امسال در روز درهای باز مساجد آلمان (یازدهم مهرماه) ، نزدیک به 900 مسجد و مرکز اسلامی در سرتاسر آلمان درهای خود را به روی غیرمسلمانان گشودند.

به گزارش مرور نیوز، مراسم روز درهای باز مساجد آلمان از سال 1997 تاکنون در سرتاسر این کشور برگزار می‌شود و امسال در روز سوم اکتبر 100 هزار بازدیدکننده را به مساجد کشاند.نزدیک به 900 مسجد و مرکز اسلامی در سرتاسر آلمان در مراسم سالانه درهای باز شرکت کرده و درهایشان را به روی غیرمسلمانان گشودند.

دکتر زکریا آلتوگ از اتحادیه اسلامی ترکی در امور مذهبی، یکی از بزرگترین گروه‌های اسلامی در آلمان گفت: مردم آلمان توجه زیادی به این نشست نشان دادند. ما با بازکردن درهای مساجدمان به روی مردم می‌خواستیم شفافیت و گفتمان آزاد داشته باشیم و نشان دهیم که ما نیز عضوی از این جامعه هستیم.

ضعف اطلاعات مردم درباره معانی واقعی اسلام

آلتوگ با تاکید بر ضعف اطلاعات مردم درباره معانی واقعی اسلام این مسئله را یکی از دلایل اصلی گسترش اسلام‌هراسی در آلمان دانسته و گفت: وقتی مردم کمتر راجع به مسئله‌ای اطلاعات داشته باشند ترس‌ها و نگرانی‌هایشان در آن زمینه نیز بیشتر خواهد شد و چنین ترس‌هایی می‌تواند توسط دیگران با اهداف بد مورد بهره‌برداری و سوءاستفاده قرار بگیرد. داشتن شفافیت بیشتر، تقویت گفتگو و ارتباطات، پادزهری برای این مسئله است.

تقریبا ۴.۷ میلیون مسلمان در کشور آلمان سکونت دارند که 3 میلیون آن‌ها اصالتا ترکی تبار هستند. بیشتر مسلمانان آلمان از نسل دوم و حتی سومی هستند که در سال 1960 اکثرا از ترکیه به این کشور مهاجرت کرده‌اند.

کشور آلمان که بزرگترین مرکز اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب می شود در سال‌های اخیر شاهد اسلام‌هراسی و نفرت نسبت به مهاجران و مسلمانان بوده که این مسئله با تبلیغات احزاب راست افراطی و پوپولیستی که هراس از بحران پناهندگان و تروریسم در جهت اهداف‌شان سوءاستفاده می‌کنند، وخیم‌تر نیز شده است.