سال‌های بخصوص ناکامی‌ و کامیابی‌های مستندسازی نوشته ابراهیم مختاری منتشر شد.

به گزارش مرور نیوز، این کتاب در ۱۵۲ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۵۰۰ تومان در نشر چشمه راهی بازار شده است.

به سوی مستندسازی، نان بلوچی، اجاره‌نشینی، یک سفر صیادی، زعفران، ملاخدیجه و بچه‌ها، مکرمه، خاطرات و رویاها، زینت، یک روز بخصوص و پایانه یا آغازگری دیگر از فصل‌های این کتاب هستند. 

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: من گونه‌ای از مستندسازی اجتماعی را در چند فیلم تجربه‌ کردم که می‌کوشد در میان واقعیت‌های پراکنده، به حقیقت فرضی خود یا حقیقتی اصیل‌تر از فرض خود برسد و با همان واقعیت‌ها به ساختار فیلم‌ طوری شکل دهد که گویای آن حقیقت باشد. از این روش، بیش از همه در ساختن سه فیلم از سه شخصیت واقعی استفاده کرده‌ام.

سال های بخصوص

در جلسات نمایش همین‌ فیلم‌ها بود که به فکر نوشتن این کتاب افتادم. پرسش‌هایی که معمولا  پس از نمایش فیلم طرح می‌شد گاه خاطره‌ای به یادم می‌آورد که ساعتی پس از پایان جلسه‌، در هجوم کار و گرفتاری‌های روزانه گم می‌شد، اما در جلسه‌ای دیگر تقریبا به همان شکل دوباره می‌آمد. وقتی این اتفاق بارها روی داد، دریافتم آن خاطره‌ها در برابر گذر زمان مقاومت می‌کنند و اگر من برای توضیح مسئله یا موضوعی همواره به آن‌ها رجوع می‌کنم به خاطره بهره‌ای است که از حقیقت دارند. این‌ها همه‌جور خاطره‌ای هستند. از فردی و اجتماعی گرفته تا زیبایی‌شناسانه و خانوادگی، و همگی در پیوند با حرفه‌ام. این‌ها را ننشستم یک‌باره بنویسم. از وقتی تصمیم به نوشتن گرفتم، چون می‌دانستم به مناسبتی بازخواهند آمد منتظر ماندم و در مناسبت‌هایی که ظاهر شدند، در همان شکل ظهور ثبت‌شان کردم، سپس چیدم و کاستم و افزودم.