اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی کشورمان به افغانستان سفر کرد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان و مرکز توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی این سازمان، اسماعیل امینی، شاعر و منتقد ادبی کشورمان به افغانستان سفر کرد.

کابل (پایتخت)، مزار شریف و بلخ، شهرهایی بودند که امینی در سفر به افغانستان از آنها بازدید و در جمع شاعران افغان این شهرها حضور پیدا کرد.

اسماعیل امینی، عضو هیئت مدیره بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در نخستین روز حضور در افغانستان، در کارگاه آموزشی نقد شعر با حضور سی نفر از شاعران جوان افغانستان شرکت کرد.

امینی در این نشست با طرح سوالی مبنی بر شاخص‌های تفاوت شعر از گونه‌های دیگر کلام در دوران کنونی، حاضران در کارگاه را به بحث کشاند و پس از شنیدن پاسخ‌های شرکت‌کنندگان، با بیان این که نقد شعر موضوعی کاملا علمی است، شاعران جوان افغانستان را متوجه این نکته ساخت که برای پیشرفت نباید از نقد شدن اشعارشان هراس داشته باشند و باید به صورت جدی آثارشان را به نقد اساتید بزرگ بسپارند.

وی همچنین با معرفی سامانه‌های نقد شعر و نقد داستان که از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان طراحی شده است، شاعران جوان افغانستان را تشویق به حضور در این سامانه‌ها کرد.

در ادامه این برنامه اسماعیل امینی، طی سخنرانی خود ضمن تشکر از اهالی فرهنگ و ادب در افغانستان به دلیل میزبانی گرمشان، به توضیح وظیفه شاعران و هنرمندان پرداخت.

وی با بیان این که شاعر وظیفه دارد از مرزها گذر کرده و ارزش‌های انسانی را در تمام جهان توسعه دهد، زبان فارسی را واجد زمینه‌های لازم برای سوق دادن جهان به سوی صلح و مهربانی دانست و شاعران ایران و افغانستان را متوجه وظیفه انسانی‌شان کرد.

امینی همچنین بر یگانگی این دو سرزمین تاکید و اظهار امیدواری کرد که میزان مراوادت اهالی فرهنگ و ادب دو کشور روز به روز توسعه یابد.