یکصد و دومین مراسم آیین دیدار گروه هنروتجربه به فیلم سینمایی «قبیله من» ساخته غلامرضا آزادی اختصاص داشت. این مراسم شنبه ۱۵ آبان در محل موزه سینما برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، مجری مراسم را با خواندن متنی از گفتار متن فیلم آغاز کرد و با توصیف «مردی که قلبش برای وطنش می‌تپد» از غلامرضا آزادی کارگردان  فیلم و سپس از فریال بهزاد تهیه‌کننده آن دعوت کرد، روی صحنه بیایند. فریال بهزاد در صحبت‌هایش گفت: «در فیلم اول ایشان من به عنوان تهیه کننده حضور داشتم و این فیلم را از جان و دل ساختند. او سعی کرد فیلم قشنگی بسازد تا همه شما لذت ببرید.»

غلامرضا آزادی نیز در این مراسم عنوان کرد: «سال‌ها پیش در جیرفت سپاهی دانش بودم و فرصت خوبی بود تا خاطراتم را بنویسم. دوست نداشتم این فیلم را با هنرپیشه‌های حرفه‌ای یا ستاره بسازم چون احساس می‌کردم، این فیلم هرسالی که دیده بشود، نوستالژیک و خاص است و تاریخ مصرف ندارد. فیلم پنج سال پیش ساخته شد. آن زمان، در همین ساختمان باغ فردوس فیلمبردار فیلمی بودم به نام «باغ فردوس پنج بعدازظهر» که کار آقای شایقی دوست عزیزم بود. بعد از اتمام آن فیلم احساس کردم، موقعش شده که فیلم خودم را بسازم.»

آزادی ادامه داد: «من کارگردان نیستم. اعتراف می‌کنم، فیلمبردارم ولی این فیلم یک روایت ایرانی است درباره زندگی‌ای که دیگر نمی‌بینم. داستان این فیلم متعلق به دورانی است که مهربان‌ بودیم. وقتی به همدیگر سلام می‌کردیم، می‌خندیدیم. وقتی روزنامه را باز می‌کردیم، این همه خبر بد نمی‌دیدیم. عشق‌هایمان عشق بود. پرنده‌هایمان پرنده بودند و نغمه‌هایشان نغمه بود. با همدیگر یک قبیله بودیم.»

مجری مراسم درادامه بازیگران فیلم را معرفی کرد و در ابتدا اسم زنده یاد اصغر بیچاره را آورد. غلامرضا آزادی افزود: «به نظر من هنرمند هیچ‌وقت نمی‌میرد. این آخرین فیلمی بود که اصغر بیچاره بازی کرد و خودش دوست داشت، نقش خودش را بازی کند. او همیشه هست و همیشه دوستش داریم و من احساس می‌کنم من به او تلفن می‌زنم و به دیدارش می‌روم و او هم به دیدار من می‌آید» در ادامه مجری مراسم از حضار خواست به افتخار او بایستند و سپس از بازیگران فیلم آیدا نامجو، محمدصادق ترابی، مهدی ترابی، نازنین احمدی، الهام طهوری، محمدرضا سهرابی، افسانه صالحی، مهران هادی، پارسا صحرایی، محمدرضا حبیبی و مینو کرمی خواست تا روی صحنه بیایند و با حاضرین چندکلامی صحبت کنند.

در پایان مراسم غلامرضا آزادی کارگردان فیلم «قبیله من» با اشاره به این نکته که این بازیگران در فیلم دوم او با نام «سندباد و سارا» هم بازی کرده‌اند، درباره اکران فیلم در گروه هنروتجربخ توضیح داد: «اینجا سینمای هنروتجربه است. فیلم پنج سال پیش ساخته شد. این دوستان را در اصفهان دیدم و یک سال سعی کردم تا برای نقش آماده‌شان کنم. البته بعضی از دوستان استاد بودند اما بازیگران خردسالی هم داشتیم. این فیلم را می‌توانستم اکران عمومی کنم اما به این نتیجه رسیدم که به احترام این سینما، فیلم را در گروه هنروتجربه نمایش بدهیم.»

آزادی همچنین از مهدی خیرخواهی سازنده موسیقی متن فیلمش خواست تا روی صحنه بیاید و درباره او گفت: «موسیقی این فیلم شما را یاد خاطرات گذشته می‌اندازد. آقای مهدی خیرخواهی آهنگ‌‌ساز خانوادگی ما هستند و برای فیلم‌های ما آهنگ ساخته‌اند.»