در تلاش برای حمایت از گسترش صلح، وزیر امور خارجه آلمان طی نشستی با شخصیت‌های بزرگ مذاهب مختلف از سراسر جهان در برلین دیدار می‌کند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری دویچه وله، در این دیدار روحانیون مسلمانی از ایران و افغانستان، نمایندگان یهودی از بیت‌المقدس، اسقف‌های کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان در کنار آنجلیکن‌ها، سوفی‌ها، شیعیان و سنی‌ها حضور دارند.

وزارت خارجه آلمان در ارتباط با این نشست با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: شرکت کنندگان قرار است در این دیدار تاثیر و توانایی جوامع خود را به نمایش گذاشته و همچنین بر تعهد خود جهت دستیابی به صلح در میان خود و در جوامع مختلف تاکید کنند.

در ادامه این بیانیه این نشست تحت عنوان "مسئولیت صلح مذاهب"، فضا و همچنین اهداف آن از دعوت بیش از 100 مهمان مطرح شده است.

دیپلمات‌های آلمانی قرار است در این کنفرانس گامی غیرمعمول و فراتر از نقش عادی دولتی‌ها در عرصه بین‌المللی بردارند. آنها قرار است میزبان افرادی باشند که نمایندگان دولتی نیستند و با سنت‌های دیپلماتیک آشنایی ندارند.

تاریخچه این کنفرانس به حمله 11 سپتامبر 2001 آمریکا باز می‌گردد. این حملات، دیپلماسی جهانی را تغییر داد. در پی آن در سال 2002 وزیر امور خارجه وقت آلمان سمتی را در سطح سفرا تعیین کرده که وظیفه آن گفت‌وگو با جهان اسلام بود. پس از تغییر دولت آلمان در سال 2005 دفتر امور خارجه دولت فدرال این پست را تحت عنوان نماینده ویژه مذاکرات بین فرهنگی باز تعرف کرد.

حدود 10 سال پیش وزارت خارجه آمریکا نیز نهادی را برای امور مذهبی ایجاد کرد. پس از آن برخی دفاتر خارجی در سایر کشورهای اروپایی رویکرد مشابهی اتخاذ کردند.

اکنون وزارت خارجه آلمان می‌گوید این کنفرانس که بین روزهای 21 تا 23 مه برگزار می‌شود و اقداماتی جدیدی که در این حوزه صورت خواهد گرفت،تلاشی برای گسترش و رشد محسوب نمی‌شود بلکه یک رویکرد جدید در قبال مذاهب است. نمایندگان نیز می‌گویند آنها به دنبال همکاری در پروژه‌های اجتماعی به ویژه اقدامات غیرسیاسی هستند. آنها در ایجاد یک ساختار برای تبادل عقیده میان بازیگران مذهبی ابراز تمایل کرده‌اند.

این کنفرانس که در دفتر وزارت خارجه آلمان برگزار شده و کار خود را از شب گذشته آغاز کرده است، نمونه‌ای منحصر به فرد از تبادل آرای مذهبیون خواهد بود.