به آفرید غفاریان بازیگر جوان تئاتر با اشاره به ویژگی های نقشی که در نمایش «سه خواهر» برعهده دارد درباره حضورش در نقش اصلی فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش مرور نیوز، به آفرید غفاریان بازیگر جوان تئاتر که این روزها نمایش «سه خواهر» به کارگردانی حسن معجونی را روی صحنه دارد درباره نقشی که در این نمایش بر عهده دارد به خبرنگار مهر گفت: نمایش «سه خواهر» قرار بود دی ماه به صحنه برود اما اجرای آن خردادماه میسر شد به همین دلیل ما مدت زیادی برای اجرای نمایش تمرین کردیم. من نقش «ایرینا» خواهر کوچکتر را ایفا می کنم که یکی از مهمترین نقش هایی است که تا به حال بازی کرده ام.

وی ادامه داد: در طول نمایش سن من تغییر می کند و از 18 سالگی به 24 سالگی می رسم. این تغییر سن برایم چالش جذابی بود و برای اولین بار بود که در یک نمایش تغییر سن و روحیات را به این شکل تجربه می کردم. به جز سن، خلقیات و خصوصیات اخلاقی «ایرینا» نیز در طول نمایش تغییر می کند. در ابتدا مخاطب او را دختری شاداب و پرجنب و جوش می بیند که دید روشنی نسبت به زندگی دارد و امیدوار است اما در نهایت به هیچ کدام از آرزوهایش نمی رسد و مثل دو خواهر دیگر به افسردگی و جمود می رسد.

این بازیگر درباره پروسه رسیدن به نقش در این نمایش توضیح داد: من قبلا هم در نمایشنامه «باغ آلبالو» که یکی دیگر از آثار چخوف است، بازی کرده بودم اما نقشی که در آن نمایش برعهده داشتم کاملا متفاوت از این کار بود. تجربه بازی در آثار چخوف باعث شده که خصوصیات زیادی از شخصیت های چخوف بیاموزم. در آثار این نویسنده حق با هیچ کدام از کاراکترها نیست و ممکن است هرکدام از آنها واکنش هایی از خود نشان دهند که برخلاف انتظار است و مخاطب تصورش را هم نمی کند. در زمان تمرین های «سه خواهر» ما دورخوانی های طولانی مدتی داشتیم اما زمانی که به اجرا رسیدیم بسیار خوشحال شدم که مدت زیادی تمرین و دورخوانی داشتیم چون من از آن دسته بازیگرانی هستم که طول می کشد تا به نقش برسم به همین دلیل تمرین های طولانی کمک زیادی به من کرد.

وی درباره حضورش در تئاتر به عنوان بازیگر گفت: از ابتدا زیاد پیگیر بازی در سینما و تئاتر نبودم و نمی خواستم به هر قیمتی و به سرعت جذب بازیگری شوم چون دوست داشتم پله پله و بعد از کسب تجربه وارد این عرصه شوم. من هنرستان می رفتم و قرار بود یک دوره کارآموزی بیرون از هنرستان سپری کنیم بنابراین با چند هنرجوی دیگر برای کارآموزی نزد آقای معجونی رفتیم و گفتیم هرکاری باشد در تئاتر انجام می دهیم. آن زمان آقای معجونی قصد داشت کتاب «هنک سگ گاوچران» را به صورت کتاب صوتی منتشر کند و من چون از قبل این مجموعه کتاب را خوانده بودم علاقه زیادی به این کار نشان دادم. همین مساله باعث شد در این کتاب صوتی حضور داشته باشم و بعد از آن نیز در نمایش «باغ آلبالو»، «ستوان اینیشمور»، «سه خواهر» و پرفورمنس «خانه ام ابری‌ست» نیز بازی کنم.

این بازیگر درباره همکاری با کارگردان هایی دیگر غیر از حسن معجونی توضیح داد: غیر از همکاری با آقای معجونی بسیار علاقه مند هستم با کارگردان های جوان نیز کار کنم. کارگردان های جوان ذهنیتشان به من نزدیک تر است و کارهای تجربه گرایی انجام می دهند که مورد علاقه ام است. کارگردان با کارگردان های حرفه ای بستری دارد که بازیگر باید خودش را با آن هماهنگ کند اما وقتی با جوان‌ترها کار تجربی می کنید فضای تبادل نظر بازتر است و راحت تر می توان عقاید خود را به اشتراک گذاشت اما کار کردن با کارگردانی مثل حسن معجونی برای من تجربه بسیار خوبی است چون پخته می شوم و تجربیات زیادی به دست می آورم و در واقع برایم مثل یک کلاس درس می ماند.

غفاریان که سال گذشته در نقش اصلی فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» مهدی کرم پور نیز ایفای نقش کرده بود درباره این تجربه عنوان کرد: برای بازی در این فیلم هم به همراه عده دیگری تست دادم و از آنجا که همسر آقای کرم پور که دستیار وی هم است تئاتر زیاد می بیند من را در تئاتر دیده بود و پیشنهاد داد تست کامل تری از من گرفته شود. فکر نمی کردم برای بازی در نقش سوفی در این فیلم انتخاب شوم چون معمولا جوان ها به مراکز مختلفی برای تست دادن معرفی می شوند اما اکثرا به راحتی انتخاب نمی شوند.

وی درباره نقشی که در این فیلم برعهده دارد، توضیح داد: در این فیلم سوفی مثل یک ناجی می ماند که امیر جعفری را که از زندگی اش سیر شده و می خواهد به آن پایان دهد، به زندگی امیدوار می کند و زندگی را به شکل دیگری به او نشان می دهد.

بازیگر «باغ آلبالو» در پایان درباره دیگر فعالیت هایش بیان کرد: قرار است در مونولوگ «آبی» به کارگردانی اردوان انتظاری حضور داشته باشم که ساخت موسیقی آن نیز برعهده نیما پورکریمی است. این نمایش قبلا در جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر اجرا رفته که مورد تقدیر در رشته های مختلف قرار گرفت. همچنین در بخش خارج از مسابقه جشنواره تئاتر دانشگاهی هم حضور داشتیم که به صورت افتخاری به صحنه رفت. امیدوارم شرایط اجرای عمومی این اثر نمایشی به زودی فراهم شود.

عکس کنار خبر از الهام قشقایی است.