استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه برخی معتقدند اگر تفکر دینی را به اضافه اخلاق اسلامی و اخلاق غربی مانند نظم، قانون پذیری و تکنولوژی در یک نظام جمع کنیم، سعادتمند می شویم، نتیجه این تفکر را مبتلا شدن به یک تذبذب و تشتت تمدنی دانست.

به گزارش مرور نیوز ، دکتر عطاءالله بیگدلی، استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در سومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی و در کلاس آموزشی «ما و مدرنیته» که در دهکده تحقیقاتی وسف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با توجه به سهگانه مشهور تفکر، فرهنگ و تمدن سخن گفت.

وی با اشاره به نگاه و تفسیر جامعه انسان نسبت به جهان پیرامون، وجود، هستی، خداوند و مفاهیم بنیادی حیات مانند سعادت و شقاوت، این درک متفاوت را که امری ذهنی است،‌ تفکر نامید و ویژگی اصلی آن را نهادینه و باورمند شدن آن خواند.

استاد حقوق دانشگاه امام صادق(ع) منتهی شدن این باور راستین و واقعی به عمل را فرهنگ نامید و گفت: برای تسهیل این عمل در حوزه فرهنگ اقدام به ساخت سخت‌افزار می‌کنیم و سخت‌افزاری که ساخته می‌شود تناسب قابل قبولی با آن فعل و آن فعل با اندیشه و تفکر تناسب دارد.

وی افزود: تمدن شامل نظام‌های نرم اقتصادی، سیاسی، اداری و بروکراتیک نیز می‌شود و اصلی‌ترین برهه تمدن‌سازی هر قوم زمانی است که اقدام به ساخت سخت‌افزار می‌کند و به دنبال آن فرایند تاریخی تمدن‌سازی، شکل می‌گیرد و این‌ها به تدریج در یک فرایند تاریخی گسترش پیدا می‌کند.

بیگدلی فرایند تمدن‌سازی را تدریجی و تاریخی دانست و با بیان اینکه هیچ قومی در طول تاریخ نتوانسته تمدنی بسازد که بگوید ایده ‌آل و آرزوی من است و بهتر از این نمی شود، تصریح کرد: اگر دو تفکر معنا مدعی ساخت یک جامعه ایده‌آل، آرمانی و فاضله باشند، این دو تفکر هیچ اشتراکی ندارند و دوگونه تفسیر از جهان را ارائه می‌کنند.

وی در توضیح این بحث، تمدن ایرانی چند هزار ساله را مثال زد و با بیان اینکه ایرانی‌ها در سال 150 هجری، اسلام را به عنوان مبنای تفسیر عالم پذیرفتند و از این سال به کاروان اسلام ملحق شدند، گفت: برخی اقوام اینگونه هستند که تا جهان را می شناسند آن را به ساحت عمل و تمدن می‌رسانند، اما برخی دیرتر به تحقق تمدنی این دانسته‌‌ها اقدام می‌کنند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در این میان ما اندیشه‌هایمان را به تمدن نزدیک و به ساخت تمدن براساس اندیشه‌های دینی اقدام کردیم و خیلی زود موفق شدیم بر اساس اندیشههای دینی تمدن بسازیم و بر اساس نگاه اسلامی تئوری‌هایی همچون «خداوند شایسته عبودیت در تمامی ساحت‌ها» را طراحی کنیم و مبنای تسلیم خود را اسلام، کتاب مقدس، فقه و اقوال ائمه قرار دادیم.