آرش شفاعی گفت: سلیقه شنیداری مردم را صدا و سیما، تهیه‌کنندگان خصوصی و تهیه‌کنندگان آلبوم‌ها و کنسرت‌ها خراب کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، آخرین برنامه اتفاق ترانه در سال 97 با اجرای حامد عسگری شاعر و ترانه سرای کشور و با حضور میلاد عرفان پور ، آرش شفاعی، محمدمهدی سیار و جمعی از شاعران و ترانه سرایان کشور شنبه 4 اسفند ماه در حوزه هنری برگزار شد.

میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در آغاز این برنامه با بیان این که تغییراتی در محفل اتفاق ترانه رخ داده است؛ اظهار کرد: بناست از امشب اتفاق ترانه با حضور و اجرای حامد عسگری برگزار شود، از اهورا ایمان تشکر می کنم که چند برنامه را اجرا کرد و به دلیل مشکلاتی که برایش پیش آمد امکان حضور نداشت و به همین دلیل از آقای عسگری تقاضا کردیم اجرای برنامه را به عهده بگیرند و ایشان هم با مهربانی پذیرفتند. 

وی افزود: ترانه در روزگار ما بسیار محبوب است و نیاز داریم درباره ترانه بخوانیم و بشنویم و نظر دهیم.

آرش شفاعی شاعر، ترانه سرا و روزنامه نگار نیز در ادامه درباره چگونگی توجه مطبوعات به ترانه اظهار کرد: نه تنها ترانه بلکه هیچ شکل و گونه ادبی و هنری ارج و قربی در مطبوعات ندارد و متاسفانه روزگار ما، روزگار سیاست و اقتصاد است. ترانه شاید مورد توجه مطبوعات نباشد، اما مورد توجه اجتماع است. تصور می کنم مطبوعات ازخیلی حوزه های فرهنگی و اجتماعی عقب افتاده است.

وی همچنین گفت: بستر تکنیکی و فناوری نقد فراهم است، اما ما در استفاده از فناوری‌های مجازی کم تجربه و هیجان‌زده هستیم و استفاده‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد غیر اصولی است. همچنین فرهنگ نقدپذیری در جامعه ما ضعیف است و خیلی از ادبا و حتی اهالی سیاست و ... ترجیح می‌دهند نقد نشوند. در هر زمینه‌ای بخواهیم جدی وارد شویم و نقد کنیم به راحتی انتقاد قابل قبول نیست. در همه جوامع نقد بی پرده، صریح و البته علمی است، اما در کشور ما چنین چیزی شکل نگرفته است. 

شفاعی درباره شرایط ترانه امروز کشور عنوان کرد: در جلسات شعرخوانی و ترانه خوانی حضور پیدا می‌کنم و برآیند کلی از ترانه امروز را می توانم ارائه دهم. تصور می‌کنم به غیر از استثناها، دچار تقلید و فضاهای تکراری و روز به روز نازل شدن سلیقه شنیداری مردم هستیم. سلیقه شنیداری مردم را هم صدا و سیما و این گونه مجموعه‌ها با نفوذ تهیه‌کنندگان خصوصی خراب کرده‌اند و هم عرصه تهیه‌کنندگان آلبوم‌ها و کنسرت‌ها. از نظر تهیه کنندگان هر چیزی که فروش داشته باشد و با تبلیغات بتواند مطرح شود ارزشمند است و به همین دلیل مجموع و برآیند کار رضایت بخش نیست.

وی در پایان سخنانش غزلی را برای حضار خواند.

محمدمهدی سیار شاعر و ترانه سرا نیز در این برنامه تصنیف تازه‌ای برای حضار خواند. وی درباره شعر تازه اش گفت: این تصنیف توسط محمد معتمدی در آلبوم «حالا که می روی» خوانده شده است. آلبوم «حالا که می روی» مجموعه‌ای شامل 8 قطعه با آهنگسازی فرید سعادتمند است و شعر 4 قطعه را بر اساس  ملودی و متناسب با صدای محمد معتمدی گفته‌ام.

وی افزود: فرم تصنیف های این آلبوم شامل ملودی‌هایی بر اساس موسیقی دستگاهی ایران است که از لحاظ تنظیم هم پیوندی با موسیقی کلاسیک غرب برقرار می‌کند و از نظر واژگان و شعر کلاسیک و از نظر تنظیم مدرن است و این نوع تنظیم در همکاری چند ساله با فرید سعادتمند به دست آمده و تصمیم گرفتیم این تجربه را ادامه دهیم و در قالب آلبومی هم ارائه شود. 

وی خاطرنشان کرد: تولید این آلبوم بیش از 2 سال به طول انجامید و همه تیم با وسواس خاصی کار را پیش بردند و ملودی ها رفت و برگشت داشت و اصلاح می شد و شعرها را هم با وسواس پیش بردیم تا به فضای مورد دلخواهمان برسیم. یکی از قطعات این آلبوم برای تیتراژ سریال «گرگ و میش» استفاده شد و امیدوارم در بازار موسیقی هم توفیق پیدا کند.

در ادامه ترانه سرایان حاضر در این مراسم به شعر خوانی پراختند.

محفل اتفاق ترانه  اولین شنبه های هر ماه به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار می شود.