همایش روز گرامیداشت میراث دیداری و شنیداری (حافظه جهانی) با حضور محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و گزینه انتخابی دولت برای انتخاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، در ابتدای این مراسم نصرالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران پیام خانم ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو را به مناسبت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری قرائت کرد و از تلاش‌های جهانی یونسکو در زمینه افزایش آگاهی در سراسر جهان و حفاظت از میراث‌های دیداری و شنیداری تشکر کرد.

در ادامه صالحی امیری ضمن پاسداشت این روز جهانی گفت: در سه سال گذشته تلاش کردیم این مجموعه کم‌رنگ و تعطیل نشود و نتیجه کار ثبت 52 اثر در سطح ملی بوده است.

وی ادامه داد: به جز فقر سرمایه‌داری نیز یک مشکل است آن‌چنان که چگونه مصرف کردن سرمایه‌ها با دشواری همراه می‌شود و کشور ما مشکل انبوه سرمایه‌های فرهنگی دارد و نمی‌دانیم با این انبوه سرمایه‌ها چه کنیم.

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ارشاد ثبت آثار در سطوح ملی و جهانی را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا خواند و گفت: ما 52 اثر دیگر برای یک سال آینده در انتظار ثبت ملی داریم و همین‌طور هزاران اثر دیگر. همچنین 9 اثر هم ثبت جهانی شده‌اند که این کار بسیار زمان‌بر و تکنیکی است.

وی در تشریح رویکردهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ثبت جهانی آثار گفت: ما برای سرعت دادن به رویه ثبت جهانی با تشکیل کمیته‌های مختلف به سمت ثبت مشترک آثار رفته‌ایم و این اقدام چند پیام دارد اول اینکه کشور ما با بسیاری از کشورها، از آسیا تا آفریقا مشترکات فرهنگی زیادی دارد و ثبت مشترک آثار اقدامی است در راستای مشارکت‌های فرهنگی بین کشورهای مختلف با ایران که به شناخت فرهنگی از دو کشور منجر می‌شود.

صالحی امیری افزود: سومین پیام ثبت مشترک آثار پیام صلح و تعامل است چرا که اساساً هدف از ثبت جهانی آثار معرفی آثار فرهنگی و تاریخی کشورها به جهان است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خاطر نشان کرد: در جمع ما هیچ اختلافی نیست و همه سازمان‌ها و نهادها از سپاه گرفته تا تلویزیون، مجلس، آستان قدس و... همه به این درک رسیده‌ایم که برای کار فرهنگی باید دست به دست هم داد و با هم همکاری کنیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش کتابخانه‌های بزرگ ایران که با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد، گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته بسیج شدن عمومی تمام مراکز اسنادی در کشور برای رسیدن به یک نظام کامل اسنادی در کشور بوده است تا با استفاده از آن به تبادل اطلاعات بین این مراکز دست پیدا کنیم.

صالحی امیری در پایان سخنان خود تاکید کرد: دولت باور دارد که مخازن در بسته میراث فرهنگی ایران باید به ایرانیان و جهانیان معرفی شود و شاید بسته نگه داشتن این مخازن در گذشته گناه نابخشودنی به شمار آید.

وی خاطر نشان کرد: معرفی این آثار رسالت دینی و سازمانی ما است و ما باید سرمایه‌های ملت را به جهانیان بشناسانیم. البته در این مسیر هنوز در آغاز راهیم اما امیدوارم در آینده کارنامه درخشان‌تری در این زمینه به دست آید.

همایش گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در شرایطی برگزار شد که مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان و همچنین علی‌عسگری رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از غایبان این مراسم بودند به دلیل غیبت آنها جزئیات برنامه تغییر پیدا کرد و زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده به اتمام رسید همچنین لازم به اشاره است که این همایش با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد.

اهدای گواهی ثبت آثار برخی از بخش‌های دولتی در حوزه تولید و حفظ میراث دیداری و شنیداری خاتمه بخش این همایش بود و این همایش با بازدید میهمانان از نمایشگاهی که به همین منظور در بخش جنبی برگزار شده بود خاتمه یافت.