موضوع شکایت سازمان صداوسیما از سایت آپارات، آپارات کودک و سایت سینمای خانگی آپارات فیلیمو به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش مرورنیوز، در همین ارتباط حامد معینی، مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما، شکایت سازمان صداوسیما از سایت آپارات را تأیید کرد و درباره دلیل این شکایت گفت: «این خبر صحت دارد، اما منتشرکنندگان آن به موضوع شکایت اشاره‌ای نکرده‌اند و موضوع به‌گونه‌ای طرح شده که گویی سازمان صداوسیما قصد دارد مانع فعالیت چنین سایت‌هایی شود درحالی‌که درواقع چنین نبوده و براساس تکالیف مقرر در اسناد بالادستی ازجمله تکلیفی که در پیوست حکم ریاست سازمان صداوسیما و در ابلاغی که به ریاست محترم جمهوری به‌عنوان رئیس شورای‌عالی فضای مجازی صورت گرفته، مسئولیت تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت همه فعالان این حوزه برعهده سازمان صداوسیما گذاشته شده است.»

براساس اظهارات معینی، شکایت مذکور مربوط به سال گذشته بوده و از دو جنبه خواستار احقاق حقوق سازمان صداوسیما شده؛ یکی نقض حقوق مالکیت فکری سازمان صداوسیما و دیگری از باب اینکه چنین سایت‌هایی ازجمله سایت آپارات، مجوزهای لازم برای فعالیت در عرصه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از سازمان صداوسیما دریافت نکرده‌اند.

اما احسان عمرانی (معاون بازاریابی صبا ایده آپارات)  درباره شکایت اخیر سازمان صداوسیما از سایت آپارات و اینکه آیا در گذشته نیز چنین چالش‌هایی با رسانه ملی وجود داشته یا خیر؟ گفت: «خیر، سال قبل قائم‌مقام وقت صداوسیما از آپارات شکایت کرده بودند که قبل از تفهیم اتهام با همکاری یا وساطت ریاست محترم دادسرا، برای تفاهم یا مصالحه جلساتی با جناب آقای اخوان‌مهابادی برگزار و نتایجی حاصل شد، از جمله اینکه سایت آپارات برنامه‌های زنده پخش کانال‌های متعدد سیما را از آپارات حذف کند که این اقدام صورت پذیرفت و یکی، دو مورد دیگر با رفتن ایشان از سازمان ابتر ماند.»

او درباره اینکه موضوع شکایت دقیقا چیست؟ گفت: «موضوع و جزئیات شکایت که در شعبه ١٢ دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح‌ شده، امری قضائی است و نه رسانه‌ای. این‌جانب دیروز با حضور در شعبه مذکور به‌طورکلی از مفاد شکایت آگاه شدم و توضیحاتی دراین‌باره به مقام محترم قضائی ارائه دادم و ان‌شاءالله در آینده نزدیک، دلایل قانونی و مستندات لازم در لایحه‌ای ازسوی وکیل این‌جانب به شعبه ١٢ تقدیم خواهد شد.»

عمرانی ادامه داد: «اما درباره نقض حقوق مالکیت فکری سازمان و نداشتن مجوزهای لازم، ضمن جلب توجه شما به قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مفاد ماده ٢ آن و همچنین مفاد آیین‌نامه سازماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، موضوع تصویب‌نامه مورخ ٠٣/٠٨/١٣٨٩ هیأت وزیران به اطلاعتان می‌رسانم سایت آپارات و شرکت متولی آن، به‌جز از مجوزهای دیگر دارای مجوز رسانه کاربر محور موضوع ماده ٢ آیین‌نامه مذکور از مرکز رسانه‌های دیجیتال بوده و در جشنواره تولید محتوای دیجیتال که در شهریورماه امسال برگزار شد، ازسوی معاون محترم وزارت ارشاد و رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آقای موسویان، سایت آپارات به‌عنوان پربیننده‌ترین رسانه دیجیتال ایرانی اعلام شد مضافا آنکه در همان جشنواره، رئیس محترم بنیاد علمی نخبگان، آپارات و استارت‌آپ‌های دیگر ایرانی را جزء هفت رتبه اول آلکسا در ایران معرفی کردند . به جز این سایت فیلیمو نیز دارای مجوز سامانه نمایش درخواستی VOD از سازمان سینمایی و امور وزارت ارشاد است. بنابراین فعالیت‌های این مجموعه تماما منطبق بر قوانین و مقررات جاری کشور و دارای مجوز است. آقای فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در مصاحبه مورخ ٢٣ مهر خود درباره سایت‌های آپلود فیلم و آثار تصویری نکاتی را مطرح کردند از جمله «باید کسانی که اجازه دارند در این سایت‌ها فیلم آپلود کنند، مشخص باشند» که در سایت کاربرمحور آپارات این نکته مهم رعایت می‌شود و همچنین ایشان درباره عملکرد این سایت‌ها نیز بیان کرده‌اند وظیفه و مسئولیت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همچنین درباره مفهوم صوت و تصویر فراگیر گفتند اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که در حال بحث و گفت‌وگو درباره آنها هستیم.»

او ادامه داد: «برایند کلی مجموعه این موارد و نیز مقررات مندرج ذیل سایت آپارات بیانگر این امر است که مسئولیت تخلفات احتمالی محتوای ویدئو بارگذاری‌شده با آپلود‌کننده آن است و مسئولیت سایت به‌طور خلاصه طبق قوانین و مقررات جاری محدود به حذف ویدئو از سایت به دستور مراجع قضائی و قانونی ذی‌ربط ازجمله کمیته مصادیق جرائم رایانه‌ای یا درخواست‌کننده‌ای است که حق کپی رایت وی یا سایر حقوق قانونی وی ازسوی آپلودکننده نقض شده باشد. اما تاکنون سازمان صداوسیما باوجود حضور در کمیته مصادیق نه از طریق کمیته و نه رأسا هیچ اخطار یا نامه یا درخواستی برای حذف ویدئویی که آن را ناقض حق کپی‌رایت خود می‌داند، به سایت آپارات ارسال نکرده‌اند».

او درباره گفته‌های حامد معینی، مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما گفت: «آقای معینی در انتهای مصاحبه خود اعلام کرده‌اند مقدمات جلوگیری از چنین تخلف‌هایی در سرویس‌های خارجی نیز در اداره کل مالکیت‌های فکری سازمان فراهم شده و در آینده از نقض حقوق مالکیت فکری سازمان به وسیله آنها جلوگیری خواهد شد. توجه به منافع ملی و رسم مروت ایرانی ایجاب می‌کرد برای احقاق حق اول سراغ سرویس‌های خارجی قدرتمند و جهانی می‌رفتند و پس از غلبه بر ایشان از سایت‌های داخلی چون آپارات شکایت می‌کردند.»

عمرانی در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: «شبکه‌های مجازی داخلی (بومی)، در ایران رشد خوبی نداشته‌اند. دلیل آن شاید برخوردهای سلبی‌ای است که در موارد بالا انجام می‌شود؛ مانند مورد اخیر شکایت صداوسیما. این نوع برخوردها باعث دلسردی و ناامیدی خواهد شد و کارآفرینان و توسعه‌دهندگان نقطه روشنی برای فعالیت روی شبکه‌های اجتماعی مسیجینگ، عکس، ویدئو و... نمی‌بینند و البته عرصه را برای فعالیت گسترده‌تر سرویس‌های خارجی مانند تلگرام، اینستاگرام و واتس‌اپ و سایر سرویس‌های مشابه باز می‌گذارد و باعث رشد آنها می‌شود. دلیل دیگر برای ضعف شبکه‌های مجازی در ایران، تبعیضی است که بین شبکه‌های مجازی داخلی و خارجی قائل می‌شود. به‌این‌صورت‌که اگر محتوای نامناسبی روی شبکه‌های خارجی هست، برخورد به‌گونه‌ای است و برخورد با ما به‌گونه دیگری. این فضا قطعا باعث می‌شود فضا برای شبکه‌های اجتماعی داخلی سخت‌تر از نمونه‌های خارجی باشد و طبیعتا در چنین فضایی، این شبکه‌ها با سرمایه‌های مالی و توان فنی که امکان مقایسه با هم را ندارند، رشد بیشتری خواهند داشت. درخصوص شکایت اخیر صداوسیما، با این موضوع می‌بینیم که کانال‌های تلگرام و اینستاگرام در شبکه‌ها تبلیغ می‌شود. رسانه ملی ما، سرویس خارجی را که امکاناتی مانند سرویس داخلی دارد، تبلیغ می‌کند. ویدئوهایی که از نظرشان دارای حق نشر است، در این شبکه‌ها پخش شده و به دست مخاطبان می‌رسد و با‌این‌حال این شبکه‌ها تبلیغ می‌شوند؛ ولی برای نمونه‌های داخلی مثل آپارات که امکان تبلیغ در تلویزیون فراهم نیست، چنین مسائل حاشیه‌ای نیز مطرح می‌شود. کار در چنین شرایطی دشوار است ولی بااین‌حال ما امیدواریم به‌زودی این مسائل در کشور روشن و روشن‌تر شود.»