مرحله نخست داوری آثار اولین جشنواره بین المللی رادیکال پرفورمنس در 4 شاخه از روز 5 خردادماه آغاز خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، اولین جشنواره بین المللی رادیکال پرفورمنس در 4 شاخه آلترناتیو پرفورمنس، پرفورمنس آرت، ویدیو پرفورمنس و سایبر پرفورمنس توسط کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر تهران در تابستان 1396 برگزار خواهد شد که در 2 بخش ویدیو پرفورمنس و سایبر پرفورمنس جشنواره به صورت بین المللی اجرا خواهد شد .

امیر راد پایه گذار و دبیر اولین دوره جشنواره بین المللی رادیکال پرفورمنس درباره استقبال از نخستین دوره این جشنواره گفت: در اولین دوره این جشنواره تعداد 143 اثر از طریق فرم های آنلاین به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که این تعداد اثر، با توجه به ناشناخته بودن و یا کمتر شناخته بودن برخی از مدیوم های این جشنواره، نشان از استقبال چشمگیر هنرمندان از این رویداد دارد، که در این میان 41 اثر متعلق به هنرمندان غیر ایرانی است .

مدیر کانون نیومدیا درباره زمان آغاز داوری آثار افزود: داوری این جشنواره در چند مرحله انجام خواهد شد که بخش نخست آن از روز 5 خردادماه 1396 که شامل مطالعه طرح ها، بررسی ویدئوها و نرم افزارها (بخش سایبر پرفورمنس) است به صورت کاملا آنلاین انجام خواهد شد .

راد درباره مراحل داوری در این جشنواره گفت: در مرحله نخست داوری، طرح ها به صورت آنلاین و بدون نام هنرمند و با شناسه دیجیتال به دست داوران می رسد، البته به جز ویدئو پرفورمنس که هنرمند باید اصل اثر را ارائه کند. بعد از مرحله اول که گزینش طرح ها است متنخبین جهت ارائه حضوری دعوت می شوند که در این بخش و بعد از ارائه طرح توسط هنرمندان، داوران مشاوره هایی جهت اجرا ارائه خواهند کرد که ممکن است برخی از اجراها مشروط به گرفتن مشاوره تا روز اجرا بشوند .

دبیر این جشنواره بین المللی ادامه داد: این شیوه داوری تاکیدی است بر اهمیت مسأله آموزش در این حوزه. خوشبختانه داوری همراه با مشاوره را در سال های گذشته در برخی از جشنواره ها به کار گرفته ایم که نتایج بسیار خوبی داشته است.

وی سپس افزود: درفستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز،هنرمندان بر اساس شناخت قبلی و آثار پیشین دعوت می‌شوند اما در این فستیوال معیار اولیه، اثر و شناخت هنرمند از مدیوم است که تلاش شده معیارهایی قابل سنجش در پرسشنامه فراخوان در نظر گرفته شود و داوری، دستکم در مرحله نخست، نه بر پایه شناخت پیشین که بر اساس توانایی های حال حاضر هنرمند، فارغ از سوابق و پیشینه باشد و همانطور که قابل پیش بینی هم بود مورد استقبال هنرمندان به خصوص هنرمندان جوان قرار گرفت .

داوران مرحله نخست عبارتند از نسیم احمدپور، ساندرا بازیج، آزاده گنجه، الیاس امینیان، سعید بهنام، انریکو توماسلی، اصغر دشتی، امیر راد، مهدی صدر، رضا غیوروعلی فیروز جنگ، که در بخش های گوناگون جشنواره در گروه های پنج نفره آثار دریافتی را بررسی می کنند .

نتایج مرحله نخست داوری اولین جشنواره بین المللی رادیکال پرفورمنس از طریق وبسایت این جشنواره (www.radicalperformance.ir) و رسانه‌ها به اطلاع مخاطبان خواهد رسید و آثار منتخب نهایی این جشنواره در تابستان 1396 به صورت غیر متمرکز و در چند مکان اجرا خواهند شد