جوادی گفت : شعر قیصر ، شعر دردمندی، شور و حماسه است.

به گزارش مرور نیوز، این مراسم با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خوزستان و دبیران ادوار پیشین این جشنواره برگزار شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت‌هایش در این برنامه را با اشاره به اهمیت و جایگاه والای شعر آغاز کرد و گفت: شعر موهبتی الهی از جانب خداوند است. اگر من بخواهم در جمع شما عزیزان و شاعران بزرگ کشور از شعر صحبت کنم شاید کار مناسب و درستی نباشد؛ اما باید گفت که پرداختن به شعر یکی از واجبات در جامعه ماست.

وی افزود: شعر قیصر ، شعر دردمندی، شور و حماسه است. او در شعر مفاهیم و مضامین بلند انسانی، فراملی و بین‌المللی را بیان می‌کرد اما شعرهایش رنگ و بوی شهرستان و اقلیم خودش را نیز داشت و چه اتفاق خوبی رخ داد وقتی که به اصرار خانواده مرقد و مزار این شاعر در همین شهرستان بنا شد و موجب چنین گردهمایی‌هایی قرار گرفت.

جوادی در ادامه صحبت‌هایش درباره اهمیت شعر گفت: بعضی‌ها احساس می‌کنند و می‌گویند که پرداختن به هنر و شعر نوشتن چه ثمره‌ای دارد و بهتر است که آدم در حوزه تولید و اقتصاد فعالیت کند. در این راستا من به این فکر می‌کردم که چرا خداوند در قرآن به دستاوردهای قلم قسم خورده است. روایتی هم وجود دارد که می‌گوید در دوره‌ای که مردمان فرهیخته زیاد می‌شوند ایمان و اخلاق مردم با همین نوشته‌ها حفظ می‌شود.

جوادی افزود: شعر و ادب اگر از یک روح ظریف و اخلاقی مناسبی آمده باشند ماندگار خواهد شد چرا که فایده دارد و به درد مردم می‌خورد. شعر قیصر امین‌پور نیز از همین جنس است و روزی جوانان این سرزمین وطن‌دوستی را با همین شعرها در خود می‌یابند.

وی با اشاره به تفاوت هنر و اخلاق گفت: رشته اصلی من فلسفه است و اجازه‌ دهید جمله‌ای از این حوزه بگویم. ارسطو می‌گوید که فرق هنر با اخلاق در این است که هنر چیزی را تولید می‌کند و در معرض دید دیگران قرار می‌دهد و حال مهم نیست که این کالا از سوی چه کسی ساخته و آماده شده است. شاید دو نفر مدرسه بسازند اما یکی از آنها درون پاک و دیگری درونی غیرپاک داشته باشد.

جوادی بار دیگر به اهمیت شعر پرداخت و تاکید کرد: به نظرم شعر و ادب هم هنر است و هم اخلاق. چرا که درست است که در معرض دید دیگران قرار می‌گیرد اما اگر این شعر از درون پاک و صافی سروده نشده باشد نمی‌تواند آن تاثیر واقعی خود را روی مخاطب بگذارد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان سخنان خود، از بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر برای آغاز این برنامه از دیار قیصر امین‌پور تقدیر و تشکر کرد.

باید قدر قیصر را بدانیم

مهدی قزلی، دبیر اجرایی این جشنواره با تاکید بر لزوم قدرشناسی جوانان از قیصر امین‌پور گفت: در دنیا شهرهای کمی وجود دارد که آن شهرها را به نام یک هنرمند می‌شناسند. شاید اگر از کسی درباره گتوند بپرسیم اطلاعی نداشته باشد اما قطعا شهر قیصر امین‌پور را می‌شناسند.

وی ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم تا با آغاز بزرگترین رویداد ادبی کشور در حوزه شعر تا حدی به این شاعر بزرگ انقلاب ادای دین کنیم. امیدوارم که شما جوانان و اهالی گتوند نیز قدر او را بدانید و برای زنده نگه‌داشتن نام و یاد او تلاش کنید.

 

یادی از شهید مدافع حرم

در ادامه این مراسم، دبیر علمی جشنواره بین‌المللی فجر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برای شروع این دوره از جشنواره لازم می‌دانم که در همین‌جا از بزرگان و دبیران ادوار گذشته جشنواره اجازه بگیرم.

بهمن ساکی گفت: وقتی پایم را در شهرستان گتوند گذاشتم، یاد یکی از شهدای فرهنگی این شهر افتادم؛ شهرستان گتوند 250 شهید هنرمند دارد که یکی از آن‌ها حبیب جنت‌مکان بود کسی که در راه دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسید.

شاعران، ریسمانی بین زمین و آسمان در غیاب پیامبران

استاندار خوزستان با اشاره به اهمیت شعر گفت: شعر موهبتی الهی و هدیه‌ای آسمانی از طرف خداوند رحمان است که آن را به بعضی از انسان‌ها تقدیم داشته تا آنها بتوانند در غیاب پیغمبران ریسمان بین زمین و آسمان باشند، انسان ها را به فضایل نزدیک کنند و زوایل را از چهره زمین پاک کنند.

غلامرضا شریعتی ادامه داد: شعر در بین هنرها جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و به همین سبب شاعران بزرگی همواره در طول تاریخ نامشان بر پیشانی روزگار ثبت و ضبط شده است، خصوصا در دین اسلام و مذهب تشیع و از آغاز ندای رسول‌الله(ص) شاعران در رساتر کردن ندای وجدانیت پیشرو بوده‌اند. در کنار رسول‌الله و ائمه‌اطهار این شاعران بوده‌اند که بانگ آزادی و رهایی از قیود دنیوی را فریاد کرده‌اند و بدین‌گونه است که شاعران آئینی و شعر آئینی در تاریخ اسلام رقم خورد و تا به امروز ادامه دارد.

وی افزود: شما دبیران گرانقدر جشنواره شعر فجر که خود از پهلوانان این عرصه‌اید و امروز در شهر قیصر انقلاب گرد هم آمده‌اید، حضورتان مایه مباهات و افتخار است و امیدوارم در قلم توانایتان همواره به نام اسلام وانقلاب جاودانه بماند. درود می‌فرستم به قیصر امین‌پور که از مفاخر شعر ولایی و انقلابی است و نام بلندش همواره بر تارک این انقلاب خواهد درخشید .

وی در پایان صحبت‌های خود از انتخاب مدبرانه دکتر بهمن ساکی به عنوان دبیر علمی این رویداد ادبی تشکر کرد.

در ادامه این برنامه، دبیران ادوار پیشین جشنواره بین‌المللی شعر فجر و شاعران استان خوزستان به شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است، پیش از آغاز این مراسم، مهمانان این مراسم با حضور بر مزار زنده‌یاد قیصر امین‌پور و قرائت فاتحه، یاد و خاطره این شاعر بزرگ انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.