یازدهم تیرماه امسال با گذشت یک دهه از عمر شبکه پرس تی وی نخستین شبکه خبری 24 ساعته انگلیسی زبان در خانواده بزرگ رسانه ملی، این شبکه وارد یازدهمین سال فعالیت خود می شود.

به گزارش مرور نیوز، یازدهم تیرماه امسال با گذشت یک دهه از عمر شبکه پرس تی وی نخستین شبکه خبری 24 ساعته انگلیسی زبان در خانواده بزرگ رسانه ملی، این شبکه وارد یازدهمین سال فعالیت خود می شود. این مناسبت طی مراسمی در هفته جاری گرامی داشته خواهد شد.

پرس تی وی پس از تقریبا چهار ماه پخش آزمایشی در 11 تیر سال ۱۳۸۶( سوم ژوئیه ۲۰۰۷) فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

از همان آغاز؛ حرفه ای و متمایز بودن روند حرکت این شبکه که با ابتکار معاونت برون مرزی رسانه ملی راه اندازی شده بود، نوید درخشش و فراگیر شدن پیام آن را می داد. شاید این تعبیر روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در تحلیلی که در همان ایام به مناسبت آغاز به کار شبکه ماهواره‌ای پرس تی‌وی منتشر کرد، تعبیری گویا از نگاه جبهه معارض ایران به پرس تی وی باشد. جروزالم پست از این شبکه به عنوان «آخرین سلاح ایران به زبان انگلیسی» یاد کرده و هدف از تأسیس پرس تی‌وی را «مقابله به مثل دولت ایران در برخورد با رسانه‌های غربی» عنوان کرده بود.

پرس تی وی با بهره گیری از خبرنگاران متبحر ایرانی و بومی مناطق مختلف جهان، ماموریت انتشار «خبر از نگاهی نو» را با هدف گذاری پخش برای شهروندان اروپا، آمریکا و سایر نقاط جهان برنامه ریزی کرد و در هدف گذاری محتوایی خود، مقابله با سلطه رسانه های غربی در حوزه خبر و برنامه سازی و همچنین ایجاد پل ارتباطی با ملل دنیا و معرفی بدون واسطه سیاست های جمهوری اسلامی ایران را سرلوحه قرار داد. بدین منظور با اینکه پایگاه اصلی این شبکه در تهران است، اما خبرنگاران مقیم بسیاری در نقاط استراتژیک و مهم جهان مستقر کرده‌ که شماری قریب به 50 تن از آنها به شکل مداوم و روزانه به ارسال اخبار و تهیه گزارش های خبری متنوع همزمان با رخدادهای گوناگون می پردازند.

فراهم آوردن زمینه و پلی برای درک متقابل فرهنگ‌ های گوناگون جهان ، تشویق و ترغیب ملل و اقوام مختلف بشر با دیدگاه‌ها و اعتقادات دینی مختلف به برقراری ارتباط با یکدیگر از دیگر اولویت ‌های «صدای بی صدایان جهان» است.

جدول برنامه های این شبکه علاوه بر بخش های خبری متعدد و زیرنویس مستمر اخبار و رویدادها، با برنامه های گفت و گو محور، مستندها و دیگر ساختارهای جذاب برنامه سازی طراحی می شود و مخاطبان پرس تی وی علاوه بر دریافت جدید ترین اطلاعات از رویدادها و تحولات جهان، به تحلیل های دقیق و همه جانبه از وقایع روز و جریانات مختلف دسترسی پیدا می کنند.

برنامه سازی در پرس تی وی در زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی انجام می گیرد و مجریان این برنامه ها عمدتا از شخصیت های برجسته حوزه های کلی مورد پردازش برنامه ها هستند. به همین دلیل؛ نه تنها سطح این برنامه ها یک سر و گردن از برنامه هایی که مجریان عمومی را به خدمت می گیرند بالاتر است، که عمق مباحث و چالش های این برنامه ها نیز بیشتر و هیجان انگیزتر می شود.

وب­سایت انگلیسی پرس تی وی که چند ماه قبل از آغاز رسمی پخش تلویزیونی شبکه آغاز به کار کرد، مکمل پوشش خبر تلویزیونی و جوابگوی نیاز مخاطب به برقراری ارتباط از طریق محصولات و امکانات فناوری ارتباطی روز از قبیل تحولات سریع در عرصه تلفن همراه و ابتکار راه اندازی شبکه های اجتماعی و ایجاد زمینه های تکنولوژیک تعامل با رسانه در سهل ترین و سریع ترین و کم هزینه ترین شکل ممکن است.

وب سایت این شبکه بخش اخبار به زبان فرانسوی را نیز به امکانات خود افزوده است و امید است با فراهم شدن شرایط مطلوب، در آینده کانال فرانسوی زبان شبکه پرس تی وی هم راه اندازی شود.

بر اساس آمارگیرهای معتبر و قابل اعتماد ، بیشتر مخاطبان شبکه پرس تی وی را مخاطبان آمریکایی ، انگلیسی ، هندی ، پاکستانی ، نیجریه ای و شهروندان عربستان سعودی تشکیل می دهند.

شبکه پرس تی وی با پوشش اخبار مقاومت علیه اشغالگران خارجی در خاورمیانه؛ توجه خاصی به افشاگری رسوایی های دولت های غربی مدعی حقوق بشر و دموکراسی در حمایت از رژیم های دیکتاتوری و مرتجع منطقه و جهان، همچنین سیاست های تفرقه افکنانه بین کشورهای مسلمان و مظلوم دنیا دارد و آنچه از ابتدای تاسیس آن با عنوان «نمایاندن آن روی دیگر سکه داستان ها» به عنوان ویژگی این شبکه عنوان شد، در عمل باعث شد تا در ده سال سپری شده از حیات پرس تی وی، این شبکه با انواع و اقسام سنگ اندازی ها و مانع تراشی ها بر سر راه پخش خود روبه رو شود. اما علیرغم همه این محدودیت ها ،شمار بینندگان این شبکه استراتژیک ایرانی همچنان رو به فزونی است.

«پرس تی وی» در کنار «العالم»،«سحر»، «آی فیلم»، «الکوثر» و «هیسپان تی وی» یکی از شبکه های تلویزیونی معاونت برونمرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و پس از العالم، دومین شبکه خبری 24 ساعته غیر فارسی زبان است که در رسانه ملی تاسیس شده است.