دو فیلم دیگر از مجموع آثار حاضر در بخش نمایش‌های ویژه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد .

به گزارش مرور نیوز، فیلم حشرات جان سخت سومین اثر بلند سینمایی اولمو اومرزو محصول مشترک جمهوری چک، اسلوونی، لهستان، اسلواکی و فرانسه است.

این فیلم از جشنواره کارلو وی واری جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرده و در جشنواره های کلیولند، پالم اسپرینگز، لندن و ونکوور حضور داشته است.

جمهوری چک فیلم «حشرات جان سخت» را به عنوان نماینده سینمایی خود به اسکار برای شرکت در بخش فیلم خارجی زبان نود و یکمین دوره اسکار ارائه کرده است. این فیلم داستان دو نوجوان است که سفری عجیب و هنجارشکنانه را با یکدیگر آغاز می کنند و...

فیلم نامه چهارمین اثر زازا خالواشی فیلمساز گرجستانی است که پیش از این، فیلم «سالومون» از او در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داشته است.

«نامه» در جشنواره های تورنتو و توکیو به نمایش در آمده و از سوی کشور گرجستان برای رقابت در اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی معرفی شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانواده علی برای مراقبت از آب زیستی محلی و درمان روستاییان بیمار با آن، ماموریتی آیینی دارند. سه نفر از آنان تردید دارند و تنها دختری به نام «نامه» به عنوان نگهبان سنت های خانوادگی باقی می ماند. به موازات، یک نیروگاه برق آبی به صورت محلی ساخته می شود و تغییرات زیست محیطی در معرض خطر است. سنت قدیمی یادآوری می شود: آب بازنمی گردد، مگر اینکه ایثاری شکل بگیرد.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.