معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت رسانه‌ها را یکی از ستون‌های اصلی وزارت بهداشت توصیف کرد و گفت: اگرچه عملکرد رسانه‌ها در موفقیت‌های فعلی وزارت بهداشت تاثیرگذار بوده است، اما متاسفانه همچنان اخلاق حلقه گمشده‌ برخی رسانه‌ها قرار گرفته و این رسانه‌ها مطالب خود را بر پایه اخلاق رسانه‌ای انتقال نمی‌دهند.

به گزارش مرور نیوز، محمدرضا فراهانی در نشست خبری که امروز در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، به جلسه دبیران انجمن‌های اصلاح‌طلب با وزیر بهداشت اشاره و اظهار کرد: برای اولین بار دبیران انجمن‌های اصلاح‌طلب و اعتدال و وزیر بهداشت جلسه‌ای برگزار کردند که در آن جلسه دغدغه‌های خود را در حوزه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها مطرح و وضعیت سیاسی انجمن‌ها را بیان کردند. در واقع وزیر بهداشت نیز عنوان کرد فضای مناسبی برای فعالیت‌های این انجمن‌ها وجود ندارد و مشکلات و موانع باید در این راستا برطرف شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌هایی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت طی دو سال و نیم اخیر در حوزه فرهنگی برنامه‌ریزی کرده است تا پایان دولت فعلی به اتمام می‌رسد؛ در واقع کاری نیمه تمام در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی باقی نخواهد ماند، اگرچه ما اعتقاد داریم تا رسیدن به ایده‌آل فاصله است.  

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بسیاری از تشکل‌ها و انجمن‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در دولت قبل تعطیل بودند و امکان ادامه فعالیت نداشتند؛ اما در طول دو سال اخیر بیش از 30 تشکل توانستند مجوز بگیرند و فعالیت‌های خود را شروع کنند، بنابراین در نشست دبیران انجمن‌ها با وزیر بهداشت تشکل‌های اصولگرا حضور نداشتند چرا که آنها جلسات زیادی با وزیر برگزار کردند.

فراهانی به پروژه خوابگاه‌های استاندارد در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های بسیار مهم و جدی در حوزه معاونت فرهنگی وزارت بهداشت ساخت 21 خوابگاه استاندارد با ظرفیت هشت هزار و 400 دانشجو بود که خوشبختانه تاکنون کلنگ تمامی این خوابگاه‌ها زده شده و این خوابگاه‌ها در مراحل مختلف ساخت قرار دارند؛ اگرچه این قابلیت وجود دارد که بتوانیم خوابگاه‌های فوق را در طول 14 ماه راه‌اندازی کنیم. امیدواریم قسمت عمده این پروژه در دولت فعلی به بهره‌برداری برسد.

وی به نظارت‌های قبل از چاپ نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از دانشگاه‌ها این اعتراض و انتقاد وجود دارد که نظارت‌های قبل از چاپ بر روی نشریات دانشجویی اعمال می‌شود که این کاملا خلاف قانون است؛ اما برخی دانشگاه‌ها معتقد هستند چون دانشجویان تازه مجوز این نشریات را دریافت کرده و در این حوزه مسلط نیستند، با این نظارت‌ها نوعی مشاوره به دانشجویان ارائه می‌شود.

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت موضوع فرهنگ سلامت را امری بسیار جدی عنوان کرد و گفت: ما معتقد هستیم باید به موضوع فرهنگ سلامت اهمیت بیشتری داده شود. متاسفانه به این موضوع در دولت گذشته چندان با شفافیت پرداخته نشد، اما در دولت فعلی برنامه‌ریزی‌های جدی در این زمینه انجام شد و بایدها و نبایدهای حوزه سلامت به مردم گفته شود و در نهایت این موارد در رفتار جامعه متجلی شد، چرا که در این صورت است که می‌شود اقتصاد سلامت را تقویت کرد و هزینه‌ها را کاهش داد.

فراهانی ادامه داد: در حوزه فرهنگ سلامت شورای فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت ایجاد شد و تاکنون بیش از 10 جلسه در این شورا برگزار شد که موضوع سلامت را به شیوه‌های مختلف مورد تبادل و کنکاش قرار دادیم؛ سریال‌ پریا یا جشنواره فیلم سلامت از جمله نتایج راه‌اندازی این شورا در وزارتخانه است. همچنین در جشنواره فرهنگی طی دو سال گذشته موضوع فرهنگ سلامت از جمله موضوعات اختصاصی قرار گرفت و آثار خوبی نیز ایجاد شد.

وی تاکید کرد: جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت امسال با شرکت پنج میلیون مخاطب از دانشجویان، کارمندان و کارکنان وزارت بهداشت برگزار می‌شود که فکر می‌کنیم در عرصه فرهنگ سلامت اقدامی قابل قبول باشد.

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بودجه فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه از سال آینده از یکدیگر جدا می‌شوند، گفت: اگرچه این بودجه از سال گذشته از هم جدا بوده، اما به دلیل اینکه رقم کل بودجه واقعی نبوده، بنابراین بسیاری از دانشگاه‌ها بودجه فرهنگی را به بودجه دانشجویی اختصاص دادند؛ چرا که بودجه رفاهی کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد، اما بر اساس قول‌هایی که داده شد از سال آینده این بودجه‌ها کاملا واقعی خواهد شد و امیدواریم بتوانیم رقم بودجه هر دو حوزه یعنی دانشجویی و فرهنگی را عادلانه کنیم.

فراهانی با تاکید بر اینکه فضای امنیتی دانشگاه‌ها در دولت فعلی نسبت به دولت گذشته بهبود یافته است، گفت: فضای دانشگاه‌ها در دولت گذشته بسیار امنیتی بود، به طوریکه حتی اصولگرایان نیز از وضعیت موجود در آن زمان ناراضی بودند، اما در دولت تدبیر و امید اقدامات زیادی برای تعدیل این فضا صورت گرفته است؛ اگرچه معتقد بودیم به وضعیت ایده‌آل نرسیدیم، اما وضعیت بهبود یافته است.

وی با تاکید بر اینکه فضا برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به طور کامل فراهم نشده است، اظهار کرد: متاسفانه هنوز فضای امنیتی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان در دانشگاه وجود دارد، چرا که در دوره‌های گذشته این کرسی‌ها برگزار شده و برخی افراد اظهارنظرهایی کردند که در نهایت با مشکل مواجه شدند و تا زمانی که این فضا تعدیل نشود و افراد با آزادی کامل نتوانند اندیشه‌های خود را بیان کنند، نمی‌توان در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری موفق عمل کرد.

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت رسانه‌ها را یکی از ستون‌های اصلی وزارت بهداشت توصیف کرد و گفت: اگر وزارت بهداشت تا کنون توانسته است موفقیت‌هایی را در عرصه‌های  مختلف بهداشتی،‌ آموزشی و فرهنگی کسب کند، مطمنا بدون کمک رسانه‌ها که ستون اصلی وزارت بهداشت هستند، امکان‌پذیر نیست؛ چرا که این رسانه‌ها هستند که تعامل هوشمندانه‌ای با این وزارتخانه و جامعه برقرار کردند.

فراهانی با اشاره به عملکرد برخی رسانه‌ها در انتقال اطلاعات و اخبار، گفت: متاسفانه گمشده‌ای در برخی از رسانه‌ها به نام اخلاق وجود دارد که باعث شده این رسانه‌ها مطالب را آن گونه که واقعیت دارد، به مردم منتقل نکنند. این عملکرد رسانه‌ها باعث می‌شود اعتماد اجتماعی و عمومی سلب شود و لازم است اخلاق حلقه اصلی عملکرد رسانه‌ها قرار بگیرد.

وی همچنین از طراحی سامانه‌ای در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت به منظور رصد فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه خبر داد و افزود: در حال حاضر این نرم‌افزار تهیه شده و در مرحله مناقصه قرار دارد که اعتبار آن کم می‌شود. با راه‌اندازی این نرم‌افزار می‌توانیم یک رنکینگ داینامیک از وضعیت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت در پایان نحوه تخصیص بودجه وام دانشجویی بین دو وزارتخانه بهداشت و علوم را بسیار ناعادلانه توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان بدهکار وزارت بهداشت به صندوق رفاه بسیار کمتر از وزارت علوم است؛ اما بودجه‌هایی که در این خصوص به دو وزارتخانه اختصاص می‌دهند، ناعادلانه است و ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی اساسی برای تخصیص وام به دانشجویان داشته باشیم.