در پنجمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین که با همکاری حوزه هنری، جهاددانشگاهی و دانشگاه ایلام برگزار شد 13 نفر از شاعران استان آخرین سوگ‌ سروده‌های خود را در وصف قیام عاشورا قرائت کردند.

به گزارش مرور نیوز، «محمدرضا مروارید» استاندار ایلام در این سوگواره اظهار کرد: در تاریخ همه‌ی ملت‌ها شعر نقش اساسی داشته و مایه‌های درونی جامعه به‌وسیله‌ شاعر خود را نشان داده است.

وی با اشاره به نقش شاعران در زنده نگه‌داشتن حماسه‌ی عاشورا، گفت: از زمان پیامبر شعرخوانی جایگاه والایی داشته و پیامبر اعظم از برخی از آنان به نیکی یاد شده است.

استاندار ایلام ادامه داد: شعار اربعین امسال یعنی «انی احامی ابدا عن دینی» را که بخشی از رجز خوانی دلاورمردانه‌ی منتسب به حضرت ابوالفضل(ع) است، را نشانه‌ی اهمیت شعر آیینی دانست و گفت: بسیاری از علمای اسلام مانند امام خمینی(ره) برای شعر اهمیت ویژه‌ای قائل بودند و خود نیز اشعار ماندگاری را به یادگار گذاشته‌اند.

مروارید به نقش شعر در دوران دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: هنوز لحن زیبای صادق آهنگران برای همه‌ی ما لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است که از تأثیرگذاری شعر حکایت دارد.

وی با تأکید بر اینکه شعر ایلام و مخصوصاً شعر آیینی پس از 30 سال رشد قابل‌توجهی داشته است، گفت: نکته‌ مبارک‌ و قابل‌تأمل این است که مداحان این شعرها را می‌خوانند و مردم هم از آنان بهره‌مند می‌شوند.

مروارید گفت: شعر آیینی در اعتلای اعتقادات مردم نقش ویژه‌ای دارد و امیدواریم همچنان این هنر متعالی در بالا بردن شور و شعور جامعه مؤثر باشد.

استاندار ایلام با اشاره به میزبانی ایلام از زائران اربعین، تأکید کرد: باید از این فرصت استفاده و در طول مسیر برای محبان و مشتاقان اهل‌بیت برنامه‌های پرباری برگزار کرد.

دکتر «محمد علی‌اکبری» رئیس دانشگاه ایلام نیز اظهار کرد: دانشگاه ایلام مفتخر است که با نقش‌آفرینی در امور مختلف جامعه جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی با اینکه در دانشگاه ایلام سرمایه‌های عظیم علمی از استاد و دانشجو گرفته تا کسانی که به این مجموعه علمی اعتماد دارند امروز می‌خواهند نقش خود را در فرهنگ و ادب استان به خوبی ایفا کنند.

رئیس دانشگاه ایلام با اشاره به انتخاب ایلام به عنوان میزبان سوگواره علمی، فرهنگی و هنری اربعین «ویژه دانشگاهیان»، گفت: این جشنواره در بخش‌های فرهنگی – ادبی، فضای مجازی، علمی – پژوهشی و هنری برگزار خواهد شد.

علی‌اکبری زمان برگزاری این جشنواره را اسفند امسال اعلام و ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین برنامه‌هایی بتواند به تعمیق فرهنگ عاشورا در جامعه کمک کند.

در این مراسم کتاب«هروله تا عرش» اثر خداداد ابراهیمی از معلمان پیشکسوت و مدیرمسوول روزنامه‌ی «مهران» رونمایی شد.

کتاب «هروله تا عرش» دوازدهمین اثر «خداداد ابراهیمی» و حاوی خاطرات مکتوب و مصور وی در پیاده‌روی از مهران تا کربلاست.

جستاری در تاریخ و فرهنگ سفر پیاده به کربلا، نگاهی به موکب‌های حسینی شهرهای مسیر کربلای معلی، توصیف شارع المخیم شهر کربلا، کنگره جهان تشیع در کربلا،اربعین مهران به روایت تصویر، شخصیت‌های دینی در راه کربلا و مقتل خوانی کربلایی‌ها ازجمله موضوعات مندرج این کتاب است.

این کتاب در96 صفحه ودرتیراژ سه هزار نسخه به‌صورت تمام‌رنگی و به همت انتشارات «زانا» منتشر شده است.

ابراهیمی در این مراسم یکی از خاطرات منتشر شده در این کتاب را نقل و اظهار کرد: هروله تا عرش عکس نوشته‌هایی از عشق و ارادت محبان اهل‌بیت به پیاده‌روی اربعین و میزبانی عاشقانه‌ی مرودم عراق از آنان است.

جلیل صفربیگی که مجری این سوگواره بود پیشنهاد کرد تا نویسندگان استان در وصف میزبانی مردم ایلام از زائران عتبات عکس‌نوشته‌های متعددی را منتشر کنند.

در پنجمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین که با همکاری حوزه هنر ی،جهاددانشگاهی و دانشگاه ایلام برگزار شد 13 نفر از شاعران استان آخرین سوگ‌سروده‌های خود را در وصف قیام عاشورا قرائت کردند.

«جلیل صفربیگی» از شاعران برجسته‌ی استان اجرای این برنامه را عهده دار بود.

حضور پرشور دانشجویان، نویسندگان و شاعران، استاندار و تعدادی از مدیران استانی نشان داد شعر آیینی در ایلام جایگاه خود را پیدا کرده و اجرای چنین برنامه‌هایی می‌تواند در اعتلای فرهنگی استان تاثیر داشته باشد.

در این مراسم جبیب‌الله بخشوده، حیدرعلی شفیعی، علی شهبازی‌زاده، محمدرضا رستم‌پور، سمیه مهری، محمدرضا رشیدی، یاسر سهرابی، سارا اکبری، عبدالصاحب استوار، روح‌الله بانقلانی، حدیث حیدربیگی، طیبه شیخ‌مرادی، روح‌الله حیدربیگی شعر خواندند.

این مراسم با مداحی مداح اهل بیت «سیفی» پایان یافت.