اکبر نبوی مجری کارشناس بخش سینمایی «چشم شب روشن» به بهانه روز خبرنگار، میزبان نصرت الله تابش و مسعود نجفی برای گفت‌وگو درباره ژورنالیزم سینمایی بود.

به گزارش مرور نیوز، تابش مدیر مسئول و سردبیر مجله «نورنگار» درباره رویکرد این مجله اظهار کرد: طی سال‌ها فعالیت، توانستیم منتقدانی پرورش بدهیم که به نقد اساسی فیلمنامه فارغ از نورپردازی و کارگردانی و دیگر ویژگی های فیلم بپردازند و اینها می‌توانند به عنوان نظریه‌پرداز کار کنند.

وی افزود: از فیلمسازان مشهور کسانی را سراغ دارم که منتقدان ما را می شناسند و برایشان تحلیل آنها مهم است.

این عضو کمیته فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وضعیت فعلی عرصه نقد اظهار کرد: ما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. کسی که درباره سینما می‌نویسد اولا باید فهم دقیقی از سینما داشته باشد؛ ثانیا اگر نقد را به عنوان کشف نقاط ضعف و زیبایی بدانیم بتواند آن را با زبانی که روی هنرمند تاثیر بگذارد بیان کند و بتواند مثل خود او، هنرمندانه ساختار، پیرنگ و تمام عناصر سینمایی را نشان دهد و مطلب تاثیرگذاری بنویسد؛ مرحله‌ای که با آن فاصله داریم.

انبوه نویسندگان درگیر با حواشی

تابش یادآور شد: ما در این عرصه با انبوه نویسندگان بی ربطی طرف هستیم که بیشتر درگیر حواشی هستند و درک درستی حتی از فیلمی که دیده‌اند ندارند و در جشنواره شاهد بیان پرسشهای بی‌ربط توسط این افراد از سینماگران هستیم. این موضوع باعث می شود نویسندگان حرفه‌ای نیز در محاق قرار بگیرند.

مدیر انتشارات کوبه و قرن تصریح کرد: کسی که خودش را جدی بگیرد، بدون شک جدی گرفته می‌شود. وقتی در سطح مرجع تقلید، هنوز مراجع در حال به روز شدن و کسب اطلاعات هستند، خبرنگاران هم بی شک باید این نگاه را داشته باشند.

 

نیاز به سواد کافی برای تاثیرگذاری

 

تابش تأکید کرد: در «داستان اسباب بازی 3» تبلیغ دین دیده می‌شود، در صحنه‌ای که در سکانس پایانی همه دست‌هایشان را به همه گره کرده‌اند و بعد به نوری در آسمان کات می‌شود. یا در این اثر که قرار است فانتزی و برای کودکان باشد، مفاهیم سیاسی وجود دارد. تحلیل‌های روانشناختی دارد و... انبوهی از تخصص‌ها و اندیشه‌ها پشت سر این فیلم است و کسی که می‌خواهد آن را تحلیل کند باید سواد کافی داشته باشد تا هنرمند بتواند از او درس بگیرد. ما به جریان آموزشی نیاز داریم تا به کیفیت اندیشه خبرنگار کمک کند. جریانی که متاسفانه وجود ندارد.

وی در پایان سخنان خود درباره آینده روزنامه‌نگاری سینمایی در کشور گفت: تصورم این است که آدم‌های جدی می‌مانند و آدمهایی که ربطی به این حوزه ندارند حذف می‌شوند.

 

سینماگرانی که از رسانه شروع کردند و به سینما رسیدند

 

مسعود نجفی روزنامه‌نگار نیز در ابتدای سخنانش گفت: زنده یاد علی معلم در مطلبی اشاره کرده بود که سینما جزو معدود پدیده‌هایی است که از همان ابتدا نشریه خاص آن نیز راه‌اندازی شد (ورایتی). چرا که این مدیوم دارای جذابیت‌های بسیاری است و حرف برای گفتن در آن زیاد است.

وی که در 17 سال گذشته در خبرگزاری ایسنا مشغول به کار بوده، افزود: سینماگران بسیاری از جمله رسول صدرعاملی، ابوالحسن داوودی، فریدون جیرانی و... بودند که از رسانه شروع کردند و به سینما رسیدند.

مدیر روابط عمومی آخرین دوره جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: در جشنواره که تقاضای رسانه‌ها برای حضور در جشنواره را مرور می‌کردم خود من بعد از سروکارداشتن با تعداد زیادی خبرنگار باورم نمی‌شد بیش از 2 هزار خبرنگار در حوزه سینما داریم که همه رسانه‌هایشان مجوز دارد. از مقطعی به بعد تعدد رسانه‌ها آسیب‌های زیادی به این حوزه زد. از ارتباط سینماگران با خبرنگاران تا کیفیت مطالب سینمایی تحت شعاع این موضوع قرار گرفته است.

 

خبرنگاران سینمایی جزو شریف‌ترین‌ها هستند

 

دبیر دوره‌های سوم و چهارم جشنواره فیلم و عکس صنعتی ادامه داد: من برای این جشنواره با خبرنگاران حوزه‌های دیگر هم در ارتباط بودم و هنوز با قاطعیت می‌توانم بگویم خبرنگاران سینمایی جزو شریف‌ترین‌ها هستند.

نجفی تأکید کرد: شاید امروزه یک کانال تلگرامی تاثیرگذاری خیلی بیشتری از سایت ها را دارد و خبری درباره یک فیلم توقیفی منجر به جریان‌سازی شود که وقت و انرژی مدیری که باید به کارهای دیگر بپردازد، معطوف به این می‌شود که این رسانه یا رسانه‌های دیگر را راضی کنند تا برایش مثبت بنویسند.

 

اهمیتی که خبرنگاران خارجی برای شغلشان دارند ما نداریم

 

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی تصریح کرد: خودمان باید به کار خودمان بها بدهیم. با حضور در جشنواره‌های خارجی در کنار خبرنگاران خارجی همیشه این حسرت برایم باقی مانده که چرا اهمیتی که آنها برای شغلشان قائل هستند ما برای شغلمان نداریم. مثلا سن خبرنگار بالا می‌رود اما اصراری ندارد که به دبیر و سردبیر ارتقا پیدا کند یا حوزه‌اش را تغییر بدهد بلکه برای شغل خود ارزش بالایی قائل است. تا زمانی که ما به این شغل اهمیت ندهیم نباید منتظر معجزه باشیم.

 

متاسفانه قدر جایگاهمان را نمی‌دانیم

 

وی یادآور شد: علاقه اصلی خود من سینما و کارگردانی بود و خیلی اتفاقی وارد حوزه خبرنگاری شدم. اما در این سال‌ها دیدم تاثیری که ما می‌توانیم در حرفه‌مان داشته باشیم شاید خیلی از مدیران و سینماگران نداشته باشند و رسانه قدرت بالایی دارد. خیلی از ما قدر جایگاهمان را نمی‌دانیم و دنبال مشاغل دیگر هستیم.

 

تا زمانی که کمیت بر کیفیت بچربد اوضاع از این بهتر نمی‌شود

 

رئیس شورای مرکزی کانون طراحان و تبلیغات سینمای ایران درباره آینده روزنامه‌نگاری سینمایی ادامه داد: تا زمانی که برای مسئولان ما کمیت مهم‌تر از کیفیت باشد، فکر نمی‌کنم وضعیت بهتر از این شود. ما باید به جایی برسیم که به جای اهمیت دادن به آمار و ارقام روی کیفیت کار کنیم تا وضعیت بهتر شود.

نجفی در پایان گفت: این موضوع به مسئولانی برمی‌گردد که در راس هستند و در بحث صدور مجوز و نظارت روی رسانه‌ها مسئولیت دارند.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه‌ها هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.