روش صدور و توزیع بن کارت خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب، نهادها و موسسات اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، سه روش صدور و توزیع بن کارت خرید کتاب اعلام شد که به شرح زیر است:

  •  صدور از طریق کارت ملی هوشمند
  • صدور از طریق فناوری NFC تلفن همراه
  • صدور فیزیکی بن کارت بانکی

در حالی که دو روش صدور از طریق فناوری NFC و صدور بن کارت فیزیکی در سالهای قبل نیز توسط بانک شهر انجام می‌پذیرفت، امسال برای اولین بار در کشور صدور و انجام تراکنش از طریق کارت ملی هوشمند اجرایی می‌شود.

در روش جدید، دارندگان کارت ملی هوشمند، می‌توانند هنگام انجام فرایند ثبت نام در سایت وزارت ارشاد، با انتخاب نوع صدور کارت به صورت کارت ملی هوشمند، صرفا با در دست داشتن کارت ملی خود، از طریق دستگاههای پوز مستقر در نمایشگاه کتاب و بدون نیاز به کارت بانکی اقدام به انجام تراکنش نمایند.

سهولت در استفاده

صرفه جویی در زمان از طریق عدم نیاز به مراجعه حضوری برای دریافت بن کارت

جلوگیری از صدمات وارده به طبیعت از طریق کاهش حجم تولید بن کارتهای فیزیکی

 در صورت انتخاب گزینه صدور از طریق کارت ملی هوشمند: متقاضی دریافت بن کارت باید از قبل اقدام به دریافت کارت ملی هوشمند از اداره ثبت احوال کرده باشد. در غیر اینصورت امکان استفاده از این روش میسر نیست.

در صورت انتخاب گزینه صدور از طریق فناوری NFC :

در این روش نیاز به گوشی هوشمند دارای سیستم عامل اندروید با قابلیت NFC است. ثانیا نرم افزار همراه شهر بانک شهر باید بر روی گوشی نصب باشد. در صورت عدم وجود یکی از این دو امکان ، استفاده از این روش میسر نیست.

در صورت انتخاب صدور فیزیکی بن کارت بانکی:

کلیه متقاضیان امکان بهره برداری از این روش را طبق سنوات قبل دارا هستند.

 هر شخص صرفا به یکی از سه روش فوق امکان استفاده از بن کارت نمایشگاه را دارد.

در صورت صدور بن کارت بانکی، امکان بهره برداری از دو روش قبلی نیست.

 هر متقاضی صرفا مجاز به دریافت یک فقره کارت است. تحویل کارت و یا ارسال پیامک صرفا به استناد به اطلاعات و شماره تلفن مندرج در سایت وزارت ارشاد که هنگام ثبت نام از سوی متقاضیان تکمیل شده است، انجام می‌پذیرد. لذا ضروریست شماره تلفن صحیح شخص متقاضی در سایت ثبت نام درج شود.

کارت فیزیکی با در دست داشتن مدارک هویتی به خود شخص متقاضی تحویل می‌گردد. در صورت مراجعه اشخاص غیر تحویل کارت امکان پذیر نیست.

صدور از طریق کارت ملی هوشمند

با توجه به قابلیت‌های موجود در کارت ملی هوشمند، بانک شهر، اقدام به استفاده پتانسیل خود در ارائه خدمات بانکی به متقاضیان دریافت بن کارت در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کرده است. با استفاده از این روش، پس از تخصیص اعتبار به دارندگان کارت ملی هوشمند، با همکاری شرکت آسان پرداخت، امکان انجام تراکنش خرید صرفا با در دست داشتن کارت ملی هوشمند بر روی پایانه های فروشگاهی (POS )بدو نیاز به حضور کارت بانکی صورت می‌گیرد.

فرایند ثبت نام متقاضیان استفاده از این روش

در گام اول صرفا باید دارای کارت ملی هوشمند باشند. سپس در زمان ثبت نام در سایت ارشاد می‌بایست نحوهی دریافت بن کارت خود را از بین گزینه‌های کارت ملی هوشمند، فناوری NFC ،کارت فیزیکی انتخاب نمایند، که در اینجا انتخاب گزینه کارت ملی هوشمند مد نظر است.

نکته مهم: با توجه به اینکه پس از پایان مهلت ثبت نام در سایت ارشاد، اطلاعات مربوط به رمز کارت ملی هوشمند از طریق پیامک به شماره تلفن همراه فرد متقاضی مندرج در سایت ارسال می‌شود، لزوم دقت در ثبت شماره موبایل صحیح و متعلق به خود متقاضی در هنگام تکمیل فرآیند ثبت نام الزامی می‌باشد.

فرآیند انجام تراکنش متقاضیان

متقاضیان استفاده از کارت ملی هوشمند، الزاما فقط با به همراه داشتن فیزیک کارت ملی هوشمند خویش و مراجعه به محل نمایشگاه قادر به انجام تراکنش به شرح ذیل هستند: پس از مراجعه به غرفه فروش کتاب، کافی است کارت ملی هوشمند خود را از محل تعبیه شده بر روی دستگاه POS پایانه فروشگاهی وارد کرده، آنگاه پس از پردازش اطلاعات دریافتی کارت ملی، همانند فرآیندهای عادی انجام تراکنش از طریق دستگاه کارت خوان ، با ورود رمز صحیح تراکنش انجام دهند.

نحوه مشارکت ارشاد

همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران درباره نحوه مشارکت دانشجویان و طلاب، نهادها و موسسات برای دریافت بن کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: بن خرید کتاب در راستای تحقق سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور کمک به جامعه علمی کشور و همچنین ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه هر ساله در ایام نمایشگاه کتاب تهران در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این دوره از نمایشگاه برای دانشجویان و طلاب مبلغ یک میلیون ریال بن خرید کتاب در نظر گرفته شده است که از این میزان ٦٠ درصد آن از سوی دانشجو و ٤٠ درصد آن توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: برای اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌‍‌ها نیز مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال بن خرید کتاب در نظر گرفته شده که ٣٠ درصد آن توسط معاونت امور فرهنگی و ٧٠ درصد آن توسط اساتید تامین خواهد شد.

امیرزاده با اشاره به بن‌ خرید کتاب اهالی قلم گفت: بن خرید کتاب هر یک از اهالی قلم دو میلیون و پانصد هزار ریال است که با مشارکت ١٠٠ درصدی معاونت امور فرهنگی به اهالی قلم پرداخت خواهد شد.

 

سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران درباره میزان حمایت مشارکتی از مراکز علمی، فرهنگی و پژوهشی نیز گفت: معاونت امور فرهنگی تا سقف یک میلیارد ریال از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی و کتابخانه‌ها حمایت خواهد کرد و میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی با توجه به آورده مراکز علمی حداکثر ٢٥ درصد خواهد خواهد بود. همچنین نخبگان و اصحاب فرهنگی که به تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‎ها و خانه کتاب رسیده باشند، می‌تواند بن کتاب ده میلیون ریالی دریافت کنند. میزان مشارکت معاونت فرهنگی در این بخش با توجه به آورده فرد، ٢٠ درصد خواهد بود.

امیرزاده ادامه داد: معاونت امور فرهنگی در این دوره از نمایشگاه تا سقف دویست میلیون ریال از مراکز علمی فرهنگی، کانون‌های فرهنگی و موسسات قرآنی حمایت خواهد کرد که میزان مشارکت معاونت امور فرهنگی نسبت به مبلغ آورده شده ١٠ درصد خواهد بود. مراکز دیگر همچون سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات خصوصی نیز تا سقف پانصد میلیون ریال حمایت می‌شوند که سهم معاونت امور فرهنگی با توجه به مبلغ آورده پنج درصد خواهد بود.

گفتنی است سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ١٢ تا ٢٢ اردیبهشت ماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.