اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حضور مسئولان و هنرمندان عصر روز ۳۰ مرداد ماه در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی، در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، رضوان صادق‌زاده دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، داوران و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره حضور داشتند.

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از زمان حضور خود در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، گفت: برای رسیدن به امروز همه ما از چه راه دور و درازی گذشتیم. بسیار راه آمدیم تا بگوییم امروز در کشور ما بیش از صد دانشگاه به ارائه رشته هنر می‌پردازند و بیش از پنج هزار آموزشگاه هنری در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: هربار آثار جوانان و نوجوانان را می‌بینیم خوشحال می‌شویم که چقدر آینده هنر کشور روشن است. توسعه فرهنگی و رشد هنری مانند دو امدادی است و همه باید بر یک هدف کلی اتفاق نظر داشته باشند و بکوشند کل تیم پیروز باشد. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان امتیاز ویژه‌ای دارد که در هیچ جشنواره دیگری نیست، و این امتیاز آن است که قرعه برندگی در فال همه شرکت‌کنندگان آن پیداست و این رمز را زمان افشا می‌کند.

رضوان صادق‌زاده دبیر این جشنواره در مراسم گفت: در جشنواره امسال ۸۷۸ متقاضی وجود داشت که این تعداد، ۹۲ نفر بیشتر از متقاضیان سال قبل بود. اما تغیر عمده‌ای که در این دوره وجود دارد تقلیل پذیرفته شدگان از ۲۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر است. دلیل اصلی این کار آن است که برای استانی که این جشنواره را برگزار می‌کند، میزبانی این تعداد و ارائه خدمات گوناگون به آنها دشوار بود و با کم شدن تعداد شرکت‌کنندگان، شهر میزبان می‌تواند خدمات بهتری به آنها ارائه کند. همچنین تعداد کمتر پذیرفته شدگان به دلیل ارتقای کیفی جشنواره و توجه به کیفیت است.

صادق‌زاده با ارایه آماری درباره شرکت‌کنندگان این دوره گفت: در رشته عکاسی ۱۶ نفر از میان ۲۰۱ متقاضی، در رشته طراحی ۱۴ نفر از میان ۹۹ متقاضی، رشته نقاشی ۱۲ نفر از میان ۱۷۲ متقاضی، پوستر ۱۱ نفر از میان ۱۰۲ متقاضی، مجسمه سازی ۱۰ نفر از میان ۳۴ متقاضی، تصویرگری ۱۰ نفر از میان ۱۰۳ متقاضی، خوشنویسی ۱۰ نفر از میان ۳۲ متقاضی، کاریکاتور ۹ نفر از میان ۲۴ متقاضی و نگارگری ۸ نفر از میان ۴۴ متقاضی به جشنواره راه یافتند.

پس از آن محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اتفاق مهمی در عرصه هنرهای تجسمی کشور است و شهر تبریز این توفیق را یافت تا میزبان هنرمندان چیره دست و توانا باشد. در بازدیدی که از محل کارگاه‌های این جشنواره داشتم با منظومه بزرگی از ایده‌ها و خلاقیت در عرصه هنر مواجه شدم و یک تابلوی بزرگ از زیبایی‌های فرهنگ و هنر این مرز و بوم را دیدم که طراوت و شادابی آن انسان را به آینده امیدوار می‌کند.

حجت‌الاسلام عباس‌زاده مشاور فرهنگی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم بر ارتباط دین و هنر و توجه به مضامین در هنر گفت و افزود: دین برای باقی خود به هنر نیاز دارد.

 در ادامه مراسم با حضور معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی، استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و دبیر جشنواره از کیومرث کیاست، مسعود ستارزاده، علی دائم امید، محمدحسن رضازاد و رحیم عظیمی تجلیل شد.

همچنین کلیپی از هنرمندانی که تجلیل شدند و کلیپ هایی درباره روند جشنواره و داوری در این مراسم پخش شد.

پس از آن اسامی برگزیدگان بیست و پنجمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان اعلام شد و تندیس جشنواره، لوح افتخار، عضویت در مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، معرفی برای بیمه هنرمندان، برگزاری نمایشگاه انفرادی و مبلغ ۲۰ میلیون ریال به ۹ برگزیده اهدا شد.

جوایز برگزیدگان جشنواره با حضور جواد علیزاده، مهدی مقیم نژاد، اونیش امین الهی، اردشیر مجرد تاکستانی، فرح اصولی، نادر فانوسکی، محمدعلی بنی اسدی، محمدعلی فرزبود و علی ذاکری از داوران جشنواره به نمایندگی از تمام داوران اهدا شد.

در رشته تصویرسازی صدیقه ادراکی، یاسمن خوشه چرخ و مرضیه شاکر اردکانی مورد تجلیل قرار گرفتند و جایزه به فاطمه باقری هفشجانی از  چهارمحال و بختیاری اهدا شد.

در رشته خوشنویسی پس از تجلیل از ایمان حمیدی، فرنود محمدی و مسعود نظری نژاد، جایزه نفر برگزیده به امیر عباس نصیری از تهران اهدا شد.

در رشته طراحی حسام‌الدین جوادزاده، سینا ضیایی و فاطمه عرب بیگی مورد تجلیل قرار گرفتند و جایزه به دلنیا روان‌خواه از البرز اهدا شد.

در رشته عکاسی پس از تجلیل از محمد بقال اصغری، مهرداد فتحی، فرناز دمنابی، ساجد حق شناس از کردستان به عنوان برگزیده معرفی شد.          

در رشته کاریکاتور ضمن تجلیل از فاطمه افشار، محمد راعی، جایزه به محسن فرخی جمادی از اردبیل اهدا شد.

در رشته گرافیک سرور تنهایی، محمد جواد گودرزی و کیانا سمیعی مقدم مورد تجلیل قرار گرفتند و جایزه به حامد بقال بهتاش از آذربایجان شرقی اهدا شد.

در رشته مجسمه‌سازی ضمن تجلیل از سارا تهرانی‌نیا و امیر جنگی، زینب الماسی از البرز به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.

در رشته نقاشی علی بهرامی و محمدرضا نبی مورد تقدیر قرار گرفتند و مجتبی خسروی از تهران برگزیده شد.

در رشته نگارگری ضمن تجلیل از فاطمه آیهن و حدیثه حیدری، محمدرضا پارسا از قم به عنوان برگزیده معرفی شد.

پس از مراسم اختتامیه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، هنرمندان و مدیران از نمایشگاه آثار شرکت کنندگان جشنواره که محصول کارگاههای جشنواره است، بازدید کردند.