درحالیست که قبل از انقلاب حتی یک کیلو کیک زرد به ما نمی دادند.
وی گفت: اما این به معنای تسلیم مقابل دشمن نیست و دشمن، دشمن است و ما در تاریخ داریم بزرگان ما هم با دشمن مذاکره می کردند و این ضرورت است که انسان برای دفع شر و تامین منافع ملی مذاکره کند و مذاکره به معنای تسلیم نیست و مذاکره، تلاش حداکثر از طریق دیپلماسی برای تامین منافع ملی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما اگر با دنیا با درشتی سخن بگوییم، انقلابی نیست و انقلابی بودن امروز یعنی ایجاد اشتغال برای مردم، رفع فقر و برابری، مبارزه با فساد و انقلابی بودنی یعنی تلاش یرای ایجاد امید و نشاط برای مردم.
کرمان سرزمین رمزها و رازهاست
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کرمان سرزمین رازها و رمزهاست دانست و اظهار داشت : باید نقاب از چهره زیبای کرمان برچیده شود تا ایرانیان و جهانیان زیبایی های این اقلیم را بیشتر بشناسند.
صالحی امیری تاکید کرد: کرمانی چون نگین درخشانی است که در این سرزمین می درخشد و همه ما را از این درخشش، بهره مند می کند و ایران و تمدن و فرهنگ ایرانی با فرهنگ و تمدن کرمان شناخته خواهد شد.
وی تصریح کرد: اصحاب فرهنگ و هنر سرمایه های ما هستند و سرمایه بسیار خوب شما وحدت و انسجام در مدیریت استان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به عنوان کسی که از اول دولت در کنار رئیس جمهوری بوده ام شهادت می دهم استاندار شما (رزم حسینی ) از موفق ترین استانداران کشور است و وزیر کشور گفتند در توسعه و همگرایی به آقای رزم حسینی امتیاز بالا می دهم.
وی افزود: همچنین شهادت می دهم نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی انسان های بافضلیت و با معرفتی هستند.
صالحی امیری تاکید کرد: باید به معیشت و سلامت اصحاب فرهنگ و هنر توجه کنیم و سلامت آنها بسیار تعیین کننده است که در قرارداد با مدیرعامل تامین اجتماعی قراردادی امضا شد تا همه اصحاب هنر مشمول خدمات درمان و تامین اجتماعی بشوند.
وی بیان کرد: همه جوانان، زنان، دختران و مردان کرمانی باید به کرمانی بودن افتخار کنند و کرمانی بودن خود یک فضیلت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از خدماتی که در استان دیدم بسیار لذت بردم و 76 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسعه اقتصادی در سه سال و نیم گذشته دولت و تدبیر و امید انجام شده است.
وی با بیان اینکه کرمان در آغاز یک جهش قرار گرفته است، افزود: نمایندگان شما برای تامین مطالبات سخت کوشش می کنند و این انسجام میان نمایندگان شما یک فرصت بزرگ برای کرمان است.
وی تصریح کرد: استاندار کرمان وارد حاشیه ها نمی شود و به متن می پردازد و مهمتر از همه پشتوانه نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر است.
صالحی امیری گفت: بدون پشتوانه اصحاب فرهنگ و هنر نمی توانیم به مقصد و مقصود برسیم و این حقیقتی است که نمی توانیم آن را انکار کنیم.
وی افزود: دعوت شما در این محل یک پیام روشن دارد و آن اینست که مدیریت استان برای رسیدن به قله های توسعه به حمایت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر نیاز دارد.
وی تصریح کرد: جامعه همزمان با توسعه اقتصادی به توسعه انسانی و معرفتی نیاز دارد و جامعه ای که در آن معنویت و معرفت نباشد مثل جسم بی روح است و اگر جامعه در حد اعلای توسعه اقتصادی باشد اما از فضیلت بی بهره باشد چه ارزشی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انسان ها زیست می کنند تا تکامل پیدا کنند و تکامل انسان از مجرای معرفت، فضیلت، فرهنگ خواهد بود و از این منظر رهبر معظم انقلاب می فرمایند فرهنگ به مثابه اکسیژن برای جامعه است.
همراه با توسعه اقتصادی باید به توسعه فرهنگ اهتمام ورزید
وی افزود: ما در کنار توسعه اقتصادی به توسعه فرهنگی و به زیست فرهنگی نیاز داریم و اگر در جامعه اخلاق، انسانیت، همنوایی و همگرایی ببینیم در آن جامعه زیست فرهنگی حاکم است.
صالحی امیری تاکید کرد: اما اگر در جامعه ای قدم بزنید که بد اخلاقی، انگ زنی، تخریب، شایعه و اتهام در مردم رواج دارد، آن جامعه زیست اخلاقی و فرهنگی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه نباید فرهنگ را در حاشیه دید و فرهنگ در متن جامعه جاری است تصریح کرد: گفتمان امام خمینی (ره) به این نقطه ختم می شود که امام به دنبال ساخت انسان بود و انسان سازی را مقدمه توسعه می داند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر امروز در جامعه با پدیده خشونت، طلاق، ناامنی، اعتیاد و حاشیه نشینی و ده ها مشکل دیگر مواجهیم بخاطر این هست که از گفتمان امام فاصله گرفتیم.
وی بیان کرد: گفتمان فرهنگی این دولت در راستای گفتمان حضرت امام (ره) و مبتنی بر اعتدال فرهنگی است و اعتدال فرهنگی بر انسجام و وحدت فرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی و عدالت و دیانت فرهنگی است.
صالحی امیری با بیان اینکه باید اصل تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم تاکید کرد: باید نحله ها، سلایق فرهنگی، انسجام و وحدت فرهنگی را به رسمیت شناخت و ارج نهاد .
وی با اشاره به بحث عدالت فرهنگی گفت: شعار ما در این دولت اینست که ایران فقط تهران نیست و از این منظر باید منابع، امکانات، فرصت ها به اقصی نقاط کشور سرازیر شود.
وی گفت: وضعیت امروز کرمان شایسته ظرفیت فرهنگ و تمدن کرمان نیست و از استاندار سختکوش استاندار کرمان می خواهیم با تهیه طرح پیش نویس بنیاد فرهنگ، تمدن و ادب کرمان و پیشنهاد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، آغاز یک حرکت بزرگ فرهنگی برای این سرزمین باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سه سال قبل با استاندار توافق کردیم دانشنامه کرمان را تهیه کنیم و این دانشنامه باید به نحو احسن و کامل نوشته، ترجمه و به جهانیان عرضه شود وبعد قطعا شاهد صف توریست ها در کرمان خواهیم دید.
وی گفت: ما نیاز به دیانت فرهنگی داریم چون بن مایه فرهنگ ما دینی است و این جامعه، جامعه دینی است و فرهنگ هم باید در فضای دینی زیست کند.
وی با بیان اینکه از شاخص های زیست فرهنگی نشاط فرهنگی است تاکید کرد: جامعه ای که در آن امید، نشاط و پویایی نیست آن جامعه به سمت میرایی میل می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: انزوای جوان مقدمه انحراف جوان است و انبوه آسیب های اجتماعی در جامعه ناشی از اینست که ما بسترهای نشاط مشروع و قانونی را برای جوانان به رسمیت نشناخته ایم.
وی افزود: همه باید بدانند جوانان به نشاط و امید به آینده نیاز دارند و هر کسی در جامعه بذر ناامیدی را در جامعه می افشاند آگاهانه و نا آگاهانه به دشمن خدمت می کند.
صالحی امیری تصریح کرد: باید در جامعه احساس امید ایجاد کرد و به همه جوانان کرمانی این پیام را منتقل کنیم که کرمان خواهد درخشید ودر آینده نه چندان دور طعم توسعه را خواهید چشید.
وی ادامه داد: باید به اصحاب فرهنگ و هنر این امنیت را یدهیم که ما ضمن به رسمیت شناختن امنیت فکر، قلم و بیان شما باید کرامت و منزلت آنها را هم به رسمیت بشناسیم.
صالحی امیری تصریح کرد: ما حق نداریم اصحاب فرهنگ و هنر را مورد تعرض و تهاجم قرار دهیم، این اصحاب فرهنگ و هنر بر گردن ما حق بزرگی دارند و سرمایه های ما هستند که از نفت، گاز و منابع دیگر ارزش بالاتری دارند.
وی گفت: جامعه ای که از فرهنگ و هنر بی بهره باشد از فضیلت تهی می شود و امروز جای جای ایران اسلامی از جمله کرمان مهد تمدن فرهنگ و هنر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر کسی با نشاط مقابله می کند در حقیقت آن جامعه را زیر زمینی می کند و جامعه ای که به انزوا می رود مستعد آسیب های متعدد و متکثر می شود و چالش بزرگ جامه ایران توجه نکردن به مطالبات نسل جوان است.
وی افزود: بیش از 30 هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر بیمه شده اند و خواسته های اصحاب فرهنگ و هنر دنبال خواهد شد.
وی گفت: ما 15 هزار و 500 نفر از اصحاب فرهنگ را بیمه تکمیلی کردیم و بهمن سال گذشته 12 هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در لیست بیمه قرار گرفته که چهار هزار نفر آن اصحاب قرآنی هستند و به تدریج در طول دولت دوازدهم همه اصحاب فرهنگ و هنر بیمه خواهند شد.
صالحی امیری گفت: با تشکیل خانه هنرمندان و خرید فضای مناسب برای هنرمندان تلاش می کنیم تا پیشکسوتان را هر ماه تجلیل و تکریم کنیم.
این آیین با حضور استاندار کرمان، جمعی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر در باغ فتح آباد کرمان برگزار شد.
همچنین در این دیدار چند نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و ادب مسائل و مشکلات خود را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتند.