دبیر علمی یادروز حافظ "اخلاق و حافظ" را عنوان برنامه‌ امسال اعلام کرد و گفت نشان درجه یک حافظ‌ شناسی به سعید حمیدیان اهدا خواهد شد.

به گزارش مرور نیوز، کاووس حسنلی یکشنبه 16 مهر در نشست خبری اعلام برنامه‌های بزرگداشت یادروز حافظ گفت: برنامه‌های علمی تدوین‌شده در راستای بزرگداشت حافظ، پنجشنبه 20 مهر و با حضور هشت سخنران در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: ابوالقاسم اسماعیل‌پور، حسن بلخاری، میرجلال‌الدین کزازی، احسان شمسی، محمدرضا خالصی، سعید حمیدیان، قاسم کاکایی و زوزانا کریهوا، هشت سخنران سمپوزیوم علمی یادروز حافظ هستند.

حسنلی درباره عنوان‌های سخنرانی‌های علمی گفت: دکتر اسماعیل‌پور با عنوان "اخلاق مزدایی و میترایی و بازتاب آن در غزل حافظ"، بلخاری با عنوان "آینه خیال، شرح یک معنا بر بنیاد رای حافظ و ابن عربی"، کزازی با عنوان " پایگاه آموزه‌های حافظ"، شمسی با عنوان "بازشناسی آموزه‌های حافظ بر پایه رویکردهای اخلاقی معاصر"، خالصی با عنوان " واکاوی پیشینه تئوری اخلاق ملامتی در اندیشه حافظ"، حمیدیان با عنوان "زبان و اخلاق از سنایی تا حافظ"، کاکایی با عنوان "حافظ و چالش‌های اخلاقی جامعه دینی" و زوزانا کریهوا با عنوان "حافظ در ترجمه‌های چک"، مقالاتشان را ارائه خواهند داد.

او با بیان این‌که اعطای نشان درجه یک حافظ‌شناسی از هشت سال قبل تاکنون، متوقف شده بود، افزود: امسال و بعد از هشت سال توقف، نشان درجه یک حافظ‌شناسی به سعید حمیدیان اعطا می‌شود.

دبیر علمی بیست و یکمین همایش علمی یادروز حافظ خاطرنشان کرد: اعطای نشان درجه یک حافظ‌شناسی از سال 75 و با راه‌اندازی و تاسیس مرکز حافظ‌شناسی در دستور کار قرار گرفت و طی چهار دوره این نشان به پروفسور دو فوشه کور از فرانسه، جیوانی ماریا درمه از ایتالیا، سلیم نیساری و بهاءالدین خرمشاهی از ایران اعطا شده است.

او در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برگزاری دوره‌های حافظ‌شناسی و با بیان این‌که بیش از 13 هزار نفر تاکنون در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند، گفت: طی یک سال و نیم گذشته دوره‌هایی برای کودکان و نوجوانان با هدف ترویج حافظ‌خوانی برگزار شد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: برنامه‌های یادروز حافظ همزمان با شیراز و ایران در 38 کشور و با حضور استادان ادبیات و حافظ‌پژوهان و حافظ‌شناسان برگزار می‌شود.

حسنلی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده برای ثبت جهانی دیوان حافظ به‌عنوان میراث معنوی ایران، گفت: پروژه‌هایی در قالب رساله‌های دکترا و پسادکترا آغاز شده است و امیدواریم پرونده‌ای قابل دفاع در این خصوص به یونسکو ارائه دهیم.