موزه ها در ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه رایگان هستند.

به گزارش مرور نیوز، محمد حسن طالبیان، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی که امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ اظهار کرد: ۲۸ اردیبهشت، روز جهانی موزه است و ما در روز سه شنبه برنامه ای در موزه ملی داریم و از حافظان میراث فرهنگی تقدیر می‌شود. در روز جهانی موزه، موزه‌ها رایگان است. البته در طول هفته میراث فرهنگی همه موزه‌ها برای دانش آموزان و دانشجویان رایگان است. روز سه شنبه (25 اردیبهشت) از گواهینامه ثبت جهانی چوگان رونمایی می‌شود.

وی افزود: ما در سرزمینی هستیم که موضوعات مختلفی برای ایجاد موزه وجود دارد و مشارکت بخش خصوصی خیلی به ما کمک می‌کند. به هر حال رویکرد جدید این است که حتما به بخش نرم افزاری موزه‌ها بیش از پیش اهمیت بدهیم.  هم اکنون ۲۵۱ موزه وابسته به میراث فرهنگی داریم و اشیای آن‌ها در نرم افزار جام قرار گرفته و گفته اند هر چه در این سامانه ثبت شود، اموال دولتی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: سال گذشته هر هفته یک موزه ایجاد کردیم و امسال هم پیش بینی شده است که هر ۵ روز یک موزه ایجاد شود. برای حفاظت و حراست از  اشیای موزه‌ای نیز باید کار گسترده‌ای شود و این امر می‌تواند اشتغال زایی داشته باشد. امسال پیش بینی شده است که ۱۰۰ نمایشگاه در موزه‌ها برگزار شوند و موزه مادر تلاش می‌کند که در این خصوص با موزه‌های دیگر همکاری کند.

طالبیان ادامه داد: در حوزه ثبت نیز کار‌های زیادی انجام می‌شود. در حوزه پایگاه‌ها نیز فعالیت‌های چند رشته‌ای گسترش می‌یابد و حفاظت فیزیکی و الکترونیکی گسترش پیدا می‌کند. در حوزه حفاظت بنا‌های تاریخی نیز مناطق مرزی و کمتر شناخته شده در اولویت هستند و طرح‌های اشتغال زا پیگیری می‌شوند.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی نیز گفت: ما احساس می‌کنیم که وضعیت در حوزه موزه ها، وضعیت خوبی است. نمایشگاه لوور در تهران زمینه را برای همکاری فرهنگی کشورها بیشتر فراهم کرد و بازدید از این نمایشگاه نشان می‌دهد که اگر اتفاق درخوری رخ دهد، مردم علاقه مند به موضوعات فرهنگی هستند و به یک سوال هم پاسخ داده شد که چرا مردم از موزه‌ها بازدید نمی‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: اگرچه تقویت توریسم به افزایش بازدید از موزه‌ها کمک می‌کند، اما آنچه امروز در آمار بازدید از موزه‌ها دیده می‌شود نشان می‌دهد که ۹ درصد بازدیدکنندگان موزه‌ها مردم خودمان هستند.

مدیر کل اداره موزه‌های کشور تصریح کرد: امسال موزه ایران باستان بعد از ۸۰ سال مرمت می‌شود و همه موزه‌ها به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی موزه‌ها یک اتفاق ویژه دارند.

فرهاد نظری، مدیر دفتر ثبت آثار هم گفت: فعالیت‌های دفتر ثبت آثار ادامه پیدا می‌کند، اما امسال سعی می‌کنیم به تغییر تلقی جامعه از میراث فرهنگی توجه کنیم و تغییر این رویکرد به بازاندیشی تاریخ کشورمان کمک می‌کند. عبور کردن و پا فرا گذاشتن از کار‌های روزمره نیز در برنامه‌های ما قرار گرفته است و تلاش می‌کنیم روی آن تمرکز کنیم.

فرهاد عزیزی، مدیر کل پایگاه‌های ملی و جهانی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان در دستور کار ما قرار گرفته و ورودی ارگ بم نیز پیش از این بازسازی شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ پایگاه فعالیت بین المللی دارند، تصریح کرد: امید است که تا پایان سال، کار‌های مرتبط با مرمت تخت سلیمان انجام می‌شود.