مجتبی آقایی دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» گفت: این جشنواره اهداف ترویجی دارد و به نوعی ادای تکلیف به جامعه و آینده فرزندان این مملکت است.

به گزارش مرور نیوز، مجتبی آقایی دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» در نشست خبری این رویداد هنری که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، اظهار داشت: جشنواره‌های متعددی با رویکردهای مختلف برگزار می‌شوند که اهدافی از جمله کشف استعدادها و معرفی هنرمندان را دنبال می‌کنند اما این جشنواره برای تحقق هدف کاربردی و حمایت از تولیدات دانش بنیان ساخت ایران و شعار «فناوری ایرانی؛ کسب و کار ایرانی» در حمایت ملی از سرمایه ایرانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی لازم است که رسانه‌هایی از جمله عکس و گرافیک وارد این عرصه شوند و امیدواریم با استمراری که این رویداد فرهنگی هنری دارد رشته‌های دیگری را نیز به آن اضافه کرد؛ البته رشته کاریکاتور در این جشنواره به صورت مستقل برگزار خواهد شد.

آقایی بیان داشت: در حالی که متاسفانه نظام آموزشی آموزشگاه‌های ما کمتر به این حوزه می‌پردازند و امیدواریم این جشنواره علاوه بر اینکه هنرمندان صاحب دانش را وارد این بحث می‌کند، بتواند در راستای جریان‌سازی، تجاری‌سازی و همچنین فرهنگ مصرف کالای داخلی و ارزش کارآفرینی کمک کند.

وی با بیان اینکه هنر می‌تواند شتاب‌دهنده این اهداف باشد، یادآور شد: این جشنواره اهداف ترویجی دارد و با توجه به حضور سطح مردمی شاخصه‌های فنی آن پیچیده نیست در واقع این کارها به نوعی ادای تکلیف به جامعه و آینده فرزندان این مملکت است.

دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی جشنواره فرهنگی «ایران ساخت» اضافه کرد: برگزاری این جشنواره شرط لازم است اما کافی نیست و کاربرد آثار ارسال شده به این جشنواره را در آینده می‌تواند در رسانه‌های جمعی صدا و سیما، تبلیغات شهری مشاهده کرد ضمن اینکه با کسب اجازه از صاحبان اثر در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جشنواره‌ها نباید اختتامیه باشد بلکه بعد از معرفی برگزیدگان کار آغاز می‌شود و باید از این آثار بهره‌برداری کرد.

شهرام بابایی مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت در ادامه این نشست گفت: تا امروز تعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌های عکس و گرافیک 73 نفر بوده و در هر رشته 97 اثر به دبیرخانه ارسال شده است و امید می‌رود تا پایان مهلت ارسال اثر که اول آذر ماه است، هنرمندان ایده‌ها و کار تولیدی خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی درباره جوایز این جشنواره گفت: جوایز در دو سطح حرفه‌ای و مردمی پیش‌بینی شده است که در سطح حرفه‌ای به نفرات اول تا سوم به ترتیب 4 میلیون، 3 میلیون و 2 میلیون تومان اختصاص خواهد یافت و به سه اثر برگزیده نیز مبلغ یک میلیون تومان داده می‌شود.

بابایی پیرامون فراخوان این جشنواره گفت: اطلاع‌رسانی برای شرکت در این جشنواره در تمام دانشگاه‌های کشور و با همکاری شهرداری در فضاهای فرهنگسراها صورت گرفته است.

وی بیان داشت: داوری این آثار را ابراهیم حقیقی، محمدعلی بنی اسدی و محمد ستاری برعهده دارند که بعد از داوری آثار نمایشگاهی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی جشنواره فرهنگی هنری ایران ساخت خاطرنشان کرد: رشته کاریکاتور به صورت مجزا برگزار می‌شود که این آثار از طریق سایت ایران ساخت و سایت ایران کارتون دریافت می‌شود نشست مطبوعاتی نیز در این بخش به صورت مستقل برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، نخستین جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از تولیدات دانش بنیان ساخت ایران و شعار «فناوری ایرانی؛ کسب و کار ایرانی» به دبیرکلی پرویز کرمی از 16 تا 18 دی ماه 1395 در تهران برگزار می‌شود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.