سینمای لیتوانی جایزه شیر طلای بهترین غرفه و آرتور جفا از آمریکا شیر طلای بهترین هنرمند را در دوسالانه هنری ونیز 2019 کسب کردند.

به گزارش مرور نیوز، غرفه لیتوانی با اثر شیر و دریا در جشنواره امسال حضور داشت و موفق شد شیر طلای بهترین غرفه را از آن خود کند. شیر نقره ای ونیز امسال نیز به هریس اپامینوندا هنرمند 39 ساله قبرسی تبار و ساکن برلین اعطا شد.

ویدئوی 30 دقیقه ای وی به نام چیمرا مملو از چشم اندازهای درخشان، نماهای نزدیک از حیوانات و نماهای طولانی از سنگ های گرانبهاست. 

در مراسم اعطای این جوایز چند هنرمند و غرفه دیگر ویژه تجلیل شدند. هیات داوران از «ترزا مارگولز» از مکزیک و «اوتوبونگ نکانگا» از نیجریه به دلیل مشارکت در نمایشگاه مرکزی تقدیر و تشکر کردند. غرفه بلژیک نیز به خاطر نصب عروسک های سورئال توسط هیات داوران تقدیر شد. 

همانطور که از قبل اعلام شده بود، هیات داوران جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد هنری دوسالانه ونیز را به «جیمی دورهام» هنرمند آمریکایی تبار ساکن برلین اهدا کرد. 

اعطای جایزه دوسالانه در سال 1895 به عنوان نمایشگاه هنرهای نو از سراسر جهان راه اندازی شد. با استقبال هنرمندان بیشتری از این مراسم، ایده برخورداری کشورهای شرکت کننده از غرفه های اختصاصی مطرح شد. بلژیک اولین کشوری بود که غرفه اش را در سال 1907 در این نمایشگاه افتتاح کرد.

امسال در مجموع 90 کشور از سراسر جهان در جشنواره دوسالانه ونیز شرکت کردند.

غرفه داران معمولا از طرف دولت حمایت می شوند، اما در سال های اخیر مجبور بوده اند حامیان مالی دیگری را برای خود برگزینند.

به عنوان نمونه، بخشی از هزینه های مورد نیاز برای غرفه لیتوانی در سال جاری از محل جمع آوری کمک های مردمی تامین شد. دیگر غرفه داران ملی نیز بر کمک های بخش خصوص تکیه دارند. نمایشگاه آثار جشنواره دوسالانه ونیز تا 24 نوامبر (3 آذر) دایر است.