معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، از تلاش برای اچ دی شدن شبکه های یک، دو و سه در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، نشست مطبوعاتی چهاردهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه، با حضور علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی برگزار شد.

علیدادی در این نشست، تاکید کرد: هوشمندسازی نتیجه خلاقیت و نوآوری و خود زیرساختی برای خلاقیت های آتی است.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی در این نشست با اشاره به توجه ویژه صدا و سیما به موضوعات زیرساختی و فنی از لزوم حرکت سازمان برمبنای تحولات فناوری رسانه در دنیا و بهره برداری مطلوب از آن‌ها سخن گفت و تاکید کرد: هوشمندسازی در زیرساخت ها حاصل فعالیت، تفکر و نوآوری انسانهای هوشمند است که زمینه خلاقیت های جدید را فراهم می‎کند.

وی با بیان اینکه ابزار لازمه بروز خلاقیت است، گفت: خلاقیت در محتوا نیازمند زیرساخت‌های خلاقانه ای است که بر مبنای زیر ساخت های اولیه به‌وجود آمده اند.

معاون توسعه و فناوری رسانه شخصی سازی، تعامل و حرکت را از رویدادهای مهم دنیای رسانه دانست و گفت: واقعیت فضای مجازی این است که فرد را به صورت مستقیم وارد فضای رسانه ای می‌کند و او را از دنیای واقعی جدا کرده و به فضای رسانه ای می برد که می تواند در آن ایفای نقش کند.

علیدادی با بیان اینکه خلق فضاهای جدید در فناوری رسانه ای تداوم دارد گفت:  رسانه ملی بر اساس وظایف ذاتی اش تلاش می‌کند از فن آوری سنتی رسانه به سوی فناوری های مدرن و بر مبنای فضای مجازی پیش رود و برای این منظور با پایش فناوری های روز دنیا می کوشد ابزارهای مناسبی در اختیار بخش های مختلف سازمان صداوسیما قرار دهد.

وی با اعلام اینکه شعار اجلاس چهاردهم «رسانه هوشمند ، رسانه آینده» است گفت: هوشمند سازی باید از لایه های زیر ساختی آغاز شود و به لایه های محتوایی برسد. معاون توسعه و فناوری رسانه ملی تاکید کرد: بخش های محتوایی سازمان باید از هوشمندی لازم در فضای رسانه ای برخوردار باشند تا بتوانند جریان‌های رسانه ای را به درستی مدیریت کنند.

علیدادی با بیان ویژگی‌های اجلاس چهاردهم فناوری رسانه گفت: یکی از ویژگی ها، حرکت آرام این اجلاس به سطح بین المللی است و کمتر رسانه ای در دنیا می‌تواند در این سطح نشست های موثر علمی و نمایشگاهی و... داشته باشد.

وی برگزاری نشست های تخصصی، ارائه مقالات، برگزاری کمیته‌های تخصصی در سطح سازمان، برگزاری نمایشگاه فناوری رسانه، ارائه نوآوری ها چه در سازمان چه شرکت‌هایی که در زمینه فناوری های رسانه فعالیت می‌کنند و ارائه آثار علمی برجسته که در حوزه های زیرساختی مکتوب شده اند را از برنامه های این اجلاس برشمرد و اعلام کرد: 27 کارگاه در نشست‌های تخصصی این اجلاس در زمینه موضوعات فناوری تولید محتوا در واقعیت مجازی، تولید محتوا بر بستر آی تی و شبکه، زنجیره اتوماسیون صدا و تصویر، آینده فضای مجازی، آینده فن آوری ماهواره ای، آینده پخش همگانی و همچنین موضوع اینترنت اشیاء و بسترسازی های هوشمند، بررسی می‌شوند.

علیدادی از حضور حدود 40 سخنران داخلی و 15 سخنران خارجی در نشست‌های تخصصی این اجلاس خبر داد و اعلام کرد: در این اجلاس دو مهمان ویژه یکی از دپارتمان نوآوری اتحادیه رادیو تلویزیون اروپا و دیگری از اعضای فنی اتحادیه رادیو تلویزیون آسیا و اقیانوسیه و مدیر نو آوری شبکهNHK ژاپن، برای سخنرانی حضور می یابند.

وی همچنین از انتخاب 10 مقاله به عنوان مقاله برتر و ارائه 16 مقاله به عنوان مقاله پوستر در این همایش خبر داد.

برگزاری 7 کمیته تخصصی و برگزاری نمایشگاه از دیگر برنامه های این اجلاس است که علیدادی از آن یاد کرد و گفت: یکی از جذاب ترین برنامه های این اجلاس برگزاری نمایشگاه فنی است که با حضور 70 شرکت داخلی برگزار می شود که هم طرح های نوآورانه خود را ارائه خواهند داد و هم محصولات رسانه ای ساخت داخل کشور را به نمایش خواهند گذاشت.

وی حضور شرکت های رسانه ای کشور را در کنار هم در این نمایشگاه، موجب هم افزایی آنها دانست که زمینه ساز پیشرفت کشور خواهند بود و اعلام کرد: برخی از فناوری هایی که در این اجلاس ارائه می شوند، خاص رسانه ملی است که موجب می‌شود که سازمان از مسیر پیروی از فناوری های دنیا به مسیر جهش پیش رود و خود به عنوان مبدع، محصولات نرم افزاری و سخت افزاری جدیدی به دنیا ارائه دهد.

وی از توجه ویژه در این اجلاس به موضوع نوآوری خبر داد و گفت: امسال 300 طرح نوآورانه که به محصول رسیده‌اند در این اجلاس ارائه می‌شوند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

علیدادی از رونمایی رئیس سازمان از 4 محصول نوآورانه در این اجلاس خبر داد و گفت: طرح های نوآورانه‌ای که به محصول رسیده‌اند، در روند آتی فعالیت رسانه ملی بسیار اثرگذار خواهند بود.

وی توجه به موضوع فناوری اطلاعات را از برنامه‌های دیگر اجلاس برشمرد و گفت: فناوری اطلاعات امروز شتاب دهنده تمام علوم و فن آوری‌هاست. به همین علت اجلاس چهاردهم توجه ویژه ای به آن و موضوع هوشمندسازی در زمینه فن آوری اطلاعات داشته است.

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی هدف اصلی برگزاری اجلاس فناوری رسانه را ایجاد انسجام در حوزه فنی و زیرساختی سازمان دانست و گفت: در این اجلاس به منظور حمایت از مجموعه دانشی کشور در زمینه فناوری رسانه، از کشورهای همسایه برای آشنایی با محصولات و فن‌آوری‌های رسانه ملی دعوت شده تا ضمن آشنایی با این محصولات، در نشست های تخصصی این اجلاس شرکت کنند. این اقدام می تواند گامی برای هموار شدن مسیر صادرات این محصولات به کشورهای همجوار باشد.

علیدادی در پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست از رسیدن پوشش دیجیتال رسانه ملی به 91 در صد خبر داد و اعلام کرد: از برنامه‌های آتی سازمان این است که شبکه های یک و دو و سه به زودی اچ دی شوند.