کرمانشاه- نویسنده و استاد حوزه علمیه احساس کم‌ بینی در برابر بیگانگان را مانع شکل گیری اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دین اسلام اقتصاد را وسیله‎ای برای تعالی جامعه انسانی و اسلامی می‌داند.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری، اقتصاد مقاومتی را دارای ریشه‎‌های اعقتادی و دینی دانست و اظهار داشت: در قرآن کریم، آیات فراوانی به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی اشاره می‎کند و لذا مقام معظم رهبری بر شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی اصرار و تاکید جدّی دارند.

حجت‌الاسلام سروری به تشریح موضوع غایت اقتصاد مقاومتی پرداخت و تصریح کرد: از منظر دین مبین اسلام، اقتصاد و کسب سود اقتصادی هدف نیست بلکه وسیله‎ای برای تعالی جامعه انسانی و اسلامی است.

وی اقتصاد اسلامی را روش تحقیق عملی سازگار با راه طرح تئوری و منطبق با حقایق عالم دانست و گفت: در این اقتصاد، به جای افزایش شکاف‎های طبقاتی و طبقه محوری و برتری جویی‎های ملّی، مبانی انسانی و اسلامی ارزشمند و کارگشا است.

حجت‌الاسلام سروری با استناد به آیات قرآن کریم اظهار کرد: در آیه 139 آل عمران می‌توان مولفه‎های اقتصاد مقاومتی را استخراج کرد، خداوند سبحان در این آیه می‎فرماید؛ مومنان نباید سُست و غمگین شوند زیرا اگر آنان ایمان داشته باشند، قطعاً پیروز خواهند شد.

این استاد حوزه در ادامه آیه 139 سوره مبارکه آل عمران را پیامی امیدبخش در کاربست سازی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اتکاء به خداوند و عدم اتکا به آمریکا و دشمنان ملت، درهر صورت ما را به پیروزی می‌رساند.

وی احساس کم‌ بینی در برابر بیگانگان را مانع شکل گیری اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب 355 مرتبه در سخنان مکتوب خود به موضوع اقتصاد پرداختند و فرمودند "کشور اسلامی باید دست در جیب خود داشته باشد و به حدی باید پیشرفت کند که نیازی به بیگانگان نداشته باشد".

اگر کشوری بخواهد به جایی برسد که وامدار دیگران نباشد باید از درون اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند

حجت‌الاسلام سروری آیه 141 سوره نساء را از دیگر آیات مرتبط با موضوع اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: امروز دشمنان با سلاح اقتصاد به جنگ ما آمده‎اند و اگر بتوانیم با این سلاح به آنها پاسخ دهیم و درهای کشور را به روی نفوذ آنها ببندیم در آینده تحولات مثبتی را نظاره‎‌گر خواهیم بود.

وی با اشاره به پیام آیه 144 سوره نساء در خصوص موضوع اقتصاد افزود: خداوند در این آیه بیان می‏‌کند؛ کسانی که ایمان آورده‎اند نباید دشمنان خود را به دوستی بگیرند و در آیه 51 سوره مائده نیز به ما هشدار می‏‌دهد که از یهود و نصاری دوست نگیرید زیرا آنها به فکر تسلیم کردن شما هستند و البته منظور در این عصر آن است که نباید به کشورهای غربی به دید یک دوست امین نگاه شود زیرا دشمنی آنها از گذشته برای ما ثابت شده است.

حجت‌الاسلام سروری با اشاره به اینکه آیه 57 مائده ما را به تجهیز و مراقبت در مقابل دشمنان بیم می‎دهد، گفت: شکل ‌گیری نظام کارکردی برای استان‎ها در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، اولویت بخشی‎ها در توسعه کشور از حیث تمرکز روی صنعت، کشاورزی و...، چگونگی شکل گیری اتاق فکر اقتصاد مقاومتی از جمله عناصری هستند که در شکل‌ گیری اقتصاد مقاومتی نقش حیاتی دارند.

این نویسنده و محقق حوزه علمیه همچنین آیه یک سوره ممتتحنه را از دیگر آیات مرتبط با اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: اگر کشوری بخواهد به جایی برسد که وامدار دیگران نباشد باید از درون اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند.

حجت‌الاسلام سروری با تاکید بر اینکه قیمت دلار نباید کیفیت اقتصاد یک کشور اسلامی تعیین کند، بیان کرد: آیه 112 سوره هود، آیه 30 سوره فصلت، آیه 15 سوره شوری، آیات 155 تا 157 سوره بقره از دیگر آیات مرتبط با اقتصاد مقاومتی است و امیرالمومنین علی (ع) نیز شاخصه‎های این اقتصاد را برای ما بیان فرمودند.

نویسنده کتاب "اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید" با استناد به دیدگاه امام علی(ع) افزود: ایشان امنیت اشتغال و درآمد و در مجموع امنیت اقتصادی جامعه را متضمن امنیت در عرصه‎های داخلی و خارجی می‎دانند چراکه امنیت تنها در عرصه انتظامی یا جاسوسی و... خلاصه نمی‏‌شود بلکه "امنیت اقتصادی" یکی از قطعات تکمیل کننده پازل امنیت است.