‌خادمان اربعین از حرم مطهر رضوی بدرقه شدند. 90 درصد این خادمان تاکنون به زیارت عتبات مشرف نشده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، این مراسم در صحن انقلاب اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و وحید موسویان، رئیس ستاد دائمی عراق و اربعین حسینی و مرثیه‌سرایی صادق آهنگران برپا شد.

موسویان در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: با مساعدت و هماهنگی‌هایی که برای اربعین در سطح ملی، استانی و مشهد انجام شده است، استان خراسان رضوی و مشهد کاروانی جامع برای خدمت به زائرین اربعین حسینی اعزام می‌کند. این کاروان در روزهای آتی در نجف اشرف، کاظمین و کربلای معلی به خدمتگزاری زائرین اربعین و حضرت سیدالشهدا(ع) اقدام خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه مجموعه حاضر ترکیبی از هموطنانی است که در عرصه‌های مختلف قرار است به کربلای معلی اعزام شوند، گفت: بخش عمده‌ای از این کاروان را کسانی تشکیل می‌دهند که شبانه‌روز به زائران مشهدالرضا(ع) خدمت می‌کنند. همچنین یکی از شاخصه‌های انتخاب خادمان اربعین، زیارت‌اولی بودن آنهاست و بیش از 90 درصد از این کاروان تاکنون به کربلای معلی مشرف نشده‌اند. 

رئیس ستاد دائمی عراق و اربعین حسینی ضمن ارائه گزارشی درباره این کاروان، گفت: تعداد 700 پاکبانان از شهر مشهد اعزام می‌شوند که تعداد 650 پاکبان در نجف اشرف و 50 نفر در کاظمین مستقر خواهند شد و پاکبانی و پاک‌روبی این شهرهای مقدس را انجام می‌دهند. این خادمان 10روز قبل از اربعین در نجف مستقر می‌شوند و مقدمات اسکان این زائران فراهم شده است. 

وی عنوان کرد: 350 خادم متشکل از رانندگان، مدیران و فعالان بخش حمل و نقل شهری اعزام می‌شوند و در عراق به جابه‌جایی زائران اقدام خواهند کرد. حدود 400 نفر نیرو مردمی داوطلب با محوریت تشکل‌های مردمی و فرهنگی جوان و انقلابی مشهد شناسایی، ساماندهی و آموزش دیده‌ شدند که 200 نفر از آنها داوطلبانه و با هزینه خود پیش از این اعزام شدند. 

موسویان با اشاره به اینکه مواکب خراسان رضوی در کشور عراق به نام علی ابن موسی الرضا(ع) نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: پیوست بعدی این برنامه حضور مبلغان و طلاب به منظور معنویت‌بخشی به این سفر است. 250 مبلغ اربعین به همت حوزه علمیه خراسان رضوی اعزام می‌شوند و این بزرگواران در مواکب حضور معنوی خود را انجام خواهند داد.

وی از حضور داوطلبانه بانوان در این کاروان خبر داد و افزود: تعداد 120 بانوی خدمه به صورت داوطلبانه و مردمی اعم از معلمان، کارمندان، دانشجویان و طلاب حضور می‌یابند. بانوان عصر روز گذشته 17 آبان ساعت 6 به نجف اشرف اعزام وعمده خادمان امروز سه‌شنبه 18 آبان ساعت 5 صبح اعزام شدند.

رئیس ستاد دائمی عراق و اربعین حسینی با اشاره به بخش بهداشت و درمان در عراق گفت: بسیج، سپاه و جامعه پزشکی و پرستاری، تیم بهداشت و درمان را تشکیل می‌دهند. 120 پزشک و پرستار در روزهای آتی اعزام خواهند شد و در محل استقرار زائران و خادمان حاضر می‌شوند. همچنین 70 تریلی و کامیون کمک‌ها و نیروهای مردمی جابه‌جا می‌کنند.