کشورهای ایسلند، روسیه و اسلواکی نمایندگان خود را برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار شناختند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ورایتی، در فاصله کمتر از 10 روز مانده به پایان مهلت قانونی برای معرفی فیلم از سوی کشورها در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار، سینمای روسیه فیلم «بی‌عشق» ساخته تحسین شده کارگردان معروف «آندری زویاگینتسف» را به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم که امسال در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن رونمایی شد مورد تمجید منتقدن قرار گرفت و در نهایت جایزه هیئت داوران را به خود اختصاص داد. این سومین بار پس از فیلم‌های «بازگشت» و «لویاتان» است که ساخته‌های «زویاگینتسف» نماینده سینمای روسیه در جوایز اسکار شده است.

داستان فیلم «بی‌عشق» درباره زوجی است که پس از ناپدیدشدن پسر 12 ساله‌شان به شکل تلخی از یکدیگر جدا می‌شوند.

سینمای روسیه یک بار در سال 1994 با فیلم «آفتاب سوخته» به کارگردانی «نیکیتا میخایلوف» برنده جایزه اسکار خارجی شده است و پنج بار دیگر نیز به جمع 5 نامزدهای نهایی راه این شاخه یافته است.

سینمای ایسلند نیز امسال با فیلم «زیر درخت» به کارگردانی «گونار سیگوردسن» در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار 2018 حضور خواهد یافت. این فیلم که در جشنواره ونیز و تورنتو نمایش داشته است یک کمدی سیاه است که داستان آن درباره مردی در یک روستاست که پس از متهم شدن به روابط غیرشرعی، مجبور می‌شود با پدر و مادرش از آنجا نقل مکان کند.

فیلم «خط» ساخته «پیتر باجاک» نیز که یک درام جنایی است و داستان آن در مناطق مرزی اسلواکی و اوکراین روی می‌دهد به عنوان نماینده سینمای اسلواکی در اسکار 2018 انتخاب شده است. این فیلم در جشنواره بین‌المللی کارلوی‌واری در کشور جمهوری چک رونمایی شد.

تاکنون بیش از 70 کشور از جمله اسپانیا، برزیل، بلغارستان، هند، جمهوری چک، استونی، پاکستان، مراکش و لائوس، کوزوو، ایرلند، یونان، مجارستان و اتریش، جمهوری آذربایجان، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، جمهوری دومنیکن، ، فنلاند، گرجستان، آلمان، یونان، مجارستان، عراق، ایرلند، ژاپن، لتونی، لبنان، لیتوانی، لوکزامبورگ، نپال، هلند، نروژ، فلسطین، رومانی، صربستان، کره جنوبی، سوئد، سوئیس، تایلند، ترکیه، ایران، اوکراین، ویتنام ونزوئلا نمایندگان خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.

سال گذشته، در مجموع 85 کشور در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار رقابت کردند که در نهایت فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی از ایران برنده اسکار خارجی شد.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) است و آکادمی اسکار پس از بررسی، فیلم‌های واجد شرایط برای رقابت در این شاخه را معرفی می‌کند.

ابتدا 9 فیلم به فهرست بلند راه خواهند یافت و در پایان پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی بهترین فیلم خارجی سال انتخاب می‌شوند.

مراسم نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.