در چارچوب هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دیدار» تاجیکستان طی مراسمی از کارگردانان و هنرمندان ایرانی شرکت‌کننده در این جشنواره قدردانی به عمل آمد.

به گزارش مرورنیوز، در چارچوب هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دیدار» تاجیکستان، طی مراسمی در پایتخت این کشور از کارگردانان و هنرمندان ایرانی قدردانی به عمل آمد.

بر اساس این گزارش، در آغاز این مراسم  ابتدا فیلم «کفش‌هایم کو» به کارگردانی «کیومرث پوراحمد» به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

سپس «صفر حقداد» رئیس اتحادیه سینماگران تاجیکستان، طی سخنانی حضور آثار ایرانی در هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم دیدار را پررنگ و ارزشمند توصیف کرد.

وی گفت: علاوه بر حضور مؤثر «رضا کیانیان» به عنوان داور، چند فیلم ایرانی کوتاه و بلند نیز در این جشنواره شرکت کرده‌اند که «قصیده گلمکانی» برای فیلم «مراقبت از ژانوس» موفق به کسب جایزه بهترین فیلمساز جوان شد. «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی «جمشید محمودی» نیز که تولید مشترک افغانستان و ایران است، به عنوان بهترین فیلم بلند داستانی این جشنواره انتخاب گردید.

«سعدالله رحیم» عضو اتحادیه سینماگران تاجیکستان نیز طی سخنانی از حضور پررنگ هنرمندان ایرانی در این جشنواره تشکر کرد و افزود: سینمای ایران با ویژگی‌های منحصر به فرد خود در سطح جهانی شناخته شده و همواره پیام‌های بسیار مهم و ارزشمندی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

در ادامه این مراسم، «حجت‌الله فغانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه طی سخنانی با ارزشمند دانستن دستاوردهای سینماگران ایران، تاجیکستان و افغانستان در این جشنواره، گفت: سینمای فارسی زبان‌ها، یک سینمای ارزش‌مدار است و ارزش‌های اخلاقی و انسانی را به شکل بسیار زیبایی در محیط خانواده به نمایش می‌گذارد.

فغانی ابراز امیدواری کرد: این دیدارها زمینه‌های لازم برای تولیدات سینمایی مشترک که بازتاب دهنده هویت و میراث مشترک فارسی‌زبان‌ها خواهد بود و کمتر ملت‌هایی در دنیا دارای چنین ارزش‌های گرانقدر فرهنگی و تمدنی می‌باشند را مهیاتر خواهد کرد.

در ادامه سفیر ایران هدایایی را به کارگردانان و هنرمندان کشورمان تقدیم کرد.

در این مراسم همچنین «کیومرث پوراحمد» و «ابوالحسن داوودی» کارگردانان شناخته‌شده و «رضا کیانیان» بازیگر برجسته ایرانی از سوی اتحادیه سینماگران تاجیکستان به عضویت افتخاری پذیرفته شدند.

فیلم‌های ایرانی «دختر» به کارگردانی «سیدرضا میرکریمی»، کفش‌هایم کو؟ به کارگردانی پوراحمد، «رخ دیوانه» به کارگردانی داوودی، «بدون مرز» به کارگردانی «امیرحسین عسگری»، «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی «کاوه ابراهیم‌پور»، «آتلان» به کارگردانی «معین کریم‌الدینی»، «خداحافظی طولانی» به کارگردانی «فرزاد موتمن»، «در دنیای تو ساعت چند است» به کارگردانی «صفی یزدانیان»، «مراقبت از ژوناس» به کارگردانی «قصیده گلمکانی»، «هستی» به کارگردانی «کمال پرناک»، «کچ» به کارگردانی «مهرداد حسنی»، «بچه‌های پریشان» به کارگردانی «رضا فهیمی»، «دیدن» به کارگردانی «سهیل امیرشریفی» که در این جشنواره به نمایش گذاشته شدند، مورد توجه بالای بینندگان قرار گرفتند.