مژگان قدوسی گفت : اختتامیه چهارسوی هنر همزمان با اختتامیه جشنواره تجسمی فجر برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، مژگان قدوسی مدیر بخش چارسوی هنر  یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ، درباره این بخش از جشنواره که امروز در باغ‌ موزه قصر به پایان می‌رسد، گفت: امسال برای نخستین بار گالری‌ها در جشنواره مشارکت کردند و آثار بیش از 320 هنرمند در معرض نمایش و فروش گذاشته شد. تقریبا 400 اثر در این نمایشگاه عرضه شد. 

وی افزود: روی هم 55 گالری در نمایشگاه امسال غرفه داشتند که از این میان 31 گالری از استان‌های مختلف بودند و 24 گالری هم از تهران شرکت کردند. 

او مهم‌ترین اتفاق جشنواره امسال را حضور اقشار مختلف مردم دانست و گفت: مخاطب گالری‌های تجسمی افراد خاص و محدودی هستند که فعالیت‌های آن‌ها را دنبال می‌کنند و آثارشان را می‌خرند. ولی خوشبختانه شاهد آن بودیم که سایر مردم نیز از نمایشگاه چارسوی هنر بازدید کردند و با هنرهای تجسمی آشنا شدند. شاید بسیاری از مخاطبان این نمایشگاه چندان آشنایی با حجم، نقاشی و سایر شاخه‌های هنرهای تجسمی نداشتند اما شرکت در این نمایشگاه و ارتباط به آثار هنری باعث شد علاوه بر آشنایی حتی به خرید آثار نیز بپردازند که این به نظرم اتفاق بسیار خوبی است.

قدوسی گفت: این‌ها مخاطبانی هستند که در آینده نیز به گالری‌ها خواهند رفت و در واقع ارتباطشان با هنرهای تجسمی به واسطه نمایشگاه و جشنواره امسال شکل گرفته است. همه آثار جشنواره مخاطب خود را پیدا کردند. معمولا بازدیدکنندگان با صبر و حوصله همه غرفه‌ها را بازدید کردند و آثاری با سلیقه خود یافتند. هرشب شاهد حضور بیش از 100 بازدید کننده بودیم.

او وجه دیگر این نمایشگاه را ارتباط گالری‌های شهرستان با تهران دانست و گفت: این گالری‌ها ارتباط خوبی با گالری‌های بزرگ تهران برقرار کردند و هنرمندان خود را به آنها معرفی کردند. گالری‌های تهرانی از آن‌ها اثر خریدند و در آینده نیز حتما از استعدادهای کشف شده در این نمایشگاه بهره خواهند برد. ضمن اینکه مردم عادی و مخاطبان هنرهای تجسمی نیز از آنها خرید کردند. همان‌طور که عرض کردم تمام آثار این نمایشگاه به معنای واقعی دیده شد.

این هنرمند گفت: این نمایشگاه سختی‌های خودش را داشت. اما امیدوارم این رویداد تداوم داشته باشد چون اثربخشی آن به تداومش است. باید بعد از نمایشگاه منتقدان آن را آسیب‌شناسی کنند تا برای سال‌های آینده شاهد نمایشگاه بهتری باشیم. در صورت تداوم این اتفاق می‌تواند یک حرکت جدی در جریان بازار هنرهای تجسمی ایجاد کند.

قدوسی همچنین درباره فضای باغ موزه قصر گفت: مخاطبان فضای آن را دوست داشتند و گالری‌داران نیز با توجه به اینکه فضا غرفه غرفه بود از آن بهره بردند. خودم قبلا رفت و آمدی به باغ موزه نداشتم ولی محیط آن به نظرم بسیار خوب و مناسب آمد. 

او گفت: مدیران دولتی از نمایشگاه چارسوی هنر بازدید کردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون او و شهرداران مناطق از کسانی بودند که به باغ‌موزه آمدند. امیدوارم با تداوم این حرکت، مدیران دولتی از این رویداد خرید هم بکنند. افتتاحیه چارسوی هنر بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اختتامیه آن هم با اختتامیه اصلی جشنواره در روز 15 اسفند خواهد بود.

قدوسی توضیح داد: جمعا اتفاق خوبی بود. امیدوارم خود صاحبان گالری‌ها درباره این اتفاق سخن بگویند و نقص‌ها و محاسن آن را برشمرند. چون به هر حال سلیقه‌های بسیار متنوعی در این رویداد کنار هم قرار گرفته بود که هرکدام باید از دید خود آن را بررسی کنند.

وی همچنین گفت: کار جشنواره تجسمی فجر کشف استعدادهای جوان است اما امسال با حضور گالری‌داران، هنرمندان جوان و پیشکسوت کنار هم در باغ موزه جمع شدند. به نظرم جشنواره امسال به معنی واقعی جشنواره شد و بخش گالری‌ها، بخش‌های دیگر آن را تکمیل کرد. 

مژگان قدوسی در پایان تاکید کرد امروز چهارشنبه 24 بهمن ماه روز پایانی نمایشگاه چارسوی هنر است و پس از آن دبیرخانه جشنواره آمار و ارقام حضور هنرمندان و فروش آثار را جمع‌بندی خواهد کرد.