جایزه نخست جوایز سالانه انجمن فیلمبرداران سینمای آمریکا به فیلم جنگ سرد رسید.

به گزارش مرور نیوز، لوکاس زال فیلمبردار فیلم جنگ سرد  برنده نخست سی و سومین دوره جوایز سالانه انجمن فیلمبرداران سینمای آمریکا شد. جنگ سرد در حالی جایزه بهترین فیلم بلند انجمن فیلمبرداران آمریکا را از آن خود کرد که فیلم‌های « روما » با فیلمبرداری «آلفونسو کوارون»، «ستاره‌ای متولد شده است» (متئو لیباتیک)، «محبوب» (رابی رایان) و «نخستین انسان» (لینوس سندگرن) را به عنوان رقبای خود می‌دید.

در ۱۰ سال گذشته در ۶ مورد برنده جایزه نخست انجمن فیلمبرداران آمریکا موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری نیز شده است.

فیلم سیاه، سفید «جنگ سرد» اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی هفتادویکمین جشنواره کن در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و در نهایت جایزه بهترین کارگردانی کن را برای «پاول پالیکوفسکی» کسب کرد.

«جنگ سرد» داستان عشقی آتشین میان دو نفر با سابقه و خلق و خوی کاملاً متفاوت است که در بحبوحه جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت می‌شود. این فیلم با بازی «یوانا کولیگ» و «ژان بالیبار» دومین ساخته «پاول پالیکوفسکی» کارگردان مطرح لهستانی است که در سال ۲۰۱۳ با فیلم «آیدا» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان جوایز سینمایی اسکار شد.

«پیتر بردشاو» منتقد سینمایی نشریه گاردین با دادن پنج ستاره کامل به این فیلم آن را اثری پررمز و راز و شکوهمند از لحاظ موسیقی و بسیار دلربا و جذاب از لحاظ بصری توصیف کرده است.

«پالیکوفسکی» ۶۰ ساله از سن ۱۴ سالگی در تبعید زندگی می‌کند و از آن زمان با مادرش از لهستان به غرب گریخته است. فیلم «جنگ سرد» به نوعی برگرفته از تجربیات شخصی خود او و نام شخصیت‌های اصلی آن برگرفته از نام پدر و مادر خودش است.

جنگ سرد در جوایز اسکار ۲۰۱۹ نیز در ۴ شاخه بهترین فیلم خارجی، بهترین کارگردانی، فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه بصری نامزد کسب جایزه است.