نمایشگاه‌های متنوعی از هنرهای تجسمی میزبان علاقه‌مندان به هنر در گالری‌ها، فرهنگسراها و مراکز هنری تهران است.

نمایشگاه آثار چندرسانه‌ای سارا عباسیان شامل آثاری مفهومی در نقد دنیای معاصر با عنوان «گرانش تباهی‌ناپذیر» برگزار می‌شود. در نمایشگاه حاضر، عباسیان برای انتقاد از وضعیت معاصر به موضوع دیگری روی آورده است. در منطقه‌ای که هر روزه براثر فشارهای داخلی و خارجی، زندگی مردم به بی‌ثباتی کشانده می‌شود، هنرمند دیدگاهی آخرالزمانی را ارائه می‌کند که توأم با ابهام است.

نمایشگاه چندرسانه‌ای «گرانش تباهی‌ناپذیر» هفتم آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری «محسن» به نشانی بزرگراه مدرس شمال، خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینای شرقی، شماره ۴۲ افتتاح می‌شود و تا ۲۶ آبان از ساعت ۱۱ تا ۲۰ برپا خواهد بود.

خانه هنرمندان ایران

هفته تصویرگری ۱۳۹۵ با برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندان تصویرگر در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود. در هفته تصویرگری ۱۴۸ اثر از ۱۴۸ هنرمند به‌نمایش گذاشته می‌شود. این آثار برای فروش نیستند.

«ما تصویرگر هستیم»، «جهان دیزاین»، «جهان افسون» و «جهان کمیک» که در بخش جهان تازه تصویرگری تعریف شده‌اند همراه با «کلانتری که تصویرگر بود» نمایشگاه‌های هفته‌ی تصویرگری امسال هستند.

افتتاحیه هفته تصویرگری هفتم آبان‌ماه از ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود. اختتامیه و اهدای نشان «آبان» نیز روز جمعه، ۱۴ آبان‌ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان خواهد بود.

***

نمایشگاه «خط خوش آزادی» با آثار خوشنویسی سیدمهدی علوی در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح شده است. نمایشگاه «خط خوش آزادی» تا هشتم آبان در نگارخانه بهار خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به محل خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر مراجعه کنند.

نگارخانه فانوس

نمایشگاه «عکس در مصادیق قرآنی» با ۲۵ اثر از سیدروح‌الله هاشمی در نگارخانه فانوس به‌نمایش درآمده است. در این نمایشگاه آثاری با محوریت مفاهیم اخلاقی ذکرشده در قرآن خلق شده‌اند و عکس‌ها با محتوای رفتارها و هنجارهای دینی و اخلاقی و مطابق با آیاتی از قرآن کریم به ثبت رسیده و به‌نمایش درآمده‌اند.

این نمایشگاه سوم تا چهاردهم آبان‌ماه هر روز به‌جز ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه فانوس به نشانی خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی برپاست.

موسسه فرهنگی هنری صبا

نمایشگاه «سقاخانه: یک جنبش ملی» با بیش از ۳۰ اثر هشتم آبان‌ماه در مؤسسه صبا افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه آثار کمتر دیده‌شده از هنرمندانی مانند حسین زنده‌رودی، صادق تبریزی، ناصر اویسی، مسعود عربشاهی، جعفر روح‌بخش و همچنین زنده‌یادان فرامرز پیل‌آرام، ضیاءالدین امامی و منصور قندریز در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه از ۹ آبان ۱۳۹۵ در نگارخانه خیال مؤسسه فرهنگی هنری - پژوهشی صبا، میزبان هنردوستان است و تا ۲۹ آبان ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به نشانی خیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.

گالری ابوالفضل عالی

نمایشگاه «عاطفه خاک» مروری بر آثار عاشورایی علی‌محمد شیخی، دوم آبان‌ماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد. بیش از ۱۰۰ تابلوی نقاشی از این هنرمند در آرشیو حوزه هنری وجود دارد که نمایشگاه «عاطفه خاک» گزیده‌ای از این آثار است.

علاقه‌مندان می‌توانند از ۲ تا ۱۰ آبان‌ماه هر روز به‌جز روزهای تعطیل و پنج‌شنبه‌ها برای تماشای آثار علی‌محمد شیخی به گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

گالری ایوان

مجموعه‌ای از نقاشی‌های فریدون امیدی با نام «روز آبی» در گالری ایوان به‌نمایش درمی‌آید. هنرمند در این آثار در مرز میان واقعیت و خیال به نمایش چشم‌اندازی مسخ‌شده می‌پردازد که اجزای آن دچار سانحه یا تغییر آنی شده‌ و لحظه‌ای دیگر از دید ما ناپدید خواهند شد. در بخشی دیگر از آثار این مجموعه، هنرمند به نمایش مکان‌هایی پرداخته که حالتی یادمان‌گونه دارد و لحظه‌ای را که از حرکت بازایستاده است ثبت می‌کند.

گالری ایوان مانند نمایشگاه‌های گذشته، درصد متعلق به خود از محل فروش این آثار را به یکی از خیریه‌های معتبر اهدا خواهد کرد. نمایشگاه «روز آبی» ۷ تا ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۵ در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به‌جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

باغ - موزه قصر

دومین نمایشگاه عکس عاشورایی با عنوان «سوگ» هفتم آبان‌ماه در گالری ملک‌الشعرای باغ - موزه قصر گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه ۳۰ اثر منتخب از ۱۷ عکاس برتر به‌نمایش درخواهد آمد.

سهیل زند آذر، سروش جوادیان، سجاد دادپور، بابک آبرین، سهند بادلی، خشایار فاضل کاشانی، امیر قادری، محمد وروانی، امین برنجکار، جابر غلامی، پیمان حمیدی‌پور، زینب مهدوی، محسن زارع، علی اسداللهی سوته، بهروز پادیاب، حامد رازقی و عادل عزیزی عکاسان این آثار هنری هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۴ آبان‌ماه با مراجعه به گالری «ملک‌الشعرای بهار» در باغ‌ - موزه قصر به نشانی انتهای خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع دکتر شریعتی از این نمایشگاه دیدن کنند.

خانه کاریکاتور

نمایشگاه گروهی کارتون و کاریکاتور در خانه کاریکاتور برپا شده است. آثار هنرمندانی مانند افراسیاب حکمت، سعید صادقی، محمدجواد زارع مذهبیه، فرامرز کشتکار، محمدحسین اکبری، امیر فتحعلی‌نژاد، مجتبی اژدری، سروش خاش، احمدرضا سهرابی، مهدی عمادی، احسان ساعیان، مرضیه دهقان، محمدهادی قناعت پیشه، گیلدا خلیفه، یاسین حسینی و فاطمه محبی با حضور افتخاری کامبیز درمبخش در این نمایشگاه ارائه شده است.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند از ۳ تا ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵ از ساعت ۹ تا ۱۷ به نشانی تهران، خیابان شریعتی، تقاطع همت، خیابان گل‌نبی غربی، بعد از میدان شهید احمدی روشن (کتابی)، پلاک ۴۴ مراجعه کنند.

گالری شیرین

نمایشگاه آثار سه نسل از عکاسان زن ایران با عنوان «۲۶ عکاس» افتتاح شده است. در این نمایشگاه آثار سه نسل از عکاسان زن ایران در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و ۱۶۰ عکس از ۲۶ عکاس روی دیوار گالری رفته است.

مهروا آروین، آبنوس البرزی، غوغا بیات، مریم تخت‌کشیان، باران جعفری، سمیه جعفری، رعنا جوادی، زهرا خرمی، گوهر دشتی، مریم رحمانیان، هلیا رضایی، کمند رضوی، کیمیا رهگذار، آزیتا سمناک، مریم سعیدپور، نازلی عباس‌پور، نغمه قاسملو، شادی قدیریان، کتایون کرمی، هنگامه گلستان، نسیم گلی، یلدا معیری، تهمینه منزوی، حنا میرجانیان، مهشید نوشیروانی و همیلا وکیلی عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه «۲۶ عکاس» از ۳۰ مهر تا ۱۲ آبان‌ماه شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شیرین» به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳، شماره ۵ ادامه دارد. گالری دوشنبه‌ها تعطیل است.

موزه هنرهای معاصر فلسطین

نمایشگاه «مجسمه‌های چوبی محمود رفعتی» در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا شده است. این نمایشگاه شامل ۵۳ اثر چوبی است که این هنرمند در سال‌های اخیر خلق کرده‌ است.

علاقه‌مندان می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه به‌جز روزهای تعطیل عمومی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای پنجشنبه ۱۰ تا ۱۵ از این نمایشگاه به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره ۷۴ دیدن کنند. این نمایشگاه تا ۱۶ آبان‌ماه میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

گالری دنا

نمایشگاه انفرادی عکس‌های آزاد احمدی با عنوان «جامی‌ست که...» برپا شده است. موضوع آثار این نمایشگاه خیام، شاعر نامدار ایرانی، است. در این نمایشگاه همچنین ویدئوآرتی از عارف ندایی با عنوان «بر زمین می‌زندش» نمایش داده می‌شود.

این نمایشگاه تا ۱۰ آبان در گالری «دنا» به نشانی خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، شماره ۴ از ساعت ۱۶ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

مرکز هنرپژوهی نقش جهان

آثار خوشنویسی حسین نجفی در نمایشگاهی باعنوان «حُبُّ الحُسین» در مرکز هنرپژوهی نقش جهان افتتاح شده است. این نمایشگاه با ۲۶ اثر خوشنویسی در مضامین قرآنی، آیات و روایات مذهبی برگزار شده است.

نمایشگاه خوشنویسی «حُبُّ الحُسین» تا ۱۲ آبان ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ برای دیدن این آثار به مرکز هنرپژوهی نقش جهان در خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خیابان شهید بهشتی، ضلع جنوب غربی بوستان ساعی، پلاک ۲۱۶۹ مراجعه کنند.

گالری آریانا

آثار کامبیز درمبخش - کاریکاتوریست - به حراج گذاشته شده است. این طراح و کاریکاتوریست بیش از ۵۰۰ اثر اورژینال خود را از قیمت ۱۰۰ هزار تومان به بالا، به حراج گذاشته است. این حراجی با عنوان «آتیش زدم به مالم!» درحال برگزاری است.

این هنرمند در حراج یادشده، آثاری را از میان کارهای طراحی، کاریکاتور، نقاشی، تصویرسازی، مینیاتور و عکاسی برای فروش گذاشته است. این حراجی از ۳۰ مهرماه به مدت دو هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری «آریانا» برپاست.

علاقه‌مندان برای شرکت در این حراجی می‌توانند به نشانی الهیه، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ مراجعه کنند.

گالری ایده

غزل امینی ۲۰ نقاشی برگزیده‌ی خود را که در سبک آبستره خلق شده‌اند، در گالری «ایده» به‌نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه ۲۰ اثر از این هنرمند که در ابعاد مختلف هستند، به‌نمایش درآمده است. بخشی از این آثار در ابعاد یک متر در یک متر هستند و برخی در ابعاد کوچک‌تر.

این نمایشگاه تا ششم آبان‌ماه در گالری «ایده» به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه ۱۸ از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

گالری شکوه

مهرداد جمشیدی مجموعه‌ای از آثار رنگ‌ روغن، مداد و مداد رنگی‌اش را با مضمونی اجتماعی به‌نمایش گذاشته است. جمشیدی که اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را برگزار می‌کند، مجموعه آثار نقاشی‌هایش را که از سال ۱۳۸۲ روی آن‌ها متمرکز بوده و با تکنیک رنگ روغن، مداد و مداد رنگی روی بوم و مقوا کار شده‌اند، در معرض تماشا قرار داده است.

نمایشگاه نقاشی‌های جمشیدی تا ۱۱ آبان‌ماه  برقرار خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۱ در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، شماره ۱۹ دیدن کنند.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

نمایشگاه «به رنگ عاشورا» شامل آثار هنرمندان تصویرگر، استادان نقاشی و کتیبه‌های عاشورایی اشعار محتشم در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا شده است.

این نمایشگاه تا پایان محرم در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ‌واقع در خیابان ولی‌عصر، بلوار اسفندیار میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.