دبیر علمی چهارمین کنگره شعر اشراق از انتشار فراخوان این دوره از کنگره خبر داد و گفت: دوره چهارم این کنگره نیز با دو موضوع ویژه «نقد جاهلیت مدرن» و «وصف شکوهمندانه دفاع از حریم و حرم اهل بیت(ع)» برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، حسن بیاتانی دبیر علمی چهارمین کنگره شعر اشراق، از برگزاری چهارمین کنگره بین المللی شعر حوزه (اشراق) خبر داد و گفت: این کنگره که به صورت دوسالانه از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار می‌شود. دوره چهارم این کنگره نیز با دو موضوع ویژه برگزار می‌شود.

دبیر علمی چهارمین کنگره شعر اشراق افزود: «نقد جاهلیت مدرن» و «وصف شکوهمندانه دفاع از حریم و حرم اهل بیت(ع)» موضوعات ویژه‌ای هستند که در این دوره از کنگره می‌تواند مورد توجه شاعران طلبه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که در حوزه کودک و نوجوان با فقر شعر دینی مواجه هستیم، مطرح کرد: اهمیت توجه به شعر مذهبی در حوزه کودک و نوجوان سبب شده تا در این جشنواره نیز نشست تخصصی ویژه شعر مذهبی و دینی در حوزه کودک و نوجوان برگزار شود. همچنین از سوی دیگر به دلیل ترجمه ساده‌تر شعر نو در مقایسه با شعر کلاسیک به سایر زبان‌های دنیا، یکی از بخش‌های کنگره نیز به شعرهای نو اختصاص یافته است.

 

بیاتانی از تعیین معیارهای داوری برای این دوره از کنگره خبر داد و افزود: علاوه بر توجه به استحکام ساختار ادبی، مورد لحاظ واقع شدن جهان‌بینی حوزوی و دغدغه‌مندی نسبت به مسائل اخلاقی در شعر از جمله معیارهای مهم داوری این دوره کنگره شعر اشراق است.

دبیر علمی چهارمین کنگره شعر اشراق تقویت جنبه بین‌المللی این دوره را از دیگر تمایزهای چهارمین جشنواره شعر اشراق دانست و گفت: در حوزه تبلیغ امور دینی اگر محدود به زبان فارسی باشیم، ارتباط ما با فرهنگ‌ها و کشورهای دیگر محدود می‌شود؛ به همین دلیل به جز زبان فارسی اشعاری که با زبان های عربی، اردو، انگلیسی، اسپانیولی و ترکی نیز سروده شده مورد داوری قرار می‌گیرند.

وی تعداد برگزیدگان این کنگره را 40 نفر عنوان کرد و افزود: به پنج نفر به عنوان برگزیده ویژه هرکدام دو میلیون تومان به عنوان هزینه سفر به عتبات عالیات و به 35 برگزیده هر کدام یک میلیون تومان به عنوان کمک هزینه سفر به عتبات عالیات تقدیم می‌شود.

بیاتانی از برگزاری دو پیش‌نشست در شهرهای دمشق و نجف خبر داد و اظهار کرد: در حال پیگیری برای حضور شاعرانی از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و بحرین در این دو نشست بین‌المللی هستیم.

دبیر علمی چهارمین کنگره شعر اشراق درخصوص مهلت ارسال آثار به دبیرخانه بیان کرد: 30 مهرماه امسال آخرین مهلت ارسال آثار است و هر شرکت کننده می‌تواند در بخش‌های شعر کلاسیک، نو و کودک و نوجوان در مجموع 10 اثر به دبیرخانه ارسال کند.