نرگس آبیار گفت: مردم سیستان و بلوچستان از این ناراحت هستند که چرا باید آنها را با گروه‌های افراط‌گرای دینی همراه ببینند.

به گزارش مرور نیوز، نرگس آبیار در این نشست نسبت به تغییر فضای کارش توضیح داد: فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد سالها قبل من را درگیر کرده بود و اخبار آن را دنبال می‌کردم، بعد از اینکه به من پیشنهاد شد با توجه به نگاه زنانه داستان آن را پذیرفتم. قاسمی، تهیه کننده فیلم هم درباره آن توضیح داد: این فیلم هم سختی‌های خود را داشت و بخش عمده کار در سیستان و بلوچستان تهیه شد. وقتی ما در استانی غیر از تهران کار می‌کنیم سختیهایی داریم و امیدوارم استانهای ما هم تجهیز شوند. بخش عمده سختی کار در پاکستان بود و آنجا بروکراسی عجیبی حکمفرماست. مناطقی هم که کار می‌شد خطرات امنیتی داشت و به انتخابات پاکستان هم که رسیدیم منجبور شدیم ترک کنیم کشور را.

وی افزود: صد در صد کار را بخش خصوصی انجام داده است و گله‌های زیادی دارم برای این کار که به موقع توضیح می‌دهم.

هوتن شکیبا هم درمورد نحوه بازی خود در فیلم گفت: نقش سختی‌های خود را داشت و بخش عمده شرایط فیلمبرداری بود و کاراکتر هم باید طوری تغییر می‌کرد که قابل پذیرش باشد. تلاش کرده‌ام در طول جشنواره به جایزه گرفتن فکر نمی‌کنم.

شبنم مقدمی هم درباره تفاوت نقشش توضیح داد: من اولین بار اینجا فیلم را دیدم  و هنوز تحت تأثیر مادرانگی نقش هستم. آبیار مجموعه‌ای از رفتار و دیالوگ نقش را به من داده بود و نقشی را پذیرفتم که کمتر فرصت ایفای آن برای بازیگری فراهم شود.

فرشته صدر عرفایی هم با استقبال خبرنگاران مواجه شد و گفت: فکر می‌کنم این شناخته نشدن در نقش را مدیون آبیار هستم و این نقش را خوب نوشته بودند. ایمان امیدواری هم با طراحی گریم بی‌نظیر خیلی به من کمک کرد و من این شانس را داشتم دو هفته قبل از جلوی دوربین رفتن با مردم چابهار دم‌خور باشم و الگوبرداری رفتاری بکنم.

شریفی هم به نقش شهاب در فیلم اشاره کرد و گفت: شهاب فیلم با کارهایی که تا کنون انجام دادم متفاوت بود ظرف دو ماه می‌خواستم خودم را به نقش نزدیک کنم.

قاسمی درباره شکایت خانواده منصوری از فیلم توضیح داد: ما با این خانواده در ارتباطیم و خبری مبنی بر شکایت آنها نشنیدم

آبیار درباره اینکه آیا بهتر نبود کار کوتاه‌تر باشد یا نه گفت: ما نمی‌توانیم سیر تحول یک انسان را در 90 دقیقه خلاصه کنیم. اگر من این زمان را کوتاه می‌کردم امکان همذات پنداری توسط مخاطب فراهم نمی‌شد. نتیجه کار الکن می‌شد.

وی افزود: موضوع من دستگیری ریگی نبود و می‌خواستم از زاویه فائزه به ماجرای رادیکالیسم دینی آن منطقه بپردازم. می‌خواستم نشان دهم در این نگرش عشق هم می‌تواند قربانی شود. ما از 11 سپتامبر به بعد شاهد شیوع این نگرش هستیم و برای من مهم بود به آن بپردازم. این فیلم را به‌خاطر مردم بلوچستان ساختم و رنجی که به خاطر گروه‌های افراطگرای دینی می بینند و مردم آنجا دوست داشتند فیلمی ساخته شود که آنها را از افراطگرایی دینی جدا کند. یا طایفه ریگی ریشه عمیقی در سیستان و بلوچستان دارند و آنها را باید از عبدالمالک جدا کرد.

قاسمی ادامه داد: یکی از تلخی‌های ما با برخی مسئولان این بود که ما تصویر خوبی از نیروهای ایرانی نشان نمی‌دهیم. موضوع ما این نبوده‌است که به آن بپردازیم.

کارگردان فیلم گفت: فیلمسازی کار سختی است و گاهی منتقدان بی‌رحمانه نقد می‌کنند و خستگی به تن همه می‌ماند. ما در فضای شرجی و گرم کار کردیم. تعریف فیلم ارزشی سخت است و نباید از این وایه بی‌هوده استفاده شود.

وی درباره منابع اطلاعاتی برای ساخت فیلم تصریح کرد:‌ تصاویر آرشیوی کم است و منابع من سایت‌های خبری داخلی و خارجی بودند، حتی سایتهایی که مخالف جمهوری اسلامی بودند. از طرف دیگر مصاحبه با خود مردم بلوچ به من خیلی کمک کردند.