وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تصمیمات نهایی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: بنا به درخواست برخی رسانه‌ها به دلایلی از جمله مسائل اقتصادی، نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی شود.

به گزارش مرور نیوز، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران، در خصوص تصمیمات نهایی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: بنا به درخواست برخی رسانه‌ها به دلایلی از جمله مسائل اقتصادی، نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی شود. امیدواریم این مساله طولانی نشود و منحصر به امسال باشد؛ چراکه نمایشگاه مطبوعات یک فضای همدلی و گفت و گویی برای اصحاب رسانه‌ است.

وی درباره عودت بعد از چاپ مطبوعات و کاهش تیراژ آنها اظهار کرد:  آمار دقیقی در این باره در دست نیست؛ اما طبعاً با افزایش هزینه‌ها، مطبوعات متناسب با شرایط فروش خود چاپ و تولید می‌کنند. آمار برگشت بعد از چاپ مطبوعات، آمار خیلی بالایی نیست؛ چون مطبوعات برآوردی از فروششان دارند، اما اینکه تیراژ مطبوعات کاهش پیدا کرده،  درست است.

صالحی درباره صنوف مطبوعات و تصمیم گیری ها درباره سفارش کاغذ گفت: وزارت ارشاد در حد دبیرخانه صنوف مطبوعات عمل می‌کند و همه تصمیماتی که در حوزه سفارش کاغذ در چند ماهه اخیر اخذ شده، با جمع‌بندی کمیسیون سه جانبه دولت، صنوف و دبیرخانه ارشاد اتفاق افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مبنی بر انتخاب رئیس سازمان سینمایی، گفت: بار‌ها به این سؤال پاسخ دادم. جا به جایی مسئولانی که در مسیر اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار دارند، سیری را از لحاظ استخدام‌های اداری و طبیعی دارد که باید اتفاق بیفتد. به طور طبیعی این مسیر باید طی شود و ما به جمع‌بندی پایانی برسیم. همانطور که می‌دانید ۱۴ یا ۱۵ استاندار هم داریم که اگر بپرسند استاندار فلان جا چه کسی است، به طور قطع نمی‌توان پاسخ داد؛ چون آن هم مسیر خودش را دارد. انتخاب مسئول برای یک سمت استعلام‌های زیادی نیاز دارد که پس از به نتیجه رسیدن آن‌ها می‌توان به طور قطع نام مسئول انتخاب شده را ذکر کرد. رئیس سازمان سینمایی نیز پس از گذراندن همین سیر انتخاب می‌شود.

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص نبود عروسک‌های ایرانی - اسلامی برای مقابله با عروسک‌های وارداتی و نحوه اقدام وزارت ارشاد برای طراحی و ساخت این عروسک‌ها، اظهار کرد: تولید عروسک‌های ایرانی - اسلامی، حوزه‌ای است که مجموعه‌های مختلفی از بخش خصوصی و عمومی در آن حضور دارند. کانون پرورش فکری کودکان نیز به عنوان یک سازمان مسئول در این حوزه از قبل فعالیت‌هایی داشته است و هم‌اکنون نیز فعالیت‌هایی را در همین خصوص دارد. ما نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فیروزه را با این نگاه پدید آوردیم که یکی از حوزه‌های آن حمایت از حوزه‌های مربوط به عروسک باشد. البته رقابت در حوزه ساخت و ارائه عروسک جایگاه خودش را دارد، اما بازار داخلی هم تلاش‌های خودش را در این خصوص کرده است.